• kajsa835

junibebisar -05, del 9!

den gamla tråden stängdes så jag startar en ny!
    Vi fortsätter som vanligt!!

1/6 Felix mamma: Felixxmor
    Isaac mamma: Glad mamma
    Erik mamma: meh
    Gustav mamma: Grisen
    3/6 Isabella mamma: Jessi74
    4/6 Agnes mamma: Petre
    5/6 Kevin mamma: sandispandis
    6/6 Widar mamma: A lie
    10/6 Erik mamma: JCA
    11/6 Oliver mamma: babyboom2005
    12/6 Jonathan mamma: Helen H 79
    13/6 Anton mamma: Majflickan
    Reuben mamma: Vasen
    14/6 Noah mamma: Bonanza
    15/6 Loke mamma: bea85
    16/6 Moa mamma: Troll77
    18/6 Gabriel mamma: MarLe71
    19/6 Elvira mamma: Trollnilla
    20/6 Ebba mamma: Missisola
    21/6 Alarik mamma: emmamaria
    22/6 Theo mamma: THAN
    Noel mamma: milsch
    26/6 Ebba S mamma: ebbas mamma 1
    27/6 Blenda mamma: Mandy
    Sami mamma: Smillla
    28/6 Norah mamma: AriamE
    29/6 Malkolm mamma: Kajsa835
    30/6 Isak mamma: CamillaJ
    Nellie mamma: Prinssestårtan

Hoppas alla är med!

• Svar på tråden junibebisar -05, del 9!
  • meh

Här har vi en till som många tror är äldre än han är, just på grund av att motoriken är väldigt bra och att han är lång. Jämfört med jämnåriga, så är han nästan 1 dm längre och det skiljer bara 1 dm mellan Erik och en kompis som är 4 år.
    Erik pratar väldigt mycket också, men det kan vara svårt för dom som inte hör honom varje dag att förstå vad han menar. Dom på dagis börjar förstå honom nu, men ibland får vi tala om vad vissa ord betyder. Han har en förmåga att sätta H framför vissa ord och då är det svårare att höra vad han menar

~ Marie, mamma till charmtrollet Erik och Pyret, bf 1/6-08~
  • majflickan

Är det någon som har tips på middagsmat idag? Jag har tappat total ork för o komma på middag. Sambon får jag aldrig hjälp när jag frågar. Ligger ne massa matburkar i frysen men aldrig är det något som duger åt honom. Så det blir till o slänga allt igen=( Om han väl kommer med ett förslag så är det pytt i panna eller något annat färdiglagad som bara e o värma... Visst lätt e det men jag vill ha RIKTIG mat inget halvfabrikat jämt o ständigt..

Gårdagen slutade med att jag bara var sur.. Vet inte om han ens fatta varför..

Mamma till Anton
  • Felixxmor

majflickan - Du kan få prata med min sambo Han älskar att laga mat!!!
    Han som gör maten här, VARJE dag.
    Skönt e det!!!
    Middag e ett nödvändigt ont om man säger så. Svårt att hitta på något....Brukar få hjälpa till att hitta på något sedan fixar han det.
    Skönt!

majflickan skrev 2007-11-19 09:09:35 följande:
    Är det någon som har tips på middagsmat idag? Jag har tappat total ork för o komma på middag. Sambon får jag aldrig hjälp när jag frågar. Ligger ne massa matburkar i frysen men aldrig är det något som duger åt honom. Så det blir till o slänga allt igen=( Om han väl kommer med ett förslag så är det pytt i panna eller något annat färdiglagad som bara e o värma... Visst lätt e det men jag vill ha RIKTIG mat inget halvfabrikat jämt o ständigt..Gårdagen slutade med att jag bara var sur.. Vet inte om han ens fatta varför..
    Stolt mamma till Felix 050601 och Liam 070828
  • majflickan
    Felixxmor skrev 2007-11-19 10:45:26 följande:
    majflickan - Du kan få prata med min sambo Han älskar att laga mat!!!Han som gör maten här, VARJE dag. Skönt e det!!!Middag e ett nödvändigt ont om man säger så. Svårt att hitta på något....Brukar få hjälpa till att hitta på något sedan fixar han det.Skönt!
    TÄnk om han hade lagat mat någongång. Om inte annat kom med förslag.. hade ju gjort jättemycket.. Blir ju oftast jag som fixar med tanke på att jag är hemma mest...
    Mamma till Anton
  • meh

Här är det maken som lagar maten oftast, mest för att han kommer hem först på em. På helgerna brukar vi hjälpas åt och så försöker vi hjälpas åt att komma på vad vi ska äta

~ Marie, mamma till charmtrollet Erik och Pyret, bf 1/6-08~
  • Jessi74

Vi brukar veckohandla och göra en planering för vilken mat vi ska laga, så slipper man fundera på det varje kväll. Men visst tryter inspirationen ibland. Då brukar det bli pannkaka

• ebbas mamma 1

här brukar vi åxå veckohandla...jag o Leo åker iväg på måndagförmiddag,när Ebba är på dagis o sen handlar hela familjen igen på fredageftermiddag det vi ska ha i helgen.
    Så på söndagkväll brukar vi sitta o planera veckomatsedeln, ibland har vi dock inte fått gjort det o då får jag göra den själv på måndagmorron. Men det har funkat jättebra
    så slipper man grunna på maten varje dag, då är det färdigt liksom
    på vardagarna är det jag o Ebba som lagar maten, oftast färdig eller iallafall påbörjad när Peter kommer hem från jobbet. På helgen hjälps vi åt, oftast så gör jag o Ebba sallad o Peter maten

majflickan: så tråkigt att slänga massa matlådor som är färdiga varför duger inte dom ???
    han måste ju annars kunna komma med förslag på vad som ska ätas (annat än pyttipanna )!!!!!
    oftast är det väl så att de inte förstår varför man är sur...men o andra sidan så säger man inget kan ju inte den andre läsa ens tankar heller. Men oftast är det så för mig åxå att man surar o tror de ska förstå Fundersam
    Men mitt tips: Gör veckomatsedel TILLSAMMANS !!!!!!

Mamma till Ebba 050626 + Leo 070720, mina små hjärtan !!!
  • majflickan

Jag har sagt så många gånger att jag vill ha hjälp med middagsmat men ändå händer inget. Hade det inte varit för anton hade jag sktit i middag helt så hade han fått klara sig själv. Jag skrev en veckomatsedel ett tag men tröttna på det oxå fick ju inte mer tips då.. o mina ideer var ju slut. Vecko handla gjorde vi oxå men nutycker jag det har blvit sämre oxå..

Tänkte han skulle förstå snart...

Mamma till Anton
  • A lie

Känner igen det där med att folk tror att W är äldre än han är.. fast å andra sidan tror jag att många 3.5åringar är jämgamla med W också :D

meh skrev 2007-11-18 21:45:12 följande:
    Här har vi en till som många tror är äldre än han är, just på grund av att motoriken är väldigt bra och att han är lång. Jämfört med jämnåriga, så är han nästan 1 dm längre och det skiljer bara 1 dm mellan Erik och en kompis som är 4 år.Erik pratar väldigt mycket också, men det kan vara svårt för dom som inte hör honom varje dag att förstå vad han menar. Dom på dagis börjar förstå honom nu, men ibland får vi tala om vad vissa ord betyder. Han har en förmåga att sätta H framför vissa ord och då är det svårare att höra vad han menar
    Hur var det är du uppvuxen i Åkersberga eller har din mamma flyttat dit senare?
    Är själv "rospigg" i botten och W pratar också sådär med H framför vissa ord och att han tar bort H där det börjar med det osv. Inte så mkt nu som för kanske 1/2år sedan... Jag + alla fyra syskonen pratade också så då vi var små. tydligen enl min farmor var det så gubbarna och gummorna pratae då hon var liten. Så man undrar ju om det ivf för vår del då, kan vara så att det hänger kvar i dialekten även om det inte är lika tydligt som förr...
    ♥♥♥ Widar 050606 ♥♥♥ Vendela 060910 ♥♥♥
  • A lie

veckomatsedel är verkligen guld värt, så slioper man att det blir stressigt för att man inte kunnat komma på vad man skulle äta!!

♥♥♥ Widar 050606 ♥♥♥ Vendela 060910 ♥♥♥
Svar på tråden junibebisar -05, del 9!