• kajsa835

junibebisar -05, del 9!

den gamla tråden stängdes så jag startar en ny!
    Vi fortsätter som vanligt!!

1/6 Felix mamma: Felixxmor
    Isaac mamma: Glad mamma
    Erik mamma: meh
    Gustav mamma: Grisen
    3/6 Isabella mamma: Jessi74
    4/6 Agnes mamma: Petre
    5/6 Kevin mamma: sandispandis
    6/6 Widar mamma: A lie
    10/6 Erik mamma: JCA
    11/6 Oliver mamma: babyboom2005
    12/6 Jonathan mamma: Helen H 79
    13/6 Anton mamma: Majflickan
    Reuben mamma: Vasen
    14/6 Noah mamma: Bonanza
    15/6 Loke mamma: bea85
    16/6 Moa mamma: Troll77
    18/6 Gabriel mamma: MarLe71
    19/6 Elvira mamma: Trollnilla
    20/6 Ebba mamma: Missisola
    21/6 Alarik mamma: emmamaria
    22/6 Theo mamma: THAN
    Noel mamma: milsch
    26/6 Ebba S mamma: ebbas mamma 1
    27/6 Blenda mamma: Mandy
    Sami mamma: Smillla
    28/6 Norah mamma: AriamE
    29/6 Malkolm mamma: Kajsa835
    30/6 Isak mamma: CamillaJ
    Nellie mamma: Prinssestårtan

Hoppas alla är med!

• Svar på tråden junibebisar -05, del 9!
  • Jessi74

Alie, jag är också rospigg från början Den riktiga rospiggskan som typ min farfar pratade var rätt speciell. Man hör inte det så mycket längre, men lite bondska kan man höra ibland när man åker hem

• Felixxmor

Har hittat en massa recept för stressade småbarnsföräldrar som jag fått från kyrkis
    Tänkte dela med mig, hoppas du hittar något majflickan....ja och även ni andra förstås.

Kyckling i sås:
    Bryn kyckling fileèr och lägg den i en ugnsfast form (salta och peppra).
    Blanda matlagningsgrädde och Crème Bonjour (örter och vitlök) i en kastrull. Värm upp.
    Häll såsen över kycklingen och in med det i ugnen ca 20 - 30 min.
    Servera med ris och sallad.
    (MYCKET GOD)

Snabb pastasås:
    Färdig tomatsås på burk + en burk tonfisk.
    Blanda och värm upp.
    Servera med pasta.

Kasslergratäng:
    Skiva potatis och lägg med i en ugnsfast form. Häll över grädde eller mjölk blandat med en klyfta pressad vitlök och hackad persilja.
    Sätt i ugnen 30 min (225grader)
    Skiva kassler och tomat. Varva kassler och tomat ovanpå potatisen.
    Strö över riven ost.
    I ugen 15 - 20 min.
    (MYCKET GOD)

Kaviar Torsk:
    Blanda 1 burk crème fraiche med strimlad purjolök.
    Blanda i kaviar till önskad smak.
    Bred smeten över ett fiskblock.
    I ugnen 20 - 30 min, 200grader.

Falukorv i ugn:
    Gör djupa snitt i en falukorv.
    Lägg löken i snitten.
    Bred över en burk tacosås.
    Strö över riven ost.
    I ugnen ca 200 grader tills den blivit genom varm.
    Går bra med kassler oxå!

Pastasås:
    Klipp bacon i bitar.
    Tillsätt vitlöksklyftor och fräs detta.
    Häll i 400g spenat.
    Strö i riven ost.
    Servera med pasta.

Skriv om ni vill ha fler recept Räcka ut tungan

Stolt mamma till Felix 050601 och Liam 070828
  • Helen H 79

Kaviar-torsken ska jag prova Saknar lite lätta fiskrecept!!

~~Berikad med två underbara barn - Jonathan o Olivia!! ~~
  • meh

Felixxmor - dom där recepten lät goda allihop , måste provas ngn dag.
    Tyvärr är sonen mjölkallergiker, så det blir till att hitta annat än grädde och creme fraiche.

A lie - japp, jag är ursprungligen från Åkersberga, född på Danderyds sjukhus . Mamma och syrran med familj bor där och vi åker ner under nyår i 1 vecka . Flyttade därifrån 96 till Sollefteå och därifrån till Östersund 98 där jag blivit kvar.

~ Marie, mamma till charmtrollet Erik och Pyret, bf 1/6-08~
  • Prinssestårtan

GRATTIS TILL ALLA SOM VÄNTAR BARN!
    Här hoppas vi också på ett syskon, men jag lider tyvärr av PCOS.

Här kommer ett recept, som barnen på förskolan älskar..

Kasslerlåda. 4-5 pers.

ca 300g pasta
    1 buljongtärning
    1/2 purjolök
    1 burk ananas i bit el.champinjoner
    500g benfri kassler
    2 dl creme fraische
    2 1/2 dl matlagningsgrädde
    2 1/2 dl chilisås
    1/2 dl rött vin el. kalvfond + vatten
    2 tsk citronpeppar
    ca 2 1/2 dl riven ost
    2-3 tomater

Koka pastan med salt & buljong. Strimla purjolöken & kasslern. Blanda creme fraischen, grädden, chilisåsen, vinet/fonden & citronpepparn. Varva pastan, purjolöken, ananasen/champinjonerna & kasslern. Strö över osten & häll på såsen, gratinera 20-25 min i 225 grader. Skär tomaterna i klyftor & lägg på när 6-7 min. återstår.

• Prinssestårtan

Såg att det ska vara pastasnäckor.

• majflickan

Gokväll.

Nu har vi precis varit iväg o sett på Mora Träsk. Anton var lite reserverad i början men sen släppte det. Var toppen att gå på=)

Snart dags för o åka iväg o jobba. Så trött på  o jobba med detta redan o måste iaf jobba med det fram till mars=/

Mamma till Anton
  • majflickan

Hallo!

Vart har ni tagit vägen? Hoppas inte alla ligger hemma o e sjuka. Själv kräktes ja förut men hoppas det har med grav o göra o inte e något annat.

Tänkte fråga er hur jag ska göra me Anton o mat. Han äter smörgås o frukt o sånt men vi får inte i honom någon lunch eller middag. Likadant både hemma o på dagis. Idag hade han ätit lite ris till lunch igår fick han i sig 2 fiskbullar o ofta inte ens det. Har försökt o inte göra så stor grej av det men nu börjar jag ändå bli lite fundersam o orolig. Han kan ju inte bara leva på smörgås tycker ja. Men vad ska man göra?

Mamma till Anton
  • meh
    majflickan skrev 2007-11-28 14:46:15 följande:
    Hallo!Vart har ni tagit vägen? Hoppas inte alla ligger hemma o e sjuka. Själv kräktes ja förut men hoppas det har med grav o göra o inte e något annat.Tänkte fråga er hur jag ska göra me Anton o mat. Han äter smörgås o frukt o sånt men vi får inte i honom någon lunch eller middag. Likadant både hemma o på dagis. Idag hade han ätit lite ris till lunch igår fick han i sig 2 fiskbullar o ofta inte ens det. Har försökt o inte göra så stor grej av det men nu börjar jag ändå bli lite fundersam o orolig. Han kan ju inte bara leva på smörgås tycker ja. Men vad ska man göra?
    Han har ingen favoritmat? Erik är tokig i makaroner med ketchup, så det går alltid i
    Erik kan också vara svår på att äta, men inte alla dagar. Ofta så äter han bra på dagis, men då går det sämre till middag eller tvärtom. Frukost äter han sämre, en halv smörgås och dricker mest mjölk eller choklad. Förut kunde han äta 2 smörgåsar, men nu är vi nere i en halv. Tror det kan gå lite upp och ner, huvudsaken dom får i sig ngt och framförallt vätska.
    Är du orolig så skulle jag ringa till bvc och prata med dom i alla fall, höra vad dom säger.

Här är det också sjukt, igen. Hann jobba 2 veckor efter lunginflammationen innan jag blev sjuk igen, snorig och ögoninflammation, så jag har varit hemma från jobbet i 2 dagar nu. Får se om jag går och jobbar i morgon.
    ~ Marie, mamma till charmtrollet Erik och Pyret, bf 1/6-08~
Svar på tråden junibebisar -05, del 9!