• perlan81

Kupering!

Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?

Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.

Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)

Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:47:43:
    DÅ FLERA TROR JAG SJÄLV GJORT DET VILL JAG BARA LÄGGA TILL ATT MINA HUNDAR ÄR IMPORTER O HAR GJORT DET I LÄNDER DÄR DET ÄR GODKÄNT!!!! SEDAN HAR JAG INGEN KUNDSKAP FÖR ATT UTFÖRA ETT SÅDANT INGREPP SJÄLV!

• Svar på tråden Kupering!
  • MissTag
    kattengustav skrev 2007-09-06 14:52:18 följande:
    Ok, vet inte hur det är med den rasen om ni vill ha stubbsvans eller inte.Jag vet faktiskt inte hur det kommer sig att dom blir stubbsvans. Det är väl nått i generna på nått sätt.
    Stubbsvans kommer sig av en genetisk defekt på ryggraden, därför uppmuntras inte aveln inom de raser där stubbsvans är ovanligt. Parar man en rottistik med stubb med en rottishane med stubb dör flertalet valpar, en del kan oxå födas med öppen brott i ryggen.
  • jamma

visst är det snyggt med kuperade hundar men jag tycker det är fel att ändra hundens utseende...dom ser ju faktiskt inte ut så från början även om det finns stubbsvansar som fötts så

• Humlemamma

Alltså tänkte på en sak..

Vist e de snyggt med kuperade hundar.. MEN...

Många(de flesta) har kuperade hundar då för det är snyggt o de har då sina hundar till utställning.. eller hur.. Ja, OM man nu ska ställa ut sin hund så är det väl för rasens skull osv.. INTE för att man kapat av delar från den stackars hunden..

Om man då jämför en utställningshund med en modell imänniskovärlden..

Så är då en modell "naturlig" visst hon har kanske nåt skit insprutat i läppen bla bla, trådsmal o dittan datten, men INTE FAN har nån kapat av hennes öra för att hon ska se snyggare ut..

Jag menar, varför vill man inte ha de naturliga i utställningsringen..? Det är juh det naturliga som gör hunden..  När man går in och tom kapar av vissa delar på en hund för att få den att se ut som människan vill så är det juh inte längre själva hundrasen i sig som går in i ringen, det är juh den "tillverkade" hunden som går in, den stackars kuperade individen som inte hade något att säga till om när någon klippte öron och svans på denne..
    Det är otroligt synd att människor fått för sig att de är värda mer än stackars djur, att de tror de kan styra över djuren hur de vill.. Det är tragiskt att det är så, hoppas att någon hund någongång inser att denne är mer värd än människan, för denne är naturlig..

Jag förstår om man kuperar då en stackars hund av medicinska skäl inte kan ha svar sin svans eller vad det är, men fasen inte för utseendet..

PRISA det naturliga...

Tack för mig..

**Alexander 061222 Mitt allt!! O så mina vovvar Boboo 070421 o Zacko 060804!!**
  • Ila
    kattengustav skrev 2007-09-06 14:11:59 följande:
    Angående det du skrev om domare och det. Det är faktiskt tal om att kuperade hundar ska förbjudas på utställningar, men jag vet inte hur det har blivit om det är klart eller hur det är.
    Ja, enligt TS har beslutet gått igenom, men detta gäller endast hundar födda efter 1/1-08, vilket innebär att det i praktiken kommer att förekomma kuperade hundar på utställning under en lång tid framöver. Domarna kan alltså fortsätta att döma fram (premiera) dessa hundar i många år.
  • Snirkel
    mortillflera skrev 2007-09-08 18:31:20 följande:
    vad är en kuperadhund?
    En hund som exempelvis föds med svans som man kapar bort när de är välpar. Gjordes förr på exempelvis boxer, dobermann, rottweiler. Vissa raser "friserade" man även öronen på för att de skulle stå istället för att hänga.
  • Livet30

Jag tycker att det är fördjävligt, antar att du inte vill att någon kuperar dina öron eller????

• Joytan

Synd att det fortfarand är så uppskattat. sorgligt.

• qenzo

Kuperade hundar kommer alltid att finns, och de kommer finnas i Sverige så länge det är lagligt att importera från andra länder där det ff förekommer.
    Men bara för att man tycker det är snyggt, betyder det inte att man gör allt för att få äga en kuperad hund.

• angelcry

Vi har en okuperad dobermann men skulle gärna vilja ha en kuperad. Tycker dom är jätte vackra men det är synd att dom inte kan födas kuperade så man slipper göra om dom.

Amor vincit omnia
  • Ex ungue leonem

Varför duger inte hunden som den är?

angelcry skrev 2007-09-08 21:42:05 följande:
    Vi har en okuperad dobermann men skulle gärna vilja ha en kuperad. Tycker dom är jätte vackra men det är synd att dom inte kan födas kuperade så man slipper göra om dom.
  • angelcry

Självklart gör den det. Tycker dom är jätte fina med hela öron och svans men dom är också mycket fina kuperade.

Amor vincit omnia
  • Ex ungue leonem
    angelcry skrev 2007-09-08 21:51:54 följande:
    Självklart gör den det. Tycker dom är jätte fina med hela öron och svans men dom är också mycket fina kuperade.
    Tack för svar.När jag var liten hade hund som fick valpar.Var med när deras svansar kuperades..nej aldrig mer
  • K J N

Några av våra terriers är kuperade och några är det inte, för min del spelar det ingen roll.

• ninastumpan

Alla har ju inte detta problemet och har man inte det borde man inte ens överväga kupering. helt rätt. så länge hunden mår bra är den snyggare utan kupering och mår bättre. Jovisst det är något för uppfödare att ta hand om men tyvär märker man ju inte förrens det är försent om hunden har problem med det. men men som tur är har vi en glad boxer ändå :) och det är inget som vi kommer göra så länge det inte blir betydligt värre och en veterinär säger det.

cici69 skrev 2007-09-05 15:18:04 följande:
    Detta är ett problem som uppfödarna borde ta lite ansvar för! Med vettig avel kan man rätta till mycket. Men i ditt fall är det ju inte fråga om en "skönhetsoperation" utan hunden har problem med svansen. Jag har haft kontakt med många boxrar som inte haft det problem du beskriver.
Svar på tråden Kupering!