• perlan81

Kupering!

Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?

Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.

Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)

Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:47:43:
    DÅ FLERA TROR JAG SJÄLV GJORT DET VILL JAG BARA LÄGGA TILL ATT MINA HUNDAR ÄR IMPORTER O HAR GJORT DET I LÄNDER DÄR DET ÄR GODKÄNT!!!! SEDAN HAR JAG INGEN KUNDSKAP FÖR ATT UTFÖRA ETT SÅDANT INGREPP SJÄLV!

• Svar på tråden Kupering!
  • Ex ungue leonem

Varför tejpa öronen på en hund ?

• Hamremamma

Tycker själv att det är otroligt snyggt med kuperade hundar, men jag tycker inte att hundarna ska få lida för det..vilket dem gör när kuperingen utförs.

Visst vissa hundraser får besvär av sin långa hårda svans, men öronen förstår jag inte att hunden måste lida av för att få dem att ligga rätt. Har en boxer som jag tejpade öronen på, inte för att han mådde dåligt av det.

Min boxer har en j*kligt hård svans som han viftar med som en propeller, men han lider inte för det, dem enda som blir drabbade, är människorna han blir glad för att träffa:).

TS du har verkligen jätte fina hundar, men jag tycker att det är bra att det blir ett förbud på utställningar för kuperade, det är alltid en början.

• Ex ungue leonem
    Hamremamma skrev 2007-09-04 22:04:39 följande:
    Tycker själv att det är otroligt snyggt med kuperade hundar, men jag tycker inte att hundarna ska få lida för det..vilket dem gör när kuperingen utförs.Visst vissa hundraser får besvär av sin långa hårda svans, men öronen förstår jag inte att hunden måste lida av för att få dem att ligga rätt. Har en boxer som jag tejpade öronen på, inte för att han mådde dåligt av det.Min boxer har en j*kligt hård svans som han viftar med som en propeller, men han lider inte för det, dem enda som blir drabbade, är människorna han blir glad för att träffa:).TS du har verkligen jätte fina hundar, men jag tycker att det är bra att det blir ett förbud på utställningar för kuperade, det är alltid en början.
    Men vad hade tejpningen för funktion att fylla för hundens del ?
  • Wilmas Design

Alltså raserna är väl framavlade med svans och vanliga öron?
    Det borde ju vara helt förbjudet att ens få ställa ut kuperade hundar tycker jag. Och sen att välja att köpa en kuperad hund gör ju bara intresset större. Jag tycker att det är HELT SJUKT och att man som djurvän ens kan välja en sån här hund förstår jag verkligen inte.
    Därimot om man får operera hunden pga av hälsa osv, det är ju stor skillnad mot att göra detta hemska med en valp.

• Ex ungue leonem
    PoodleMy skrev 2007-09-04 22:06:56 följande:
    Men vad hade tejpningen för funktion att fylla för hundens del?
    Varför tejpas hundens öron?
  • mamma o dotter

tejpat eller inte smaksak vi har kineser utan tejpade öron sötare så på dom
    kuperat är finare på en ras som ser ståtlig ut som dobermann  

• Apif

hur länge går de med tejpade ögron? står de upp av sig själva efter ett tag?

• MissTag
    Lyndi skrev 2007-09-04 21:41:47 följande:
    Jag tycker det är super-läckert med kuperat!Måste bara fråga; Varför är det mer djurplågeri att kupera, än att kastrera?
    Ehm... =) Jag förespråkar ju inte kastrering heller.... Endast i medicinskt syfte och det gäller kupering med. Onödiga ingrepp båda två!
  • qenzo

Kastrering är verkligen inte ett onödigt ingrepp, om vi nu får gå lite OT.
    Du förebygger prostataproblem, livmoderinflammationer etc.
    Inte heller beh man bekymra sig för att få ev oönskade valpar, ngt Sverige verkligen inte beh fler av.

MissTag skrev 2007-09-04 23:05:37 följande:
    Ehm... =) Jag förespråkar ju inte kastrering heller.... Endast i medicinskt syfte och det gäller kupering med. Onödiga ingrepp båda två!
  • qenzo

Som jag sa "Iaf förr" ;)
    Ff finns ju faktiskt kuperingsraser som gör det de är avlade för, dock ej i Sverige.
    Men maremmanan vaktar ff boskap, kuvasz detsamma, cc går som vakthundar osv.
    Så nog finns det lägen för kupering ibland även i dagens läge.

MissTag skrev 2007-09-04 19:35:35 följande:
    Vilket syfte har det idag?
Svar på tråden Kupering!