• perlan81

Kupering!

Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?

Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.

Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)

Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:47:43:
    DÅ FLERA TROR JAG SJÄLV GJORT DET VILL JAG BARA LÄGGA TILL ATT MINA HUNDAR ÄR IMPORTER O HAR GJORT DET I LÄNDER DÄR DET ÄR GODKÄNT!!!! SEDAN HAR JAG INGEN KUNDSKAP FÖR ATT UTFÖRA ETT SÅDANT INGREPP SJÄLV!

• Svar på tråden Kupering!
  • JLS

Jag svarar ja på din fråga om det är djurplågeri.

• Mooonlight

Som svar på din fråga tycker jag personligen inte att man är djurplågare bara för att man föredrar kuperade hundar.

Däremot anser jag att att kupera öron/svans/annan kroppsdel är djurplågeri då det sker av annat skäl än rent hälsorelaterat. Därmed anser jag att man är djurplågare om man låter kupera eller skaffar kuperad hund av "skönhetsskäl" eller vad man än må ha för anledning.

För övrigt kan hundar, likt alla andra djur, uppleva fantomsmärtor. Sådana kan vara mycket plågsamma.

• Zimlis

I min Bonniers Stora bok om hundar (ej senaste upplagan) finns en liten bild på två sittande Boxrar med kuperade öron - ser precis livsfarlig ut ju!! Boxer som ser så godmodiga ut annars, men med kuperade öron oj oj oj *lägger benen på ryggen*

Jag tycker även det är fel att man i Sveriges rasböcker har bilder på hundar med kuperade svansar och öron (när det ändå inte är tillåtet här).

Visst kan jag tycka att kuperade öron och kuperad svans ser snyggt ut (*erkänner*), MEN jag skulle aldrig för mitt liv importera en hund för att veta vilken smärta den stackaren har fått utstå för att jag ska ha en hund som ser "snygg" ut!
    Då har jag hellre en hund med hängande öron och en vevande svans.
    Jag har ju faktiskt en eng. cocker och hon har då ingen kuperad svans och jag älskar hennes svans för den viftar hela tiden

• MissTag
    qenzo skrev 2007-09-04 18:22:10 följande:
    Eftersom det är lagligt att importera hundar från länder där kupering tillåts, ser jag inget fel i kuperingen. Det ÄR vackert.Men att från sverige smuggla iväg valpar för kupering i andra länder, eller kupera i sverige och sedan få falska papper är förkastligt.Och David... Varför skulle inte det här vara en plats att diskutera kupering på?
    Du ser inget fel i att förändra hundens utseende för ditt eget estetiska nöje?? På riktigt?

Tack och lov blir det olagligt i fler och fler länder...
  • MissTag
    pippili skrev 2007-09-04 18:39:54 följande:
    Jag tycker att en dobberman är finare när den är kuperad.
    Men tycker du därmed att kupering är okej? Jag kan nämligen oxå tycka att det är vackert, men skulle aldrig drömma om att ha en kuperad hund, för det är inte rätt mot hunden.
  • mamma Linder

ja jag skulle kunna tänka mej att ha en kuperad hund om det har följts enligt rätt och riktigt.
    Har hunden importerad kuperad så ser jag inget fel med det, men jag skulle inte ta med hundan till någon som kupeerar olagligt eller svart.

• Jonna S

Svenska Kennelklubben kommer imorgon att ta ett beslut om att de allra flesta svans- ochöronkuperade hundar inte kommer att få ställas ut på SKK:s utställningar. Det gäller såväl svenska som utländska hundar. Detta kommer att sätta stopp på största delen av kuperingarna och intresset av att ha en kuperad hund - oavsett var den kuperats.

"Svans- eller öronkuperad hund född 1 januari 2008 eller senare äger inte rätt att delta på utställning oavsett om hunden är född i land som tillåter sådan kupering eller om kuperingen gjorts av veterinärmedicinska skäl på hund som är född i Sverige. Undantag kommer att göras för hundar ur grupp 7, stående fågelhundar, där svanskuperade hundar födda efter 1 januari 2008 kommer att få delta på utställning om de är kuperade i land som tillåter detta eller är kuperade i Sverige av veterinärmedicinska skäl. Svanskuperade hundar, som kuperats i land där det är tillåtet eller har kuperats i Sverige av veterinärmedicinska skäl, kommer oavsett ras att efter särskild prövning kunna ges rätt att bli exteriördbedömd vid ett tillfälle samt få resultatet stambokfört."

• MissTag
    pippili skrev 2007-09-04 18:44:17 följande:
    ja jag skulle kunna tänka mej att ha en kuperad hund om det har följts enligt rätt och riktigt.Har hunden importerad kuperad så ser jag inget fel med det, men jag skulle inte ta med hundan till någon som kupeerar olagligt eller svart.
    Men det faktum att det är förbjudet här på grund av hundens lidande är inget som rör dig i ryggen? Kapa gärna av svansen för det är snyggare så..... Jag har svårt att förstå logiken.
  • Zimlis

Man kanske skulle klippa "alv-öron" på sina barn, kanske är snyggt?? Jag menar om man gör det när barnet är nyfött så kommer det ju inte komma ihåg det och ha glömt smärtan när den växer upp!! SJUKT VA??!! Lika sjukt att klippa svans och öron av små valpar

Så JA trots att jag kan tycka det ser snyggt ut så tycker jag det är djurplågeri - det finns ju en anledning att det förbjuds mer och mer.

Svar på tråden Kupering!