• perlan81

Kupering!

Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?

Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.

Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)

Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:47:43:
    DÅ FLERA TROR JAG SJÄLV GJORT DET VILL JAG BARA LÄGGA TILL ATT MINA HUNDAR ÄR IMPORTER O HAR GJORT DET I LÄNDER DÄR DET ÄR GODKÄNT!!!! SEDAN HAR JAG INGEN KUNDSKAP FÖR ATT UTFÖRA ETT SÅDANT INGREPP SJÄLV!

• Svar på tråden Kupering!
  • Wilmas Design
    lillagryn2 skrev 2007-09-05 12:01:23 följande:
    lite meningen, att de ska se arga ut...
    Du kan väl knappast vara en hundvän om du tycker att anledningen till att kupera en hund är för att dom ska se arga ut. Det var den absolut dummaste jag har hört! Och omognaste för den delen med.
  • MissTag
    Nikitastar skrev 2007-09-05 13:10:55 följande:
    Jag tycker personligen att Dobermann, Riesenschnauzer, Boxer mfl är snyggast helkuperade. Och en Rottis med svans är inget för mig.Men nu när det blir förbjudet att ställa ut kuperade hundar så försvinner de nog...
    Skulle du köpa stubbsvans då?
  • Ila

Intressant och svår fråga, tycker jag.
    Nej, egentligen så anser jag inte att man är djurplågare för att man föredrar kuperade hundar, men genom att välja att köpa kuperade hundar så tycker jag att man indirekt uppmuntrar och stödjer handlingen.

En annan sak som är intressant är hur domare (som dömer i Sverige där helkuperade hundar är förbjudna och de enligt rasstandard ska ha öron och svans) kan döma fram helkuperade hundar. DET tycker jag att är märkligt...

Jag är själv inne på min andra Riesenschnauzer, som ju är en av de raser som tidigare helkuperats, och mina hundar har aldrig haft problem med sina hängöron. Den ena hunden slog upp ett sår på svanstippen en gång, såret läkte och sedan dess har jag sett till att spara lite extra hår längst ut på svansen när jag klipper hundarna. Sen jag började göra det så har problemet aldrig återkommit.

• kattengustav

Angående det du skrev om domare och det. Det är faktiskt tal om att kuperade hundar ska förbjudas på utställningar, men jag vet inte hur det har blivit om det är klart eller hur det är.

Ila skrev 2007-09-05 22:48:01 följande:
    Intressant och svår fråga, tycker jag. Nej, egentligen så anser jag inte att man är djurplågare för att man föredrar kuperade hundar, men genom att välja att köpa kuperade hundar så tycker jag att man indirekt uppmuntrar och stödjer handlingen.En annan sak som är intressant är hur domare (som dömer i Sverige där helkuperade hundar är förbjudna och de enligt rasstandard ska ha öron och svans) kan döma fram helkuperade hundar. DET tycker jag att är märkligt...Jag är själv inne på min andra Riesenschnauzer, som ju är en av de raser som tidigare helkuperats, och mina hundar har aldrig haft problem med sina hängöron. Den ena hunden slog upp ett sår på svanstippen en gång, såret läkte och sedan dess har jag sett till att spara lite extra hår längst ut på svansen när jag klipper hundarna. Sen jag började göra det så har problemet aldrig återkommit.
  • perlan81
    kattengustav skrev 2007-09-06 14:11:59 följande:
    Angående det du skrev om domare och det. Det är faktiskt tal om att kuperade hundar ska förbjudas på utställningar, men jag vet inte hur det har blivit om det är klart eller hur det är.
    Jo det har gått igenom! Kuperade Hundar födda EFTER 1JAnuari-08 Får ej lov o delta.
  • kattengustav

Ok, då vet jag. Har ju ingen kuperad själv så jag var inte säker på det, men vi har en hane som har stubbsvans i sina gener så honom avlar vi inte på.

perlan81 skrev 2007-09-06 14:27:25 följande:
    Jo det har gått igenom! Kuperade Hundar födda EFTER 1JAnuari-08 Får ej lov o delta.
  • perlan81
    kattengustav skrev 2007-09-06 14:36:12 följande:
    Ok, då vet jag. Har ju ingen kuperad själv så jag var inte säker på det, men vi har en hane som har stubbsvans i sina gener så honom avlar vi inte på.
    okok, E det vanligt att rottweiler får stubbsvans?
  • kattengustav

Nej, igentligen inte, men halva kullen som vi tog hanen ifrån hade stubbsvans. Det var våran första rottis så vi visste inte så mycket, men Rottweiler klubben vill ju att man ska avla så lite som möjligt på dem för dom vill ju ha bort dom. Och dom är inte fina. Inte vad jag tycker i alla fall.

perlan81 skrev 2007-09-06 14:39:23 följande:
    okok, E det vanligt att rottweiler får stubbsvans?
  • perlan81
    kattengustav skrev 2007-09-06 14:46:00 följande:
    Nej, igentligen inte, men halva kullen som vi tog hanen ifrån hade stubbsvans. Det var våran första rottis så vi visste inte så mycket, men Rottweiler klubben vill ju att man ska avla så lite som möjligt på dem för dom vill ju ha bort dom. Och dom är inte fina. Inte vad jag tycker i alla fall.
    Har sett en dobermannhane som också har stubbsvans
  • kattengustav

Ok, vet inte hur det är med den rasen om ni vill ha stubbsvans eller inte.
    Jag vet faktiskt inte hur det kommer sig att dom blir stubbsvans. Det är väl nått i generna på nått sätt.

perlan81 skrev 2007-09-06 14:47:15 följande:
    Har sett en dobermannhane som också har stubbsvans
Svar på tråden Kupering!