• perlan81

Kupering!

Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?

Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.

Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)

Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:47:43:
    DÅ FLERA TROR JAG SJÄLV GJORT DET VILL JAG BARA LÄGGA TILL ATT MINA HUNDAR ÄR IMPORTER O HAR GJORT DET I LÄNDER DÄR DET ÄR GODKÄNT!!!! SEDAN HAR JAG INGEN KUNDSKAP FÖR ATT UTFÖRA ETT SÅDANT INGREPP SJÄLV!

• Svar på tråden Kupering!
  • Nikitastar

Jag tycker personligen att Dobermann, Riesenschnauzer, Boxer mfl är snyggast helkuperade. Och en Rottis med svans är inget för mig.

Men nu när det blir förbjudet att ställa ut kuperade hundar så försvinner de nog...

• perlan81
    Nikitastar skrev 2007-09-05 13:10:55 följande:
    Jag tycker personligen att Dobermann, Riesenschnauzer, Boxer mfl är snyggast helkuperade. Och en Rottis med svans är inget för mig.Men nu när det blir förbjudet att ställa ut kuperade hundar så försvinner de nog...
    Det gäller hundar som är födda efter 1 JANUARI 2008!
  • qenzo

Jag tror ingen är så dum att de går ut öppet om att kupera i Sverige, eftersom det är straffbart.

Men visst är det så som Perlan säger.
    Du får hem din hund när den är ca 4-6 månader (beroende på land, ibland är de bara 8 v med) och sedan måste kuperingen skötas minutiöst.
    Det ska rengöras och tejpas om, annars mister de sin form och blir halvt hängande.

• perlan81
    qenzo skrev 2007-09-05 13:13:44 följande:
    Jag tror ingen är så dum att de går ut öppet om att kupera i Sverige, eftersom det är straffbart.Men visst är det så som Perlan säger.Du får hem din hund när den är ca 4-6 månader (beroende på land, ibland är de bara 8 v med) och sedan måste kuperingen skötas minutiöst.Det ska rengöras och tejpas om, annars mister de sin form och blir halvt hängande.
    TACK för orden! blir lite irriterad när folk påstår att jag säger att jag gör det själv. Det jag mena var att alla hänger upp sig på själva ingreppet men inte det efteråt!
  • FiaÅkotten

utaningrepp blir det inget efteråt. Jag fattar inte hur man kan och vill hela grejjen.

perlan81 skrev 2007-09-05 13:15:57 följande:
    TACK för orden! blir lite irriterad när folk påstår att jag säger att jag gör det själv. Det jag mena var att alla hänger upp sig på själva ingreppet men inte det efteråt!
  • perlan81
    FiaÅkotten skrev 2007-09-05 13:17:36 följande:
    utaningrepp blir det inget efteråt. Jag fattar inte hur man kan och vill hela grejjen.
    Det är väldigt olika vad människor tycker o vill! Det jag mena när jag starta denna tråden var om man var djurplågare om man föredrar en kuperad hund?
    Man måste respektera ALLA människors åsikter även om vi inte delar dom! MEnar ingen i min familj tyckte om när jag plocka in min första kuperade, då dom tyckte synd om hunden osv. Men nu bryr dom sig inte längre när dom ser att hon mår lika bra som dom andra hundarna här hemma!
  • Nikitastar
    perlan81 skrev 2007-09-05 13:12:13 följande:
    Det gäller hundar som är födda efter 1 JANUARI 2008!
    OK. Håller inte på med utställning själv, och Border Collie har ju aldrig kuperats. Så är inte så väldans uppdaterad.
  • perlan81
    Nikitastar skrev 2007-09-05 13:29:07 följande:
    OK. Håller inte på med utställning själv, och Border Collie har ju aldrig kuperats. Så är inte så väldans uppdaterad.
    Man kan inte hålla koll på allt=)
  • cici69
    perlan81 skrev 2007-09-05 13:20:52 följande:
    Det är väldigt olika vad människor tycker o vill! Det jag mena när jag starta denna tråden var om man var djurplågare om man föredrar en kuperad hund?Man måste respektera ALLA människors åsikter även om vi inte delar dom! MEnar ingen i min familj tyckte om när jag plocka in min första kuperade, då dom tyckte synd om hunden osv. Men nu bryr dom sig inte längre när dom ser att hon mår lika bra som dom andra hundarna här hemma!
    Frågan är ju varför...
    För att nån tycker det är snyggt?
    Du säger att dina hundar mår hur bra som helst idag. Det betvivlar jag inte!
    Men hur mådde de då, när ingreppet gjordes? Är det rätt att skönhetsoperera en hund? Är det rätt att göra det med ett barn? En vuxen människa kan ju bestämma själv så det är väl ok om man nu vill göra det och ta konsekvenserna.
    Men är det verkligen rätt att göra det mot nån som inte har nån talan?
  • perlan81
    cici69 skrev 2007-09-05 13:33:49 följande:
    Frågan är ju varför...För att nån tycker det är snyggt?Du säger att dina hundar mår hur bra som helst idag. Det betvivlar jag inte!Men hur mådde de då, när ingreppet gjordes? Är det rätt att skönhetsoperera en hund? Är det rätt att göra det med ett barn? En vuxen människa kan ju bestämma själv så det är väl ok om man nu vill göra det och ta konsekvenserna.Men är det verkligen rätt att göra det mot nån som inte har nån talan?
    Jag fick hem en hund två dagar efter ingreppet. Tänk då hade hon tom flygit hit. Hon var hur pigg som helst!
    Sedan tycker jag att man inte kan jämföra en hund med en människa! Men hade mina barn haft fel på öronen så hade jag låtit en läkare fixa till det för jag vill inte att mina barn blir mobbade!
Svar på tråden Kupering!