• perlan81

Kupering!

Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?

Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.

Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)

Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:47:43:
    DÅ FLERA TROR JAG SJÄLV GJORT DET VILL JAG BARA LÄGGA TILL ATT MINA HUNDAR ÄR IMPORTER O HAR GJORT DET I LÄNDER DÄR DET ÄR GODKÄNT!!!! SEDAN HAR JAG INGEN KUNDSKAP FÖR ATT UTFÖRA ETT SÅDANT INGREPP SJÄLV!

• Svar på tråden Kupering!
  • Tingelina

Vad är det för problem du har med hundar som har sina svansar kvar och sina öron på deras naturliga vis? Rent konkret.

• Zimlis

*UNDERBART*
    Hoppas det går igenom

Jonna S skrev 2007-09-04 18:47:38 följande:

Svenska Kennelklubben kommer imorgon att ta ett beslut om att de allra flesta svans- ochöronkuperade hundar inte kommer att få ställas ut på SKK:s utställningar. Det gäller såväl svenska som utländska hundar. Detta kommer att sätta stopp på största delen av kuperingarna och intresset av att ha en kuperad hund - oavsett var den kuperats."Svans- eller öronkuperad hund född 1 januari 2008 eller senare äger inte rätt att delta på utställning oavsett om hunden är född i land som tillåter sådan kupering eller om kuperingen gjorts av veterinärmedicinska skäl på hund som är född i Sverige. Undantag kommer att göras för hundar ur grupp 7, stående fågelhundar, där svanskuperade hundar födda efter 1 januari 2008 kommer att få delta på utställning om de är kuperade i land som tillåter detta eller är kuperade i Sverige av veterinärmedicinska skäl. Svanskuperade hundar, som kuperats i land där det är tillåtet eller har kuperats i Sverige av veterinärmedicinska skäl, kommer oavsett ras att efter särskild prövning kunna ges rätt att bli exteriördbedömd vid ett tillfälle samt få resultatet stambokfört."
  • perlan81
    Zimlis skrev 2007-09-04 18:49:01 följande:
    *UNDERBART*Hoppas det går igenomJonna S skrev 2007-09-04 18:47:38 följande:
    Det har gått igenom!!!
  • MissTag

Skulle önska att man satte tävlingsförbud rent generellt på kuperat, nu kommer det bara gälla utställning. Och fortfarande får stubbsvansade rottweilers ställas ut.

• perlan81
    Tingelina skrev 2007-09-04 18:48:46 följande:
    Vad är det för problem du har med hundar som har sina svansar kvar och sina öron på deras naturliga vis? Rent konkret.
    Hon som har problem med svansen den blev sjuk vid en parning o innan dess hade hon problem med sk vattensvans efter varje löpning.

Hon som hade problem med öronen var att dom inte ville lägga sig rätt så vi fick tejpa hela skallen på henne!
  • SusL

Jag tycker att kupering, varesig det gäller öron eller svans, är djurplågeri i allra högsta grad och dessutom fullständigt befängt.
    Människan är ändå där och petar i deras rasutveckling för att de ska följa en viss standard och redan det är godtyckligt så det bara smäller om det. Två fel gör inget rätt...

Att hundar är vackrare oalternerade (vilket jag tycker att de är) är inte ens intressant egentligen, vad som spelar roll är att de ska få vara så som naturen skapade dem, med svans och öron intakta.

Att kapa lemmar p.g.a. diverse hälsoskäl kallas så vitt jag vet för amputering och det är en nödlösning, ingen skönhetsoperation.

• Gestilja

Personligen anser jag att det är fel och jag tycker det är fult oxå. Förstår inte grejen med att kupera hundars öron och svans bara för att dom ska i vissas ögon se bättre ut, stå rätt och allt vad det nu är...
    Tänk om vi skulle ta och göra så på människor oxå, ähh, din arm där ser inte så fin ut så vi tar bort den så ser det bättre ut...nä. Hundar föds med öronen som dom är och svansen av en anledning. Varför då ta bort dom. Tror ju knappast hunden vill det!
    Plus att jag hört att dom kan känna fantomsmärtor och det låter ju inte så snällt att utsätta sin älskade hund för.

Så att svara på din fråga ang. om det är djurplågeri...ja det tycker jag.

• MissTag
    perlan81 skrev 2007-09-04 18:53:24 följande:
    Hon som har problem med svansen den blev sjuk vid en parning o innan dess hade hon problem med sk vattensvans efter varje löpning.Hon som hade problem med öronen var att dom inte ville lägga sig rätt så vi fick tejpa hela skallen på henne!
    Antar att det som gjorde henne sjuk vid en parning inte hade med svansen att göra. Vad det gäller vattensvans så hittar man denna bra informationen på djursjukhus-sthlm:
    "Vattensvans eller Wet Tail som det också kallas är något som bara drabbar hundar. Det är något som hundar kan få om de badat i kallt vatten eller varit ute länge i kallt regn. De raser som drabbas mest är retrievers, spaniels och andra hundar som gillar att bada.

Orsaken till sjukdomen är inte helt känd men man tror att det beror på en inflammation i nerverna i svansroten som uppstår när hunden blir kall om bakdelen."

Jag vet också att har hunden väl fått vattensvans så är det lättare att det återkommer.
  • perlan81
    MissTag skrev 2007-09-04 18:59:46 följande:
    Antar att det som gjorde henne sjuk vid en parning inte hade med svansen att göra. Vad det gäller vattensvans så hittar man denna bra informationen på djursjukhus-sthlm: "Vattensvans eller Wet Tail som det också kallas är något som bara drabbar hundar. Det är något som hundar kan få om de badat i kallt vatten eller varit ute länge i kallt regn. De raser som drabbas mest är retrievers, spaniels och andra hundar som gillar att bada.Orsaken till sjukdomen är inte helt känd men man tror att det beror på en inflammation i nerverna i svansroten som uppstår när hunden blir kall om bakdelen."Jag vet också att har hunden väl fått vattensvans så är det lättare att det återkommer.
    Hon varken badar mycket eller varit ute när det är kallt då hon är en SOFFLIGGAR hund. Hon gillar inte o röra sig speciellt mycket. O att det återkommer ja det märker jag då hon fick så ont att hon inte kunde sitta ens.
  • Häxan Jia
    perlan81 skrev 2007-09-04 17:20:02 följande:
    Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?
    Jag anser kupering vara djurplågeri, men inte när det gäller arbetande hundar som tex jakthundar, de får så mkt större skador av att man hackar av svansen lite då och då pga av skador, då är de bättre att kupera rena jakthundar från början kan jag tycka då.

Men för att tillfredställa människan skönhets ideal så är det bara ur löjligt och jag kan som människa inte känna någon respekt inför en person som gör detta mot sina djur bara för att de ser "bra" ut!
    I am always willing to learn, however I do not always like to be taught
Svar på tråden Kupering!