• perlan81

Kupering!

Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?

Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.

Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)

Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:47:43:
    DÅ FLERA TROR JAG SJÄLV GJORT DET VILL JAG BARA LÄGGA TILL ATT MINA HUNDAR ÄR IMPORTER O HAR GJORT DET I LÄNDER DÄR DET ÄR GODKÄNT!!!! SEDAN HAR JAG INGEN KUNDSKAP FÖR ATT UTFÖRA ETT SÅDANT INGREPP SJÄLV!

• Svar på tråden Kupering!
  • lillagryn2

lite meningen, att de ska se arga ut...

FiaÅkotten skrev 2007-09-05 11:56:59 följande:
    bara ögnat lite och jag tycker för det första det är vansinnigt fult att klippa av öron o svans. tex amstaff ser bara arga ut. sen tycker jag inte att det är snällt ( i snälla ordalag) att göra så mot hunden. Det är tur att det finns en alg som säger att man inte får göra så i sverige. som om man skulle kippa öronen av ungar som har för utstående öron eller för stor örsnibb?? bara dumt.
  • Myself

Att jämföra kupering med kastrering är bara dumt. Kupering görs för att ägaren tycker att hunden ser snyggare ut så, (ifall det inte görs av veterinär p.g.a. medicinska skäl) och detta trots att det gör ont på hunden.
    Kastrering görs av en mängd skäl som är vettiga, att en stressad hund ska kunna slappna av, att en översexuell hund ska må bättre, att en agressiv hund ska kunna vara lös och slippa vara i slagsmål. I ett av senaste numren av hundsport var det en artikel om ämnet, läs den Lyndi.

Lyndi skrev 2007-09-04 21:41:47 följande:
    Jag tycker det är super-läckert med kuperat!Måste bara fråga; Varför är det mer djurplågeri att kupera, än att kastrera?
  • Kamikazee

Det är ju inte bara det att hunden kan få uppenbara problem med sin kuperade svans och sina öron. En hund har hängande öron för att skydda sin hörsel. Tar man bort det skyddande lock som öronen utgör, så intensifierar man alla ljud för hunden också. Och det är riktigt grymt! Ni som tejpar upp öronen på era hundar vet väl att människan har använt sig av ljud för att tortera människor, antingen ett högfrekvent ljud eller ett lågfrekvent - bägge gör tillslut människan galen. Att kuperade hundar typ pincher reagerar med att hugga när det kommer ett plötsligt högt ljud är inget konstigt. De kan inte skydda sig från ljudet och i deras öron är ljudet så starkt att det blir tortyr!

Nu är jag trött på det här - nu får ungen ta och komma ut!!
  • Fina82

Kuperar ni era hundar i sverige? trodde det var olagligt...

• FiaÅkotten

fortfarande vansinnigt DUMT. har en amstaff med finifna öron.

lillagryn2 skrev 2007-09-05 12:01:23 följande:
    lite meningen, att de ska se arga ut...
  • lillagryn2

jag sa inte att jag tycker det är rätt, men man vill få hunden att se vaken och dådkraftig ut

FiaÅkotten skrev 2007-09-05 12:06:05 följande:
    fortfarande vansinnigt DUMT. har en amstaff med finifna öron.
  • perlan81
    Fina82 skrev 2007-09-05 12:05:58 följande:
    Kuperar ni era hundar i sverige? trodde det var olagligt...
    Mina e FORTFARANDE IMPORTER. Det MENAS att det är gjort i ett land där det är GODKÄNT
  • Fina82
    perlan81 skrev 2007-09-05 12:09:45 följande:
    Mina e FORTFARANDE IMPORTER. Det MENAS att det är gjort i ett land där det är GODKÄNT
    ok bara läst ts inte alla inlägg
  • perlan81
    Fina82 skrev 2007-09-05 12:13:06 följande:
    ok bara läst ts inte alla inlägg
    Det är många som frågat kanske borde ha det i texten däruppe=)
  • Carro W

Men oavsett om hundarna är importerade eller ej, illa är det ändå. Riktigt illa.

Kaffe, cigg och lite skvaller
Svar på tråden Kupering!