• perlan81

Kupering!

Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?

Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.

Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)

Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:47:43:
    DÅ FLERA TROR JAG SJÄLV GJORT DET VILL JAG BARA LÄGGA TILL ATT MINA HUNDAR ÄR IMPORTER O HAR GJORT DET I LÄNDER DÄR DET ÄR GODKÄNT!!!! SEDAN HAR JAG INGEN KUNDSKAP FÖR ATT UTFÖRA ETT SÅDANT INGREPP SJÄLV!

• Svar på tråden Kupering!
  • cici69
    perlan81 skrev 2007-09-05 14:59:38 följande:
    Jag fick hem en hund två dagar efter ingreppet. Tänk då hade hon tom flygit hit. Hon var hur pigg som helst!Sedan tycker jag att man inte kan jämföra en hund med en människa! Men hade mina barn haft fel på öronen så hade jag låtit en läkare fixa till det för jag vill inte att mina barn blir mobbade!
    Men hunden har ju inte FEL på öronen!!! Om hunden har en defekt på öron, svans eller någon annanstans så är det väl en helt annan sak. Jag tvivlar också starkt på att din hund skulle bli mobbad om öronen var kvar...
    Enligt min åsikt så ser jag det som direkt djurplågeri att utföra ett sånt ingrepp och sedan låta hunden flyga två dar senare. Oseriös uppfödare eller oseriös köpare, det låter jag vara osagt. Hunden borde åtminstone fått vara i sin vana miljö och läka.
  • ninastumpan

JAg ahr en boxer kille som inte är kuperad på något ställe. Innan skulle jag aldrig kunan tänka mig att kupera hundar eftersom jag tyckte det va grymt. Men nu tyvär förstår jag avrför man gör det. Den som inte har haft en sådan hund som boxer, doberman osv ska nog inte utala sig om kupering alls tycker jag. Nu hade jag gärna sett att vår va svanskuperad. HAn gör sig själv illa och andra med sin svans, den är stenhård och dom kan tyvär riskera att slå söbnder svansen. Så som sagt jag ahr nu förståelse för detta. men nu är det tyvär försent för hans del

• cici69
    ninastumpan skrev 2007-09-05 15:12:21 följande:
    JAg ahr en boxer kille som inte är kuperad på något ställe. Innan skulle jag aldrig kunan tänka mig att kupera hundar eftersom jag tyckte det va grymt. Men nu tyvär förstår jag avrför man gör det. Den som inte har haft en sådan hund som boxer, doberman osv ska nog inte utala sig om kupering alls tycker jag. Nu hade jag gärna sett att vår va svanskuperad. HAn gör sig själv illa och andra med sin svans, den är stenhård och dom kan tyvär riskera att slå söbnder svansen. Så som sagt jag ahr nu förståelse för detta. men nu är det tyvär försent för hans del
    Detta är ett problem som uppfödarna borde ta lite ansvar för! Med vettig avel kan man rätta till mycket. Men i ditt fall är det ju inte fråga om en "skönhetsoperation" utan hunden har problem med svansen. Jag har haft kontakt med många boxrar som inte haft det problem du beskriver.
  • Lilo78

Nej, man är ingen djurplågare bara för att man föredrar kuperade hundar.
    Men man kanske bör ställa sig frågan varför man föredrar kuperade hundar.
    Är det för att man är utseéndefixerad eller är det av den orsak att man föredrar det då man kanske har haft hundar som slagit sönder sina svansar exempelvis?

Så länge det görs i ett land där detta är lagligt och så länge det går rätt till eller om det görs av medicinska skäl.

Jag kan tycka kuperade hundar är snygga, däremot så skulle jag aldrig köpa en valp i ett land där kupering är tillåtet bara för att få en kuperad hund för att tillfredställa min egen utseéndefixering.

Då har man valt hund i fel syfte.

• kattengustav

Har inte läst den här tråden så mycket, men jag hoppas inte du kuperat hundarna själv för kupering är förbjuden i Sverige.

• perlan81
    kattengustav skrev 2007-09-05 16:01:43 följande:
    Har inte läst den här tråden så mycket, men jag hoppas inte du kuperat hundarna själv för kupering är förbjuden i Sverige.
    Varför läser man inte först innan man lägger in en kommentar till det hela? mina hundar e fortfarande importer o har gjort det i länder där det är tillåtet o dom e uppfödda där o hela baletten!!!!
  • kattengustav

Jag menade inte så. Varför bli så sur för att jag sa att det var förbjudet att kupera i Sverige?

perlan81 skrev 2007-09-05 16:45:59 följande:
    Varför läser man inte först innan man lägger in en kommentar till det hela? mina hundar e fortfarande importer o har gjort det i länder där det är tillåtet o dom e uppfödda där o hela baletten!!!!
  • perlan81
    kattengustav skrev 2007-09-05 16:57:52 följande:
    Jag menade inte så. Varför bli så sur för att jag sa att det var förbjudet att kupera i Sverige?
    hur menar du? JAg e dobermannuppfödare så jag vet mycket väl att det är förbjudet o varit i flera år!
  • kattengustav

Ja, jag är rottweiler uppfödare. Men jag är inte agrisiv mot folk för det.

perlan81 skrev 2007-09-05 17:02:59 följande:
    hur menar du? JAg e dobermannuppfödare så jag vet mycket väl att det är förbjudet o varit i flera år!
  • perlan81
    kattengustav skrev 2007-09-05 17:03:55 följande:
    Ja, jag är rottweiler uppfödare. Men jag är inte agrisiv mot folk för det.
    Jag e inte aggresiv Bara jobbigt o svara på samma fråga 1 miljon gånger
Svar på tråden Kupering!