• perlan81

Kupering!

Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?

Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.

Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)

Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:47:43:
    DÅ FLERA TROR JAG SJÄLV GJORT DET VILL JAG BARA LÄGGA TILL ATT MINA HUNDAR ÄR IMPORTER O HAR GJORT DET I LÄNDER DÄR DET ÄR GODKÄNT!!!! SEDAN HAR JAG INGEN KUNDSKAP FÖR ATT UTFÖRA ETT SÅDANT INGREPP SJÄLV!

• Svar på tråden Kupering!
  • Ayla

Hade en dobermann/rottis kille som fick problem med "vattensvans" och han va heller inte ute och badade eller utsattes för regn. Första gången va vi inne och röntgade men inget va fel. Så vet sa att de kallades vattensvans.
    Och vad jag förstod så behvede de inte ha med vatten att göra. Men vad vet jag :) Jag är inte expert :)
    De är bara min erfarenhet

• MissTag
    perlan81 skrev 2007-09-04 19:02:06 följande:
    Hon varken badar mycket eller varit ute när det är kallt då hon är en SOFFLIGGAR hund. Hon gillar inte o röra sig speciellt mycket. O att det återkommer ja det märker jag då hon fick så ont att hon inte kunde sitta ens.
    Så hon har aldrig blivit kall? Ja dom får riktigt ont, ska helst äta smärtstillande när dom har det.

Det är egentligen oväsentligt, för en hund kan skada vilken kroppsdel som helst. Du vill väl inte försöka hävda att hundar med svans är sjukare än hundar utan?
  • perlan81
    MissTag skrev 2007-09-04 19:07:16 följande:
    Så hon har aldrig blivit kall? Ja dom får riktigt ont, ska helst äta smärtstillande när dom har det.Det är egentligen oväsentligt, för en hund kan skada vilken kroppsdel som helst. Du vill väl inte försöka hävda att hundar med svans är sjukare än hundar utan?
    Aboslut inte! Alla har sina åsikter o jag respekterar alla åsikter det gäller dom som är för o emot MEN JAG har bara haft oturen när det gäller svansen o öronen hos mina dobbisar.
    Alla raser har ju inte svans heller!
  • qenzo

Nej jag ser inget fel i det, eftersom det också (iaf förr) hade ett syfte. Att jag sedan själv inte tycker det är värt pengarna, för att få en importerad hund, ja det är en helt annan femma.
    Men så länge det är lagligt att importera och äga en kuperad hund, anser jag inte att det är ngt fel i det.

MissTag skrev 2007-09-04 18:40:15 följande:
    Du ser inget fel i att förändra hundens utseende för ditt eget estetiska nöje?? På riktigt?Tack och lov blir det olagligt i fler och fler länder...
  • MissTag
    qenzo skrev 2007-09-04 19:31:19 följande:
    Nej jag ser inget fel i det, eftersom det också (iaf förr) hade ett syfte. Att jag sedan själv inte tycker det är värt pengarna, för att få en importerad hund, ja det är en helt annan femma.Men så länge det är lagligt att importera och äga en kuperad hund, anser jag inte att det är ngt fel i det.
    Vilket syfte har det idag?
  • Ex ungue leonem

Det är väl förbjudet att kupera svansen på hundar i Sverige? Min pudel har en vanlig lång pudelsvans.

perlan81 skrev 2007-09-04 17:20:02 följande:
    Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?
  • Ex ungue leonem
    Tingelina skrev 2007-09-04 18:48:46 följande:
    Vad är det för problem du har med hundar som har sina svansar kvar och sina öron på deras naturliga vis? Rent konkret.
    PoodleMy skrev 2007-09-04 20:21:08 följande:
    Det är väl förbjudet att kupera svansen på hundar i Sverige? Min pudel har en vanlig lång pudelsvans.
    Fö en vanlig vardagsfrisyr också.
  • perlan81
    PoodleMy skrev 2007-09-04 20:21:08 följande:
    Jag fråga INTE om det var förbjudet eller inte! Självklart vet jag att det är förbjudet! MINA hundar är IMPOTERADE fortfarande!
  • Lyndi

Jag tycker det är super-läckert med kuperat!
    Måste bara fråga; Varför är det mer djurplågeri att kupera, än att kastrera?

• Ex ungue leonem
    perlan81 skrev 2007-09-04 20:42:08 följande:
    Jag fråga INTE om det var förbjudet eller inte! Självklart vet jag att det är förbjudet! MINA hundar är IMPOTERADE fortfarande!
    Men herregud.Det var ett inlägg riktat till alla.Ej till dig personligen.
Svar på tråden Kupering!