• perlan81

Kupering!

Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?

Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.

Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)

Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:47:43:
    DÅ FLERA TROR JAG SJÄLV GJORT DET VILL JAG BARA LÄGGA TILL ATT MINA HUNDAR ÄR IMPORTER O HAR GJORT DET I LÄNDER DÄR DET ÄR GODKÄNT!!!! SEDAN HAR JAG INGEN KUNDSKAP FÖR ATT UTFÖRA ETT SÅDANT INGREPP SJÄLV!

• Svar på tråden Kupering!
  • perlan81
    PoodleMy skrev 2007-09-04 22:16:48 följande:
    Varför tejpas hundens öron?
    Vet inte om du menar "normala" hundar med hängöron dom tejpas för att öronen inte ligger rätt o måste ha hjälp för o lägga sig rätt.
    Kuperade hundar tejpar man upp öronen under en tid för dom ska ställa sig då dom inte ställs direkt!
  • Ex ungue leonem
    perlan81 skrev 2007-09-05 06:42:34 följande:
    Vet inte om du menar "normala" hundar med hängöron dom tejpas för att öronen inte ligger rätt o måste ha hjälp för o lägga sig rätt.Kuperade hundar tejpar man upp öronen under en tid för dom ska ställa sig då dom inte ställs direkt!
    Tack för svar.men har en fråa till.Varför "måste" öronen ställas? Är det för hundens bästa eller människans?
  • Hondjuret

Djurplågeri. "Kryphålet" brukar vara att hunden "skadar" sin svans vid aktivitet såsom jakt. Då är ju hunden inte funktionell!

• perlan81
    PoodleMy skrev 2007-09-05 09:51:48 följande:
    Tack för svar.men har en fråa till.Varför "måste" öronen ställas? Är det för hundens bästa eller människans?
    Det är när det gäller kuperingen! Ärligt ENBART för människan! MEN alla säger olika saker som när dom går i kamp så kunde dom förblöda därför kupera man pitbullen iallfall men jag vet inte!
    Jag har kuperat pga att jag e så pass utställningsintresserad o tyvärr vinner bara hundar som e kuperade nästan. Sedan är jag uppfödare o ville ha in nytt blod till min kennel o fastna för min India o då var hon redan kuperad o det spela mig ingen roll.
  • Ex ungue leonem
    perlan81 skrev 2007-09-05 11:27:55 följande:
    Det är när det gäller kuperingen! Ärligt ENBART för människan! MEN alla säger olika saker som när dom går i kamp så kunde dom förblöda därför kupera man pitbullen iallfall men jag vet inte!Jag har kuperat pga att jag e så pass utställningsintresserad o tyvärr vinner bara hundar som e kuperade nästan. Sedan är jag uppfödare o ville ha in nytt blod till min kennel o fastna för min India o då var hon redan kuperad o det spela mig ingen roll.
    Tackar för dina svar.Nu  vet jag att det är för att det skall se fint ut.Inte för hundens bästa.
  • perlan81
    PoodleMy skrev 2007-09-05 11:30:02 följande:
    Tackar för dina svar.Nu  vet jag att det är för att det skall se fint ut.Inte för hundens bästa.
    Folk säger en massa saker men jag vet inte. Mina hundar lider itne av dom e kuperade. MEN kan dock erkänna att jag led när VARJE gång jag skulle tejpa om öronen. Hålla fast valpen mot sin vilja dra tejpen från öronen Håret åkeer av. Stoppa ner pappret långt ner i öronen. Hålla koll på det osv. Själva kuperingen är INGEt jämfört med det som kommer efteråt! Folk hänger upp sig allt förmycket på att man tar bort en bit av örat det är inte det som är det hemska utan det som kommeer efteråt!
    MEN Jag har TRE kuperade hundar. Så samtidigt skämms man lite MEN det är enbart för jag ställer ut mina hundar så pass mycket o blev trött efter 4 år att alltid åka ut för hunden såg normal ut!
  • musses matte

Jag är helt okunnig vad det gäller sådant här men,om du ställer ut och vinner,bestämmer dig för att para med en kuperad tik och hane,kuperar du svansarna på valparna då för att ha en chans att ställa ut och komma vidare i din avel?
    Eller säljer du till länder där man får kupera då?
    Jag vill inte komma med skit,detta är bara en allmän fråga.

• musses matte

Förresten så föstår jag hur du menar,en gammal granne till mig har boxerkennel och det var en stor utställning och det var en fransk domare (tror jag) det var bara dom kuperade som gick vidare.
    Hon var väl inte så glad...

• Marlene B

Stackars hund som får öronen och svansen avklippta..hoppas någon gör det på ägaren också.

Det är inte bara jävligt fult, det är ren djurplågeri också enligt mig.

• lillagryn2

min dobbis bröt sin svans, mind you

Svar på tråden Kupering!