• perlan81

Kupering!

Då jag vet att detta kommer bli ett HET ämne så undrar jag lite vad folk tycker om kuperade hundar?

Själv har jag tre hundar hemma som är Kuperade. En som inte är kuperad o haft hundar mellan som intte varit kuperade. Själv så har jag bara haft problem med hundarna som har/haft sina svansar kvar o öronen som inte lägger sig rätt så man ändå får tejpa dom.

Signalerna läser jag bättre på en kuperad hund än på en vanlig hund. Kanske dock har blivit en vanesak=)

Så e man djurplågare för man föredrar kuperade hundar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:47:43:
    DÅ FLERA TROR JAG SJÄLV GJORT DET VILL JAG BARA LÄGGA TILL ATT MINA HUNDAR ÄR IMPORTER O HAR GJORT DET I LÄNDER DÄR DET ÄR GODKÄNT!!!! SEDAN HAR JAG INGEN KUNDSKAP FÖR ATT UTFÖRA ETT SÅDANT INGREPP SJÄLV!

• Svar på tråden Kupering!
  • Enkiteng
    Kamikazee skrev 2007-09-05 12:04:37 följande:
    Det är ju inte bara det att hunden kan få uppenbara problem med sin kuperade svans och sina öron. En hund har hängande öron för att skydda sin hörsel. Tar man bort det skyddande lock som öronen utgör, så intensifierar man alla ljud för hunden också. Och det är riktigt grymt! Ni som tejpar upp öronen på era hundar vet väl att människan har använt sig av ljud för att tortera människor, antingen ett högfrekvent ljud eller ett lågfrekvent - bägge gör tillslut människan galen. Att kuperade hundar typ pincher reagerar med att hugga när det kommer ett plötsligt högt ljud är inget konstigt. De kan inte skydda sig från ljudet och i deras öron är ljudet så starkt att det blir tortyr!
    Det där tycker jag låter väldigt märkligt, de flesta (alla?) vilda hunddjur som vargar, rävar, schakaler mfl har ju rättuppstående öron. Dessa kan dessutom vinklas för att lyssna in sig så bra som möjligt på ljud från byten, du har kanske sett en räv "pejla in" sorkar under ett snötäcke mha hörseln? Det är väl snarare hängöronen som är framavlade av människan och "onaturliga"? Nu tycker jag absolut inte det är någon anledning att kupera öronen, men upprättstående öron i sig har jag svårt att se något fel med, snarare tvärtom.
  • qenzo

Nej du tack... kuperingen utfördes från början för att hunden skulle ta mindre skada vid slagsmål med ex varg, andra hundar och förövare.

lillagryn2 skrev 2007-09-05 12:01:23 följande:
    lite meningen, att de ska se arga ut...
  • Marlene B
    perlan81 skrev 2007-09-05 12:09:45 följande:
    Mina e FORTFARANDE IMPORTER. Det MENAS att det är gjort i ett land där det är GODKÄNT
    Men vafan nu ljuger du, du beskrev ju nyss i ett tidigare inlägg hur du gjorde med hundarna när deras öron blivit avklippta, hur plågade de verkade då du höll fast dem och då tejpade och körde ner papper i öronen på dom..

Olagligt djurplågeri
  • Snirkel

Jag kan hålla med om att vissa raser är snyggare med kuperade öron och svansar men jag tycker det är fel att sätta kniven i ett djur för att göra djuret med tilltalande att titta på. Om det finns medicinska skäl (som hundar som viftar så frenetiskt med svansen att de slår sönder den mot möbler, väggar etc med smärta och upprepade infektioner som följd) kan jag förstå det.

• perlan81
    CloudBerry skrev 2007-09-05 13:01:44 följande:
    Men vafan nu ljuger du, du beskrev ju nyss i ett tidigare inlägg hur du gjorde med hundarna när deras öron blivit avklippta, hur plågade de verkade då du höll fast dem och då tejpade och körde ner papper i öronen på dom..Olagligt djurplågeri
    Ja MEN man får TEJPA upp till ett år EFTER öronen e klippta! Dom e importer säg inte att jag ljuger då lackar jag! Du kan få se deras stamtavlor osv. O tror du jag hade varit så jävla dum i huvudet o berättat det här OM jag kuperade själv! Nä Du lilla tjejen märks när folk babblar om saker dom inget vet! Du vet man får ta in valpar från utlandet innan dom e 3 måadner gammla o dom kuperas när dom e runt 8 veckor!!! Fråga istället!
  • Marlene B
    perlan81 skrev 2007-09-05 11:27:55 följande:
    Det är när det gäller kuperingen! Ärligt ENBART för människan! MEN alla säger olika saker som när dom går i kamp så kunde dom förblöda därför kupera man pitbullen iallfall men jag vet inte!Jag har kuperat pga att jag e så pass utställningsintresserad o tyvärr vinner bara hundar som e kuperade nästan. Sedan är jag uppfödare o ville ha in nytt blod till min kennel o fastna för min India o då var hon redan kuperad o det spela mig ingen roll.
    perlan81 skrev 2007-09-05 11:34:51 följande:
    Folk säger en massa saker men jag vet inte. Mina hundar lider itne av dom e kuperade. MEN kan dock erkänna att jag led när VARJE gång jag skulle tejpa om öronen. Hålla fast valpen mot sin vilja dra tejpen från öronen Håret åkeer av. Stoppa ner pappret långt ner i öronen. Hålla koll på det osv. Själva kuperingen är INGEt jämfört med det som kommer efteråt! Folk hänger upp sig allt förmycket på att man tar bort en bit av örat det är inte det som är det hemska utan det som kommeer efteråt!MEN Jag har TRE kuperade hundar. Så samtidigt skämms man lite MEN det är enbart för jag ställer ut mina hundar så pass mycket o blev trött efter 4 år att alltid åka ut för hunden såg normal ut!
  • perlan81
    CloudBerry skrev 2007-09-05 13:05:39 följande:
    lägg märket till att jag skrev att HON REDAN VAR KUPERAD när jag köpte henne! snälla! Tror du jag gör det på köksbordet här hemma eller? Det är en process efteråt för att öronen ska stå!
  • Marlene B

Säger ganska mycket vem det är som babblar och inte vet vad hon talar om

• perlan81
    CloudBerry skrev 2007-09-05 13:07:27 följande:
    Säger ganska mycket vem det är som babblar och inte vet vad hon talar om
    HEHE vem e det som har kuperade hundar o inte? Jag vet vad jag snackar om när de gäller kuperingen=)
  • Ex ungue leonem
    perlan81 skrev 2007-09-05 13:07:25 följande:
    lägg märket till att jag skrev att HON REDAN VAR KUPERAD när jag köpte henne! snälla! Tror du jag gör det på köksbordet här hemma eller? Det är en process efteråt för att öronen ska stå!
    Ja TS det har jag förstått av dina inlägg här.Att du inte kuperade dem hemma,att de var importade sas.
Svar på tråden Kupering!