• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Frill

Förresten, ni som ger mackor, gör ni dem på vanligt formbröd och tar bort kanterna eller?
    Funderar på om man skulle vara överambitiös och baka "adambröd" utan salt och konserveringsmedel.

Murgrönan, aha bra. Då kanske jag kan våga mig på att rosta paprika lätt i ugnen också? Den blir ju sötare och godare då.

• Sole
    frill
    jepp vi tar vanligt formbröd utan kanter med smör och tex leverpastej.

förresten, vad har era små på fötterna nu när det är kallt? Vi har overall utan fötter och då har han haft vanliga strumpor, stickade strumpor samt fleecetossor. men i detta var han lite kall om fötterna ändå.

bianca och Ginger
    hann inte möta upp er, var tvungen att uträtta lite ärenden, vi kanske syns imorgon?
    *Viktor född 2007-03-18*
  • Lillie74

Hello!
    Tack för gratulationerna på FB, ni är ju för fina som tar er tid!

ABC, vi slutade ge F mat på natten för drygt en vecka sen, under första natten (som var natten efter vår utekväll) fick M vagga henne till sömns tre gånger och varje gång tog ca 20-30 minuter. Däremellan fick han stoppa in nappen några gånger men det har vi alltid fått göra. Andra natten vaggade jag henne 2 gången ca 10-15 min per gång, tredje natten en gång ca 10 min. Därefter räckte det med att stoppa in nappen.
    OM ni bestämmer er för att prova är mitt råd att ni verkligen ger 110 % och inte "ger upp" och ger mat. Nu kanske ni redan har prövat men jag trodde att det skulle bli en kamp i två veckor men det gick hyfsat bra tycker jag. Tänk på det, inget är omöjligt

Nu håller jag på att stressa omkring med Thailandsresan, allt som ska inhandlas, packas mm. Samtidigt har jag hittat ett radhus som jag vill flytta till och som det är visning på dagen innan vi åker så jag måste ordna med ombud som ska sköta budgivning och ev. kontraktsskrivning, fixa besiktningsman för ev besiktning mm mm För allt måste ske när vi är bortresta, M blir helt matt på mig och vill bara gå och lägga sig och sova i 100 år . Mitt i allt går min mobil sönder för F har slemmat ner den totalt, det fullständigt rann ur den när jag öppnade upp batteriluckan.

Sååå tyvärr hinner jag inte ses i morgon, men jag hoppas att ni får det trevligt och att jag får träffa er när vi kommit hem sen, kanske på nåt glöggmys eller nåt.
    Ha det så bra så länge!
    Kram

• Lillie74

ABC, just det, glömde säga att vi "trycker" i henne välling/ersättning innan läggning. Om inte annat kan du kanske försöka toppa med det efter amningen.

Kanske inte ger så bra tips men nåt kanske är användbart.

• ABC08

Lillie74- Ja det är nog viktigt det där att verkligen bestämma sig för att det ska gå. Vi har försökt en del tidigare, men har nog gett upp rätt tidigt.

I går natt körde vi på strategin att H skulle sova i sovrummet med G och nattade och fick honom att somna om på natten( genom vaggning och napp). Själv sov jag i lilla sovrummet. G vaknade ett antal gånger men gnydde och gnällde bara lite innan han somnade om. Klockan 5 tog jag över och ammade för första gången på natten. Helt otroligt!
    G somnade då om och vaknade kl 8. Såå bra.
    Vi ska försöka med den här hela denna vecka, bara att hoppas att det går lika bra som denna natt, eller ( kan knappt tänka tanken) bättre.

• Plutten forever

Oj, loggar man inte in på en dag så är det verkligen massor att läsa...
    Min pappa har varit här men åkte hem idag kl 15 - rätt skönt faktiskt Vet ni, ibland när jag och Dan pussas och kramas framför A och han bara stirrar på oss, tänker jag att jag är så glad att A kommer att växa upp med två föräldrar som älskar varandra. Till skillnad från mig alltså, jag är uppvuxen med bara mamma och träffade pappa på sommarloven. Fast jag hade en jättelycklig barndom ändå, jag menar inte att man måste ha två föräldrar. Hmm... menar egentligen bara att jag är glad för Alvins skull och vår också förstås. Jag blir helt rörd av att tänka på det.

björklöv: Alvin har ätit den där broccolipastan, men jag är lite misstänksam mot "broccolipasta" som är helt vit/beige. MIN broccolipasta är minsann knallgrön! (fast A äter Hipp-pastan med god aptit ändå...)

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Björklöv

Pluttmor - Jo, jag tänkte på samma sak när jag matade K :-/

• Plutten forever

Förresten, har ni gjort det här testet? Det testar vilken "föräldratyp" man är.

www.aftonbladet.se/foraldrar/article807824.ab

Jobbigt nog blev jag "präktiga föräldern". Fast jag tycker inte att det stämmer. Vissa grejer stämmer, men vissa stämmer inte ALLS. Jag är mer en blandning av flera typer tycker jag! Men ett ganska roligt test var det ändå.

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Frill

Lillie, jag som inte varit i närheten av Internet på hela helgen får säga grattis i efterskott här i stället. Grattis i efterskott!

ABC, grattis till en bra natt! Hoppas det håller i sig!

Idag har jag gjort rotsaksmos med palsternacka, potatis, morot, timjan och lite vitlök. Och sen en "pastasås" eller nåt, med skinka (skinkstek), krossade tomater, ärter, basilika, vitlök o svartpeppar. Moset blev bra, såsen sådär. Inget är A-testat.
    Sen försökte jag vara smart och smula sönder spaghetti innan kokning, men mitt tips är att göra som Pluttmor och köpa risoni i stället.

Var och när är träffen i morgon?

• bianca2

he he - jag blev "coola föräldern".

TACK GINGER för idag Supernice!
    Vad stadig och duktig J är!!! Han kommer gå SNART tror jag

Kram

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6