• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Plutten forever

ABC: ja, det låter ju som du beskriver EXAKT hur det var för oss innan jag slutade amma. Vi började med ersättning och i början fick han inte i sig så mycket åt gången men det ökade snabbt på. Hade ju tänkt att fortsätta delamma till A var 1 år, men det sinade nästan direkt. Men nu äter A inget på natten alls - när vi började med ersättning fick han äta 1 gång per natt (han var ju van vid nattmat).
    Försök med ersättning (eller välling om han föredrar det) på kvällen, det mättar mer än mjölken. Men nattammandet är svårt att bryta för det är ju BÅDE närhet/vana och hunger. Man måste bryta vanan. Önskar dig/er stort lycka till... kram

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Ginger6

Halloj! Hoppas ni haft en skön helg, snart slut. Snyft, det är ju så mysigt att umgås hela familjen. Det diskuteras en hel del sovning...har precis lyssnat på hysteriskt skrik en bra stund när Mannen har lagt J. Han har sovit helt underbart bra det senaste och inatt, (mannens natt) vaknade han var 20 minut och har sovit superlite under dagen. Tänkte att nu måste han sova annars blir det en förskräcklig kvälls-läggning...och nu har de troligtvis somnat båda två i vårt sovrum. Puh! Alldeles för sent, men men. Deras mönster är ju så oförutsebart!
    En annan grej! Han lekte nyss på sitt babygym så fingrarna blödde...på riktigt!! Tog upp honom när han lekt en stund, gnydde lite trött, men inget gråt. Så ser jag hur det blöder från två knogar! Vi har ju ett platsgym och han håller i grejerna med den ena handen och snurrar med den andra...men känner han inte att fingrarna är emellan!? Lilla gubben...

• Pippil8

ABC - å vad jobbigt!! Vakna så ofta, du måste vara ett VRAK! Ge välling blandat med bröstmjölk/ersättning på kvällen kanske? Fast han vaknar nog inte av hunger varje timme... Det är nog snarare det där med närheten och tryggheten som Pluttmor skriver om. Tror också man måste bryta vanan (eller stå ut i kanske flera månader till?), men det är ju så smärtsamt när de skriker

Plutten - har samma matfilosofi - om jag tycker det smakar apa kan jag inte begära att E ska gilla det. Men han gillar faktiskt min köttfärssås, jag känner mig grymt stolt

Efter att ha läst om mat- och sovrutiner i tråden så tycker jag det verkar som att de barn som fortfarande ammas rätt mycket sover sämre än barn som käkar välling på kvällen. Eller finns det någon som bryter det mönstret? Jag vill gärna fortsätta amma på kvällen och morgonen men om det innebär att han inte står sig hela natten blir man ju tvekis.

• Sole
    ABC
    vad jobbigt för er, hoppas det löser sig snart och du får ju goda råd i tråden om hur ni kan göra!

vår lilla gnällkille har nästan blivit sig själv igen, inatt sov han jättebra och jag sov med öronproppar från halv elva till halv nio. alla i familjen sover bättre när jag har proppar och pappa tar "nattjouren". då brukar V oftast inte vakna och vi får alla sova. måste vara så att L inte hör de små gnällen och V somnar om. jag vkanar ju av dem och går upp vid minsta lilla ljud....

ginger
    oj, att J leker så hårt! stackarn!!

hörrni, är det verkligen billigare att laga egen barnmat? tänker tex på kyckling med något....en kycklingfilé ligger ju på ca 10-12 kr och sen tillbehör. en burk på Willys kostar 7 kr.
    *Viktor född 2007-03-18*
  • Pippil8

Sole - kostar en stor burk bara 7 kr på Willys? Jag handlade en häromdagen (minns inte var men inte Willys i a f), då kostade den 12.90! Men jag stör mig så på att få hundratals glasburkar hemma som jag måste släpa iväg till glaskrossen så jag försöker laga mat därför. Skönt att han sover bättre igen! I natt ska även jag ha öronproppar!

• Sole
    pippi
    (kollar kvittot) jo en del av dem kostar 7,40 kr och en del kostar 8,70! Vi köper nu Sempersom är billigare än Nestlé även fast de har grymt fula burkar (I-landsproblem jag vet! ) Fast ner på ICA Ringen kostar burkarna 12,90 så man tjänar på att köpa på stormarknader!

förresten vill jag säga att jag inte heller kommer sluta skriva här, älskar ert stöd och kompisskap!
    *Viktor född 2007-03-18*
  • Pippil8

Jahapp, får bli storshopping på Willys nästa gång jag är i Sickla alltså. Även om jag lagar mat själv till lilleman så går det ju åt några burkar ändå.

Nä, jag kommer inte heller sluta skriva här. Jag bävar ju för hur det ska bli när jag börjar jobba om några veckor (!!!) och ni andra fortfarande är lediga och kan ses på vardagar. SNYFT!! Jag får tvinga iväg M på några jobb-möten så jag kan åka på träffar med er

• majlinsa

hur ska ni göra sen när tänderna kommit fram.. ska ni ge välling innan ni borstar tänderna eller efter när de ligger i sängen

• Björklöv

Pippil8 - Jag tycker att K sover bra, visst "måste" jag upp ett antal gånger per natt men oftast så är det pga att K låter i sömnen! (Och hon ammas ju mest...) Att hon sover oroligt just nu tror jag mest beror på att hon håller på att lära sig krypa/ställa sig upp, får hon bara in den tekniken kommer nätterna att bli lugnare, för nu håller hon ju på att "övar" på det även när hon sover

• Frill

Hejsan, hoppas helgen varit bra. Vi har varit hos svärföräldrarna i Vimmerby samt passat på att hälsa på min farmor på sjukhus i Jönköping.

A:s farmor är tandläkare och i fredags fick vi en liten barntandborste av henne och satt och pratade om att han nog inte får tänder förrän efter ettårsdagen (som hans kusiner). Sen dagen efter, i bilen till Jönköping, sög han tag i mitt finger och jag kände nåt vasst. Två små gaddar är på väg upp i underkäken!!! Vilket timing
    Förklarar också varför han snackade hela natten i fredags samtidigt som han vägrade äta, och att han var lite småfebrig i lördags morse

Majlinsa, vilka fina bilder!

Murgrönan, ska man verkligen steka korv och lök? När jag lagade maten kokade jag köttfärsen direkt för jag har hört att de inte ska äta stekt förrän ganska sent.

Pippil8, ser att du redan löst köttfärsproblemet. Bra!

Sole, en enda kycklingfilé räcker ju till säkert 10 portioner barnmat eller fler, och blandat med rotfrukter blir det inte särskilt dyrt. Köper man hel kyckling blir det ännu billigare.
    Jag ska också ta itu med matlagningen, både av kostnadsskäl och miljöskäl, skäms lite över alla glasburkar.

Swe, vad kul att rummet börjar ta form!

A äter ungefär såhär:
    06.30: ersättning
    09.00: gröt med päron el katrinplommon
    11.30: 0,5-1 stor burk mat och päron el katrinplommon
    nån gång under em: ersättning och/el pure, eller inget alls om han har en matvägrardag och sparar sig till kvällsgröten
    18.30: gröt med päron el katrinplommon
    03.00: amning + ev ersättning

Träff tisdag 6/11:
    Lillie
    sole
    Hellur
    Björklöv (troligtvis, beror på var och när)
    Frill

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6