• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Frill

Oj vad långt jag skrev, och ändå glömde jag

ABC, vad jobbigt. Hoppas det blir bättre snart. Lycka till!

Björklöv, hoppas det gick bra med körsången.

A vände sig förresten typ 6 ggr i torsdags och har sen fortsatt vända/försöka hela helgen så snart kanske även han klarar rygg t mage och börjar åla omkring
    Nu ligger han och sover och luktar farmor-parfym.

• majlinsa

Usch jag känner mig riktigt dålig som inte är här så mycket.. Men jag ska försöka bättra mig..

Ws tider (jag ska göra så gott jag kan nu)
    6-7 Vaknar
    15-30min senare 2dl välling/gröt beroende på hur dagen ser ut
    9,30-11 gröt/mellanmål
    11,30-13,30 lunch 1 liten burk ibland 1 stor burk
    15-17 mellanmål
    här ska nu komma in ett middagsmål
    19-21 2dl välling natti natti

Mellanmålen består av tex yoghurt med fruktpure, färsk frukt..

• ABC08

Tack för alla sovtips!
    Ger G rätt mycket gröt, bröstmjölk på kvällen, så jag tror inte att han är hungrig. Dom ska ju klara att sova iallafall 6 timmar i sträck nu har jag hört.

Swe- Ska testa att låta G sova i ett annat rum, kan nog vara bra att han inte ser mig direkt han vaknar och tänker på mat.

Pluttmor- Vi har börjat lyckas med att få G att äta ersättning ur flaska. Men han äter ganska lite, så ska nog prova med välling också, kanske det är mer poppis. Hade tänkt delamma ett tag till men jag får se hur det blir.

Pippil8- Det är helt klart en vana. Men det är ju så jobbigt när G skriker. Jag får nog börja tänka att det är för både hans och mitt bästa i längden. Orkar inte med att va så här trött.

• bianca2

hej tjejer!

hoppas ni alla haft en underbar helg. själv har vi haft svärföräldrarna här och det var faktiskt ok.

ang hur de sover måste jag nog hålla med Pippil8 att de verkar att de som inte ammas sover bra: ledsen Björklöv men för att jag ska kalla det bra måste A sova 11 timmar i sträck utan att vakna. Inatt sov vi i samma rum som A (svärföräldrarna fick vårt rum). och de hade med sig sin hund. M är allergisk o hostade rätt mycket runt 05.45 så han väckte A. han hade somnat 19.30 men vi ansåg ändå att han vaknade för tidigt. När jag slutade nattamma för typ 2 månader sen började han även sova hela nätterna. men jag har ju inte stenkoll på alla i och för sig...

• Sole

frill
    en kycklingfilé i mosboken är ju till 2 port...tror inte det skulle räcka med 10 portioner på en till V.

majlinsa
    vi glömmer jämt borsta tänderna, men när vi kommer ihåg blir det efter morgonmålet och efter sista maten när man byter om till pyjamas.

*Viktor född 2007-03-18*
  • Swenglish

Pippi- jo du har säkert rätt med amningen och sömn. Vi ger F välling/ersättning vid 18 och sen ammas han lite precis innan han ska sova, men det är nog mest gosigt (och lite sömnmedel )

Majlinsa- vi glömmer också att borsta tänderna på kvällen, borstar på morgonen. Ska införa att han borstar tänderna det sista han gör, efter amningen. Är rädd att han ska piggna till då, för han tycker det är jätteroligt med tandborsten...

ABC- grattis till flaskframgångarna! Då lossnar det säkert nu och han börjar dricka mer och mer. Jag tyckte det var svårt att ebstämma vilka mål som skulle bytas ut mot flaska, men nu får han flaska till frukost och på kvällen, amning efter. Det är jätteskönt att jag inte behöver stiga upp/vakna för att mata honom, att J kan göra det. Tänker dock fortsätta delamma ett bra tag till om det går, vi ska bort i jul till Oman och då tror jag det är bra för hans mage att jag ammar, plus att det är jättesmidigt att alltid ha med sig mat/mellanmål! Vi provade också med vatten i flaskan, och tillochmed Sempers "babysaft" (som jag inte gillar iden med egentligen) för att vänja honom vid den.

Ginger- F har också små sår på fingrarna, jag tror att han bitit sig själv?!!?

Sole- jag tror också det är rätt mycket billigare med egen mat, och miljöproblemet går ju inte att bortse ifrån. Dessutom vill jag vänja F vid vår mat ocks, så att han inte ratar den sen, burktiden är ju ändå rätt begränsad. Tyvärr var min sötpotatis/köttfärsgryta inte så god idag åt Herrn, men skam den som ger sig!

Ginger- hoppas J börjar sova bra igen!

• Frill

Sole, nej det är klart, ska man ha en halv filé per port. blir det ju lite dyrare. Jag styckade en hel kyckling till oss och tog sen loss "småpillet" som alltid blir över och gjorde mat åt A på det. En sås med vetegrädde, kyckling och lite kryddor och grönsaker som jag mixade och tänkte göra nån slags rotfrukter el pasta till. Det blev nog 5 port. på kyckling som vi hade kastat i vanliga fall. Men den är otestad, så vi får se hur bra det blev

• majlinsa

William sover bra, det har han väl alltid gjort egenligen men han började sova ännu bättre när jag började använda ersttning. Nu sovver han oftast 19-20 till 6-7 utan att vakna.. Han sover i eget rum också..

• Plutten forever

Aaahhh... Alvin är ute på äventyr! Sitter här och försöker äta frukost, men måste gå iväg en gång i minuten och stoppa A från att välta något/stoppa farliga saker i munnen/ stoppa in fingrarna i videon/ dra i alla sladdar han ser/ slicka på vagnshjulen i hallen/ suga på fjärrkontrollen/ klättra upp för trappan osv osv... PUST!
    Hur länge varar den här upptäckaråldern?
    Jag placerar ut leksaker lite här och var och hoppas att han ska stanna vid någon, men nej, det är BARA icke-leksaker som är kul.

Ni som inte har krypbarn ännu, njut av lugnet!

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Sole
    frill
    hoppas A gillar din mat denna gång, här hemma ratas det mesta än så länge!
    Vi kommer blanda både burkmat och egen mat.
    grattis förresten till vändningar och tänder!

V har inget intresse i att varken krypa eller vända sig så mkt. vända sig kan han ju och senast igår så somnade han på mage i sängen.

Plutten
    åh det låter jobbigt, bäst att passa på att njuta så länge man kan!
    *Viktor född 2007-03-18*
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6