• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Plutten forever

hellur och swe: grattis till bra nätter! Här verkar den där "perioden" eller vad det var vara över - A somnade om kl 7.40 utan ett pip och sov till kl 10! Värsta sovmorgonen!

th: jag tycker också att det är tråkigt att måla möbler, eller alltså - första lagret på första möbeln är kul, sen är det trååååkigt... Hoppas det blir fint!

synd att det regnar, vi som ska till skogskyrkogården

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Sole

godmorgon!
    åh vilken annan bebis vi har hemma, läggning, natten och morgon är han tröstlös. Bara är så ledsen och blir galen när flaskan kommer. sen vänder det helt plötsligt och han äter upp allt.
    Igår kväll var vi hos en annan barnfamilj på middag och när det skulle sovas kräktes han ner oss båda, åkpåsen , sig själv + vagnen så det blev att somna i vanliga kläder.
    väl hemma gick det inte att få honom att sova i egen säng så han har sovit mellan oss inatt och då har vi inte behövt stoppa i nappen. han är så himla labil nu, men sen han vaknade imorse (och även somnat om) så är han glad , än så länge!!

swe
    mysigt med inflyttningsfika!

murgrönan
    tack för recptet!

swe och hellur
    grattis till sömn hela natten!

*Viktor född 2007-03-18*
  • majlinsa

Vi har ett gammalt bord hemma från ikea, i trä.. ek tror jag om jag ska gissa.. Man kan lägga i en ilägskiva så får det plats ca 8-9per.. Bordet är slitet.. jag tänkte lägga ut det å¨blocket för 200 är detta rimligt eller är det för mycket rent av?

• Pippil8

Vi får ingen ordning på Edvins sovande efter att han varit sjuk. Vi är därför skapligt trötta hela familjen. Det har idag fått mig att köra i 180 hela dagen. Upp - städa köket - storkok till Edvin (köttfärssås med makaroner samt tex-mex-kyckling med couscous, totalt typ 20 portioner) - åka till Solna och fika med mina föräldrar och min farmor - stanna på byggvaruhus och handla grejer - städa ur pannrummet - montera ner gamla hyllor i pannrummet - börja sätta upp nya hyllor - frosta av frysen - tvätta... Och nu däckar jag nog snart Men åååå vad skönt det är att få lite gjort ibland!

Edvins matrutiner har den senaste tiden sett ut ungefär så här:
    (04.00 amning)
    06.00 amning
    (08.00 amning en liten slurk ibland)
    11.00 mat, börjar närma oss en hel stor burk + frukt + amning
    15.00 gröt + frukt
    17.00 amning + ibland banan/smörgås
    19.00 amning

Men eftersom han sover så dåligt har vi idag för första gången testat välling (blandad med ersättning) på morgon och kväll också. Vi får se om vi fortsätter med det.

Swe - vad kul att ni har grejat så i Freddys rum! Vill gärna kolla när det blir klart!

Tack för recept murgrönan! Vad kul, nu vill jag prova det också! Tack även swe för mat-tips, sötpotatis har jag inte smakat själv ens, så det vill jag oxå gärna prova!

Nu ska jag läsa ikapp lite.

• Pippil8

Pluttens mamma: Tack för broccoli-pasta-receptet! Låter supergott, jag kan nog käka det själv oxå! Angående vikt så har Edvin inte heller gått upp i vikt de senaste tre veckorna. Det beror inte på att han kryper (eftersom han inte gör det) utan förmodligen på att han har varit sjuk. Men han har oxå lite att ta av

majlinsa - om det ser någorlunda fräscht ut borde du nog kunna få 200 för det! Kolla lite andra matbord och jämför kanske?

• Swenglish

Här händer ju...ingenting!

Pippi- oj det var fixigt, duktigt! Även vi har hållit på hela dagen och nu börjar det bli klart.

Majlinsa- Om du känner att du verkligen vill bli av med det skulle jag lägga ut det gratis mot avhämtning. Fast det beror på hur det ser ut. Är det väldigt slitet kanske det är värt det att nån kommer och hämtar det?

• Swenglish

Sole- jobbigt, hoppas det vänder snart! Det är jobbigt när man är borta, vi var borta ikväll och trots att F var jättetrött somnade han inte förrän vid halv nio i bilen (han brukar somna vid halv sju), men han var tackochlov på gott humör.

• Plutten forever

swe: ja, det har börjat bli lite mindre aktivitet här i tråden, kanske för att våra barn håller oss lite mer sysselsatta nu? Fast jag slutar inte skriva här, ni är viktiga för mig, både som vänner och som bollplank i barnfrågor!

A ville upp galet tidigt idag, kanske för att det inte gick att hålla honom vaken längre än till kl 18 igår. D gick upp 4.40 men kom tillbaka redan efter en timme och sedan sov vi till strax efter kl 8! Jag är helt utvilad. underbart!

majlinsa- det beror förstås på hur det ser ut. Jag har "sålt" grejer gratis på blocket, sånt som jag vill slänga. Men har ingen bil och ingen lust att åka till en soptipp!

pippil8: broccolipastan är verkligen supergod, ibland när jag råkar göra lite för stor portion till A så äter jag själv upp det som blir över (och med nöje). Det är min barnmatsfilosofi, att jag ska gilla det han äter. Men jag gillar inte burkarna, men de får han äta ändå... så jag är itne så hängiven min egen filosofi alltså. Men det jag lagar själv gillar jag!

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • ABC08

Hellur, Swe- Toppen med bra sömn. Äntligen. Hur känns det?

Sovandet går inte lika bra för oss tyvärr. Nu har G börjat vakna en gång i timmen igen och vill absolut amma annars blir det skrik. Suck! Så jobbigt när det går åt fel håll och blir sämre igen. I natt ammade jag en gång i timmen från kl 22. Sen kl 3 försökte jag att inte amma, då H var uppe till halv fem, då G skrek nästan hela tiden. Det slutade med att jag ammade och då sov han till kl 8. Blir så trött,ledsen och sur av det här. Måste kanske sluta amma och börja med ersättning. Det verkar ju ha funkat för er Hellur o Pluttmor?

• Swenglish

ABC- jobbigt! Äter han mycket mat på dagen? Vi trattar i F gröt klockan 17, välling/ersättning (igår drack han nästan 2 dl) vid 18 och sen amning precis innan sänggåendet. Då klarar han sig till efter 3 iallfall, säkert längre, men jag är för blödig och på natten orkar jag inte med skrik. Tycker nästan det är värre när han skriker och J är med honom eftersom man känner sig så maktlös, även om jag vet att J är jättebra på att lugn honom. Hoppas verkligen det vänder för er snart! Jag tycker det blev bättre när F började sova ensam i rummt (J och jag sover på soffan och golvet i vardagsrummet, men nu är hans skrubb snart klar och då får han sova där. F alltså, inte J ), har ni möjlighet att låta G sova ensam i ett rum?

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6