• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6

Sjätte tråden! I vilken våra barn lär sig äta mat, sitta, krypa, stå!

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-05 11:47:07:
    Nostaligtrip!

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m10491351.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m12955607.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m18507283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21691654.html

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6
  • Sole

åh sk adu sjunga Brjöklöv!
    det hade jag jättegärna velat lyssna på men svärfar fyller 60 så det firas både imorgon och på söndag

*Viktor född 2007-03-18*
  • Swenglish

Gokväll! Nu är datorn ikopplad igen! Vi har tömt skrubben där vi haft den oc målat, tapetserat och fixat för Fs rum. Sen har vi satt upp skåp över sängen i vårt sovrum i världens hårdaste vägg. Så vardagsrummet är fullt av grjer som ska hitta hem i skåp/på soptippen/på blocket. Två tripper till Ikea har det blivit också. Vi har beställt heltäckningsmatta till Fs rum och den kommer i slutet av nästa vecka och sen är det nästan klart! Så veckan efter får ni komma på invigningsfika hos oss!

Vivs- jobbig läggning, förstår att ni vill ändra på det. Kanske sover hon för sent på eftermiddagen? Vi försöker styra det så att F inte sover senare än 15, då somnar han som en stock vid halv sju ungefär.

Sole- tråkigt att solstålen blivit gnällig, men det går säkert över snabbt. Låter ju precis som 8-månadersfasen.

Pippi- jag lagade sötpotatis med köttfärs (kokade köttfärs, vitlöksklyfta, persilja och sötpotatiskuber), men F har inte fått det än, ska rapportera sen! Tips till fotostudio är att lägga honom på vitt lakan och ha vitt lakan i bakgrunden.

"Schema" (väldigt ungefärligt)

06.30-vaknar, får 50/50 ersättning/välling vid 7-8. Sover 9.30-10.30

11-12 - mat, halv burk ungefär. Amning efteråt eller någon timme senare.

14-15 sover.

17- gröt

18- 50/50 ersättning/välling

18.30 ca amning, sen sova.

Oftast ammar jag också två gånger på natten, har försökt vänja honom av med det men står inte ut med skriket och vill ju så gärna sova =amning enklaste utvägen.

Hm, skulle skriva mer kommentarer till folk men har ju glömt vad det var...

• Plutten forever

swe: vad kul med invigningsfika! Jag kanske också ska ha det när Plutten flyttar in... inflyttningsfest alltså Våra mat- och sovscheman är nästan kusligt lika förresten - förutom att A även sover en stund vid kl 12. Men han sover tre kortare stunder, tror att F sover lite längre? Jag ske försöka få ihop det till två längre sovpass.

björklöv: Åååå, det hade varit jättemysigt att komma och höra dig sjunga! Men min umeå-pappa är som sagt här + att vi ska till skogskyrkogården mitt på dagen och fixa med Dans pappas grav, tända ljus osv....

nu ska vi kolla på Heroes, nedladdat eftersom vi alltid missar allt som går på tv.

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • Zul

Swe: vad härligt att ha kommit igång med att fixa massa hemma, vi har så svårt att ta tag i sånt!

Bianca: du är rolig, "nu blir det en trist helg när svärföräldrarna kommer...! Hi, hi, hoppas de inte läser detta! Tycker oxå du får lassa över A till dem i morgon bitti...

Sole: tänk att han redan är i 8-månadersfasen!

Jag saknade Agnes jättemkt när F och hon var i Skåne, hela 2 dygn var jag borta från min lilla skrutta, alldeles för länge. F var så gullig och spelade in flera filmer per dag i mobilen som han mms:ade till mig, jag levde på dem! Hjärtat smälter ju. Visst är våra barn gulliga i den här ålden, inte riktigt bebisar längre, men ändå inte stora barn.

Stackars A håller på att frysa ihjäl om fötterna när vi är ute, så vi köpte en fleeceåkpåse från Brio för runt 300 kr. Vet itne om snålheten bedrog visheten då vi inte köpte nån rejälare, men vi har köpt en varm o tät overall hon kan ha senare.

Agnes mattider är väldigt lika Augusts, Bianca tror du det beror på att de föddes nästan samtidigt på sös ;)? Dock tror jag att vi ger henne för lite mellis.

7.30 2 dl Havrevälling

10-11 Frukt eller ersättning

12-13 halv burk mat, fruktpure, vatten

17 Gröt

19.30 2 dl välling och sova. Hon sover fortfarande hela natten.

• bianca2

Zul: självklart beror det på det och båda börjar på A och sover hela nätterna. fast inatt grät han lite för en halvtimma sen. egentligen gnydde han bara lite men min kille blev så blödig o plockade upp honom direkt. helt lönlös för han ville ju bara somna om. men det var mysigt att krama honom en extra gång

• SanniXx

Fy vad det är tråkigt att måla möbler. Tänkte bara komma in och säga det Målar om möblerna till hallen..

ღ Mamma till Ida född 070115 i v.31+6 ღ
  • Plutten forever

zul: det är klart det beror på det, samma sak med Alvin och Freddy då som är födda med några timmars mellanrum i rummen bredvid varandra?

Vilka fler i tråden är födda samma dag förresten?

Det är Alvin som är Plutten, jag är Pluttens mamma - Pluttmor!
  • murgrönan

Pippl8: Det här är Stellas absoluta favorit. Jag bytte ut mjölken mot lite grädde och hade i lite senap (innehåller salt, men det blir ju så gott). Har lovat Sole det här receptet i typ en månad....here it comes! .-)

KORV STROGANOFF
    (från 6-8 månader, ca 8 portioner)

400 g falukorv, frukostkorv eller grillkorv
    1 gul lök
    1-2 msk margarin
    1½ msk vetemjöl
    1 dl vatten
    1½ msk tomatpuré
    ev. ½ tsk dragon
    ¼-½ krm peppar
    1½ dl standardmjölk
    hackad persilja

Skär falukorven i tärningar eller strimlor eller alt. ?slantar? (skivor).
    Skala och hacka löken. Bryn korv och lök i margarinet i en kastrull. Strö över mjölet och rör om. Späd med vattnet.
    Sänk värmen och rör om i kastrullen. Tillsätt tomatpuré, ev. dragon och peppar. Rör om. Häll i mjölken, rör om och koka på svag värme i ca 5 minuter med locket på. Strö över ev. med persilja. Mixa efter behag!
    Servera med kokt ris, spagetti, makaroner eller kokt potatis och kokta grönsaker.

Falukorv innehåller salt så den ska inte serveras så ofta... Max en gång/vecka... ICAs har inte så mkt salt...

Kram

• Hellur

God morgon!

Är så glad! W har sovit första natten utan att vakna en enda gång Helt otroligt. Från att vakna några ggr/natt och vilja äta och ha napp till att helt plötsligt bara sova. Helt underbart!
    Har klarat nästan varje natt i veckan utan mat, men velat ha napp några gånger. Så det är verkligen på väg åt rätt håll.

W har även börjat äta mycket mer frukost och middag. Det är bara att sleva in. Helt annorlunda mot tidigare.

Igår köpte även jag Mosboken, så nu ska det lagas mat. W äter ju allt jag ger honom så ska bli kul att se om han vill ha min mat också.

Murgrönan - Låter super gott! Det ska jag testa till W.

Swe - Roligt att ni fixat så mycket hemma. Ska bli roligt att se sen, vi kommer på fikat

Björklöv - Åhh om jag vetat det tidigare. Har hela eftermiddagen uppbokad. Lycka till!

• Swenglish

Gomorron! Här har vi också en som sovit mycket bra! Han somnade strax för sju, vaknade vid 22.30 och fick vyssjas en stund, sen sov han till tio i fem, ammades och sov till sju! Tjoho! Och jag fick sova nästan sex timmar i sträck, vet inte när det hände senast!

björklöv- lycka till idag, tyvärr var vi redan bortbjudna (till Solna faktiskt, så kanske hörs du ändå? )

Hellur- grattis!

Murgrönan- det låter gott, ska jag prova!

Plutten- F sover sammanlagt ca 2 timmar per dag, och 12 timmar på natten.Ibland lite mer, ibland lite mindre.

Zul- åh, det låter så mysigt att skicka filmer till varandra! Vi har världens enklaste mobiler, men nu sen F kom har jag verkligen velat ha kamera för att kunna skicka bilder! Tyckte också det lät skönt att vara helt ensam ett par dagar, men vi var borta från F i ca 6 timmar i torsdags och jag saknade honom jättemycket! Men då bir ju återseendet desto ljuvare!

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 6