Anonym skrev 2007-12-19 18:11:11 följande:
"Bonusmamma" vet jag inte om jag ser mig som, inte barnet heller. Barnet vet att det finns en mamma och en pappa, kan inte förstå denna hysteri att kalla varandra släktnamn bara för att man delar samma tak då och då."Bonusbarn" finns inte heller för denna familjen, det är mina barn, dina barn och våra barn.Barnen är halvsyskon respektive helsyskon, alla är inte "syskon" utan de vet hur de är släkt med varandra.Det finns olika ord i svenska språket av en anledning.Sluta lura barnen och använd rätt ord. Är du barnets mammas sambo, så är du just det och inget annat.Har du och ett annat barn samma pappa, ja, då är ni halvsyskon.Att ha sambons barn hemma vv känns som en smäll jag måste ta då jag vill bo ihop med sambon.Sambon sköter allt beträffande att vara förälder gentemot henne, läsa läxa mm.Jag sköter sådant med mina barn och vi turas om beträffande våra
egna.Vi har inga problem med detta.Barnen går bra ihop och vi busar, pysslar och leker med alla som barn de är, men ansvarar för eget kött och blod beträffande typiska föräldrating, samtal med skolan etc.
öh ja det där får du stå för i min familj är jag extramamma och alla barnen är syskon.