Morbid Mistress skrev 2007-10-26 09:31:36 följande:
Ja mansrollen är inte så kul den heller. Men som jag ser det; så länge man inte aktivt motarbetar den hegemoniska maskuliniteten bland annat genom att låta barn vara barn, utan befäster den genom att säga pojkar ska vara pojkar kommer ju mansrollen och synen på en "riktig" man inte att förändras.
Läste en tråd igår om att en man inte fick vara för kort. Minst 175 cm tror jag var gränsvärdet. Andra trådar som diskuterat mannens för- och nackdelar har framhävt känslosamhet samtidigt som många säger att det är jobbigt med deras män som gråter i tid och otid. Vissa lyfter fram den traditionelle skogshuggartypen med muskler och kroppsdoft, medan andra vill se en renrakad och sminkad man(?). Vi skall vara hemma halva tiden med barnen men vi får inte inskränka på mammans rätt att vara hemma hela tiden med barnen. Vi skall vara delaktiga i barnens uppväxt men vi får inte kräva delad vårdnad. Vi skall göra karriär men det får inte stjäla någon tid från familjen. Listan kan göras hur lång som helst. Jag vet att det skall finnas utrymme för alla smaker och alla åsikter. Jag vet att vi män ofta ställer samma omöjliga krav/önskemål på er kvinnor. Det finns helt enkelt inte något som heter "riktig man" längre. Däremot finns det en möjlighet att fortfarande acceptera att det finns något som heter man och det finns något som heter kvinna och att det finns en skillnad mellan dessa. Biologisk, social, mental. Vissa av dessa skillander förstärks genom "normerna" och jag kan inte se varför det inte skulle få vara så. Varför kan inte skillnaderna mellan könen accepteras? Varför skall vi alla smälta ihop till att bli personer?
För all del, låt 4-åringen som vill klä ut sig till prinsessa en dag göra det men det är inte nödvändigt att aktivt experimentera med sina barn i feminismens namn. Att på eget bevåg klä sin son som en flicka för att bryta tabun.
Mvh