Disan skrev 2008-01-20 18:27:39 följande:
Det beror ju helt på vad för sorts op man gör... Om man gör lyft med förstoring eller bara förstoring, om man lägger bakom eller framför muskeln... Så som jag har fattat det har man mer ont när man lägger bakom muskeln, ganska logiskt med tanke på att man skär av en hel muskel... Jag har opat mig två gånger nu, båda gångerna är framför muskeln. Första gången var jag sängliggande i tre dagar pga smärta. Hade då inga barn att ta hand om, så efter en vecka var jag tillbaka i skolan och även om man var stel, så fungerade allt bra. Denna gången har det inte alls gjort ont på det sättet, har varit uppe och rört på mig hela tiden nästan! Min karl var hemma med oss den första veckan och nu är han tillbaka på jobbet, vi får se hur det går... Men som sagt, allt var ju uttöjt redan, hålan redan gjord för inläggen (Bytte bara ut dem), så det går snabbare att bli "frisk".Men enl mig gör det helvetesont att opa sig! (Första gången) Inte alls så ont att opa sig den andra Men det är värt det, alla gånger!!!
Konstigt att du hade så ont när du har framför muskeln då, det brukar man ju inte alls ha. Men det beror väl antagligen på ens individuella smärttröskel tänker jag - och kanske ni har lite lägre smärttröskel du och din syster? För visst la hon bakom br.muskeln, och hade jätte-jätteont i ca 1 v. efter op?...
Själv la jag bakom muskeln och uplevde det inte som ren smärta, utan mer som nån slags molande stark träningsvärk, och att det liksom "högg till" och stramade då jag gjorede vissa rörelser som involverade just br.muskeln. Men jag va mer jätteöm än hade ont. På en smättabell 1-10 skulle jag nog säga att det va... 5 kanske, inte mer ont än så iaf - så det är nog väldigt individuellt hur man upplever just smärta.
((Kram))