• Pellegrino

Här samlas vi som har gjort eller ska göra en plastikoperation del 3

Dags för del 3 för oss plastikintresserade.

Bra länkar till de som undrar rent generellt om plastikoperationer och vill se på före/efter bilder:

www.qvinna.info
    www.plastikoperationer.net
    www.kosmedics.se

Bra tråd med BH-tips för stortuttade:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m25268340.html

Bra forum för plastikintresserade:

plastikkirurgi.mylava.net/

Tråd med omdömen om klikiker och kirurger:

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m25291133.html

Ni som vill ifrågasätta plastikoperationer och varför man väljer att göra det kan säkert hitta andra trådar på FL med intresserade, här samlas vi som är positiva till det hela

Del 2 av tråden hittar man här:

www.familjeliv.se/Forum-11-258/m23909797.html

• Svar på tråden Här samlas vi som har gjort eller ska göra en plastikoperation del 3
  • pummsan

Hjälp!
    shit stog och tittade på magen nu i kväll och tryckte lite försiktigt käner då att det går som svallvågor under huden runt snittet, som att det är massa vätska som rullar runt där inne!
    Någon som vet vad det är? Gör inte ont men känns lite obehagligt.

• RedTopaz

Jag behöver lite hjälp!

Jag är allergisk mot både två tejperna jag har provat (två olika micropore- tejper) Har inte fått någon vidare hjälp på apoteket..

Gunnar sa att jag bara behövde tejpa i 2mån och jag tog bort tejpen nu i ca 10dgr för att läka ut såren som tejpen skapat. Men alla behåar (även sportbehåarna) skaver så klart på ärren, framförallt under så de är röda och står ut...

Finns det någon annan form av tejp? typ silikontejp eller ngt?
    Vad ska jag göra?
    Hur gör alla ni andra Gunnar- patienter???

• mandala
    RedTopaz skrev 2007-11-23 21:35:20 följande:
    Jag behöver lite hjälp!Jag är allergisk mot både två tejperna jag har provat (två olika micropore- tejper) Har inte fått någon vidare hjälp på apoteket..Gunnar sa att jag bara behövde tejpa i 2mån och jag tog bort tejpen nu i ca 10dgr för att läka ut såren som tejpen skapat. Men alla behåar (även sportbehåarna) skaver så klart på ärren, framförallt under så de är röda och står ut... Finns det någon annan form av tejp? typ silikontejp eller ngt?Vad ska jag göra?Hur gör alla ni andra Gunnar- patienter???
    Jag har med problem med tejpen. Speciellt på mitt högra bröst. Gick förra helgen utan tejp för de var så röda ärren. Sen på med ny på sön o jag tyckte hela höger gör ont. Vet inte om det har med tejpen att göra men hela veckan har jag varit öm i det högra bröstet. Typiskt nu när jag har börjat jobba. Så tungt, känns verkligen när jag lyfter. Då också mest i det högra, som varit mitt bra bröst hela tiden.

Nu idag har jag tagit av tejpen igen. Vet inte hur jag ska göra. Men mitt högra får vara utan tejp ett tag nu. Får se om jag sätter på ny på vänster. mitt högra ärr har blivit rött o börjat stå ut med denna v. Synd för på höger har de varit som finast innan.

Får kanske smörja lite, har smörjt med helosan nån gång. Men märker ifs ingen skilland så jag vet inte om den e bra.

Men lägger du kompress i mellan ärr o bh? Det gör jag. Visst det kan klia lite där tejpen sitter men den sätter jag inte där ärr finns. I morgon ska jag ut o kommer gå i vanlig bh men ha kompress mellan. Iaf i understa snitten.
  • Bellahhh

min tejp har inte ens trillat av ännu.men nu sitter de halvlöst nästa gång jag duschar får jag nog tejpa om, har sån där vanlig ljusbrun tejprulle jag hitta hos mormor hahaha

mandala skrev 2007-11-23 21:55:36 följande:
    Jag har med problem med tejpen. Speciellt på mitt högra bröst. Gick förra helgen utan tejp för de var så röda ärren. Sen på med ny på sön o jag tyckte hela höger gör ont. Vet inte om det har med tejpen att göra men hela veckan har jag varit öm i det högra bröstet. Typiskt nu när jag har börjat jobba. Så tungt, känns verkligen när jag lyfter. Då också mest i det högra, som varit mitt bra bröst hela tiden.Nu idag har jag tagit av tejpen igen. Vet inte hur jag ska göra. Men mitt högra får vara utan tejp ett tag nu. Får se om jag sätter på ny på vänster. mitt högra ärr har blivit rött o börjat stå ut med denna v. Synd för på höger har de varit som finast innan.Får kanske smörja lite, har smörjt med helosan nån gång. Men märker ifs ingen skilland så jag vet inte om den e bra.Men lägger du kompress i mellan ärr o bh? Det gör jag. Visst det kan klia lite där tejpen sitter men den sätter jag inte där ärr finns. I morgon ska jag ut o kommer gå i vanlig bh men ha kompress mellan. Iaf i understa snitten.
  • Lyckligast i världen

Jag frågade min läkare ang telpning...
    och hon sa att om det blev irriterat skulle man strunta i tejpen till det blev bra igen o sen börja tejpa igen....man skulle alltså inte tejpa om det är irriterat!!
    Har kollat på syrrans bröst som gjorde op för 1 år sen på citadellkliniken. Hon tejpade när det var lite rött o irriterat o spåren av det har blivit lite vita prickar/fläckar på brösten. Och ärren är lite större på vissa ställen....
    Jag kommer ju ha detta i åtanke när det e dags för att tejpa mina...

• Noning

Wellah- hur ser ditt ärr ut nu? kan ma få se bilder på din mage??
    Samlas det mkt vätska efter en fettsugning då alltså?? när går det bort ungefär??

• wellah
    pummsan skrev 2007-11-23 21:35:11 följande:
    Hjälp! shit stog och tittade på magen nu i kväll och tryckte lite försiktigt käner då att det går som svallvågor under huden runt snittet, som att det är massa vätska som rullar runt där inne!Någon som vet vad det är? Gör inte ont men känns lite obehagligt.
    det är vad det låter som, vätska som rinner neråt... det försvinner efter ett tag oavsett ingrepp samlar man vätska....
  • wellah
    Noning skrev 2007-11-24 08:35:15 följande:
    Wellah- hur ser ditt ärr ut nu? kan ma få se bilder på din mage??Samlas det mkt vätska efter en fettsugning då alltså?? när går det bort ungefär??
    hej mitt är är inte vackert, men då har jag gjort mkt större op än du skall göra :)
    ja man blir blå och har blåmärken länge efter fettsugning jag hade 4-5 veckor blåmärken som kom och gick.... sväller upp gör jag fortfarande på kvällarna 9 veckor efter op.... men bara ovanför naveln.... så det kanske beror hur stor op man gjort och hur mkt dom fettsugit...? jag var regält blå på smurfen och ner på låren efter op, det är vätska osv som rinner ner dit.... "smurfen" var en blå-lila smurf på riktigt.... hade ju även två dränagehål (i könshåret) som det rann på ganska friskt ur i en vecka..... innan dom läkte igen....

Kan inte fota mina ärr nu, har tejpat dom.... ska komma ihåg ta ärr-foto nästa gång jag byter tejp.... men dom är inte så vackra men döljs ju under den sortens trosor och byxor jag har
  • Villemaja

BlueTopaz: Jag vet en tejp som ska vara grym, men ganska dyr eftersom apoteket måste beställa hem den tror jag. En tjej på kliniken rekomendera den (som gjorde sin andra bröstop samtidigt som mig)
    Hennes ärr var jättefina och hon hade använt den tejpen.
    Jag ska kolla på mylava vad den heter, hon skrev det i min gästbok. Återkommer.
    Den är ganska smal oxå så den syns inte mycket.

Oj, har du redan börjat använda vanlig bh? Jag vågar inte än och jag gjorde op 6:e sep.
    Mina ärr ser jättefina ut, börjar bli riktigt ljusa nu. Tejper dygnet runt fortfarande.
    Tråkigt att du inte kan ha tejpen, jag har hört flera som inte kan ha det.
    Du får gärna rekomendera den tejpen till dom oxå:)

Skriver snart:) Kram

• Villemaja

BlueTopaz och alla ni andra som har problem/allergi med kirurgtejpen:

Prova Mepiform!!!

Jag har själv inte använt den eftersom det funkar bra med den vanliga kirurgtejpen som jag har nu. En tjej som gjorde sin andra bröstop samtidigt som mig rekommendera den starkt. Jättebra för ärren tydligen o kändes knappt sa hon.

MEN om ni är osäkra så fråga er kirurg först om vad han tycker om Mepiform!

Kram

Svar på tråden Här samlas vi som har gjort eller ska göra en plastikoperation del 3