• Mrs Simon

Italien

Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!

• Svar på tråden Italien
  • Sthlm1979

Lite OT, men ni kanske kan hjälpa till. Vi är några som funderar på att åka till Italien och hyra hus i sommar. Några tips på var?

God Jul!

• Carla82

Julskinkan blev lyckad!!! Idag upptäckte jag dock att man kan visst beställa julskinka på ikea i Rom (bara anagnina och jag åker nästan alltid till porta di Roma)...de säljer den inte direkt i bottegan eftersom de inte har någonstans att väga den...eh...jaja...i år har jag ju redan fixat men det kan ju vara bra att veta. Har varit och köpt lite prinskorvar och pepparkakor (kunde inte låta bli) och annat smått och gott.

Andrea hittade min julklapp i en affär...en alldeles bedårande bullterriervalp...endast 990 euro...som hittat! Men den var sååååå söt...hade det varit för mig hade vi tagit hem honom.
    Får väl hoppas att min riktiga julklapp är lika fin.

God jul alla!!

• Carla82

Instämmer i ditt Gott nytt år! Hoppas för min egen del att 2008 blir bättre än 2007!! Non vedo l'ora che finisca quest'anno di merda!!!!

• tusca

Gott nytt ar pa er!
    Vi har haft julbesok av mormor och morfar som kom med en resvaska full med julklappar. Den fyllde vi upp med mums (ost, grappa, mm), sa de slapp slapa en tom vaska hem
    Trots oddsen sa lyckades vi halla oss friska hela helgen, men mina foraldrar ligger i sjuksangen hemma i Sverige och dotterns nasa har borjat rinna gult igen lagom till dagis/jobbstart. Hon var inte det minsta snorig eller guckig i ogonen under penicillinkuren (tror jag det efter min hastdos), men sa fort den tog slut borjade det rinna i nasan igen. Idiotdoktorn sa att det ar normalt. Jag tycker det verkar som om hon behover en kur till, sa att det forsvinner helt. Jaja.
    Jag hoppas att ni ar i ett stycke efter nyar. Har i Bracciano var det lungt, det marks att de flesta inte ar harifran utan var hos slakten. Men i Catania sag vi folk skjuta med pistol (upp i luften) fran balkongen... Behover jag saga att efter det firar vi nyar med tapparelle nere.

• tusca

Nu maste jag fraga er en sak... Jag letar mobler till la cameretta och vill INTE ha dessa fardigplockade fargmatchade historier man hittar overallt, utan mobler med lite sjal, sa att saga. Dessutom har dessa serier precis samma saker, och ingenting annat. Nu har dottern pippi pa att kora omkring sin solstol i lagenheten och repa vara parkettgolv Hon ar jattesot i sin lilla stol, och alskar att satta sina mjukisdjur i den, men golven blir som sagt valdigt notta. Jag letar helt enkelt efter en mjuk fotolj, motsv. Jag hade en nar jag var liten som var gjord helt i skumgummi. Och nej, det finns inte pa IKEA... jag har redan kollat, till och med lite extra i hornen, och inte ens dar. Har ni nagot tips pa bra mobelmarke/affar helst runt Rom eller pa internet??? Alltsa ett market/en affar som har mer an dessa cameretta man hittar overallt. Kanske till och med ett fiffigt och fint forvaringssystem for leksaker??
    Aiuto, per favore!!

• Carla82

Tusca: Fåtöljen kan jag hjälpa dig med den finns på Panorama! Närmast för dig är väl den här vid Collina Delle Muse på Boccea eller den på Aurelia.

Camerette är svårare. Mondo convenienza har ju men de de har ju mest de där färgkoordinerade historierna...vet att de även har mer klassiska rum utöver det. Själva hade vi redan skåpet (Andreas gamla som stog på plats och allt...passande nog ljusblått och vitt) säng köpte vi på Ikea...sedan har han lite småmöbler från ikea och det är allt. Lycka till!

• italienskamamma

Hej

Det var ett tag sedan jag skrev här, för att jag bor i sverige nu, men vi kommer snart att flytta ner igen så då får jag väl va med igen va?

Undrar om någon av er har tagit ut svensk föräldrapenning när ni bott i Italien? Funderar på att fortsätta va skriven här i sverige ett tag, det bryr de ju sig inte om när man söker residenza i Italien (tvärtom däremot ja). Alltså nu tänkte jag typ 2-3 månade när jag ändå kommer va hemma med barnen i italien. Någon som har erfarenhet av detta?
    Vet en tjej som flyttade ner och hade barnbidrag för 2 barn som bodde med henne i it i över 3 år....

• tusca

Hej igen. Igar skrev jag ett langt inlagg som loggades tidsmassigt, men inte kom in. Mysko. Jaja. Det var langt och jag ids inte upprepa. Summa summarum:

Carla, tack for tipset. ska genast aka dit.

italienskamamma: jag har FP och barnbidrag fran Sverige har i Italien, MEN jag jobbar for svensk arbetsgivare och da ar det helt OK. Om du inte jobbar for svensk arbetsgivare gissar jag att det blir bidragsfusk Kolla med FK for sakerhets skull, det kan finnas avtal mellan Italien och Sverige om ni inte tar ut barnbidrag har, tex.

Nu ar det fredag och nyarsloftena har tillfallig paus. Apperitivo.

Svar på tråden Italien