• Mrs Simon

Italien

Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!

• Svar på tråden Italien
  • tusca

haha, nu kom jag pa vad jag glomde skriva!!
    Om ni pratar romanaccio, sa maste jag saga att jag larde mig italienska pa Sicilien. Siciliana sono, aaahhh. Jag lagger fortfarande verben sist... Det i kombination med romersk avkortning av orden blir inte snyggt. Det var lange sedan jag slutade att gora mig lustig over (svenska) invandrares uttryck typ "ata har eller i pase". Jag pratar precis likadant, fast pa italienska. Maken ar fran Puglia, och hemma hos honom pratas det dialekt eller en graslig blandning ("barnen", dvs maken, syskon och deras barn, pratar italienska, men med lite uppblandning ibland). Som tur ar bor de i Taranto, och kan inte paverka min italienska dagligdags.
    Fordelen med att ha bott pa Sicilien ar att jag faktiskt kan lasa Camilleri (Montalbano) och begripa vad det star.

• intehemma

tusca: Haha, det skulle jag vilja höra! Min sambo har sicilianska släktingar, jag tycker det är en jättehärlig dialekt. Jag har läst "la mossa del cavallo" av Camilleri (inte Montalbano), om du inte läst den så kan jag rekommendera den. Lite svårigheter hade jag, men jag förstod det mesta.

Vi ska ha glöggfest på söndag, men jag fixar inget själv, har noll energi! Och det är ju omöjligt att baka något när jag måste ligga med E i sängen för att hon ska sova... Kanske en sockerkaka med saffran i? Det blir i alla fall annas pepparkakor och glögg, sen blir det knytkalas för resten...

• Carla82

Måste fråga...ni andra som är gifta i katolska kyrkan...om det nu finns någon. Gjorde ni corso prematrimoniale?

Eh...blev lite osams med prästen här när vi pratade om detta inför Alessandros dop så vi kom ingenstans med det och nu funderade vi på det igen...ska givetvis gå till en annan präst och fråga. Vår "huspräst" är tyvärr inte världsbäst på att få folk att känna sig välkomna som jag nämnt tidigare. Hittar ingen information om detta. Kursen är ju för att leva som god KATOLIK i äktenskapet och jag är ju inte katolik...så det var lite det jag funderade över. Jag vet att vi får gifta oss...vet bara inte om kursen är nödvändig. Vi har redan matrimonio civile, rent lagligt är vi alltså redan gifta. Så det handlar om matrimonio canonico eller matrimonio in chiesa.

• tusca

Carla: jag ar inte gift i katolska kyrkan, av hundra skal, men maste saga att det du beskriver ar en stor anledning till att det blev borgerligt. Inget tips, men sympati... Eftersom jag och paven bor pa olika planeter, sa ar dottern dopt i svenska kyrkan. Mycket enklare, dessutom...

• Carla82

Haha! Bor på olika planeter...jag bor nog i en annan galax då.
    Alessandro är döpt i katolska kyrkan...vi gjorde aldrig någon corso prebattesimo...men det var nog mest pga mitt lilla gräl med prästen...han tyckte nog att det var bäst för hans skull, haha!

Andrea har fått något vision och har börjat gå i kyrkan sedan operationen...jag har sagt att jag föjer med så länge vi inte går till "vår" kyrka...men jag måste säga att jag känner mig mer eller mindre som en utböling i alla fall. Hursomhelst så vill vi så småningom ha ett "riktigt" bröllop och då ville vi ha den här förbövlade kursen avklarad. Mitt problem är inte Gud utan kyrkan...speciellt då den katolska kyrkan.

• Carla82

Har tyvärr haft oturen att träffa på inskränkta och fördömande människor i samband med katolska kyrkan...fristad...pyttsan!

• Carla82

Jahap...då blir det väl till att bita i det sura äpplet och fråga en präst då.

• tusca

Jag holl just pa att skriva ett inlagg om hur jag och paven bor pa olika planeter, dvs vad jag tycker om katolska kyrkan, men jag avhaller mig fran det. Kan bara saga att jag sag typ Roms forsamlings officiella exorcist (JA, det ar sant, officielòl exorcist), pa TV haromdagen. Han sa att ett sakert tips om att en person ar besatt av hin hale, ar att denna person diskuterar med exorcisten, dvs staller motfragor, etc. For det vet ju alla att han dar nere ifragasatter allt gott. Oj, tankte jag. Tur att han inte var min konfirmationsprast...

Jo, forresten. maste bara skammas lite. Dottern fick sin forsta penicillinkur haromdagen (oroninflammation), och jag lyckades missforsta doseringen kapitalt (doktorn hade skrivit fel och jag laste/tankte inte ordentligt). Hon fick 5 ggr dosen!!! Tror det att febern forsvann... Sjukhuset sa att det var ingen fara, men gissa men som hade svansen mellan benen hela kvallen...

God Jul.

• Carla82

Tusca: Det är sånt som händer. Svägerskan missade det där strecket man ska fylla på vatten till i penicillinburkarna här så hon gav minst dubbla dosen också. Huvudsaken var ju att du upptäckte det...och att tjejen mår bra.

Här har vi precis fått reda på att en av A:s kusiner har vattkoppor...skulle vara så typiskt om han blivit smittad och det bryter ut precis i tid till vår sverigeresa i januari...inkubationstiden är ju precis "rätt". Varenda resa får vi nån pest från dem. Håller tummar och tår och tar i trä och allt man kan göra...

Håller på att göra julskinka här...är nog bäst om ni håller tummarna för den också.

Svar på tråden Italien