Italien
Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!
Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!
Hade skrivit ett långt svar och så loggades jag ut av fl och det försvann...så nu blev jag sur och orkar inte skriva om det.
Tuntalisa: Oroa dig inte för tanden...har också en chippad tand och känner bara av den ibland i form av ilningar när jag äter kallt eller varmt. Det är onödigt att laga sa tandläkaren eftersom framtänderna inte har något där lagningen fäster till så små skador. Det skulle bara ramla av. Du skulle kunna kolla med en tandläkare för en ev röntgen för ibland kan smällar på mjölktänderna påverka även tanden under. Hoppas hon mår bra annars.
Hoppas även det går bra med din brors finger.
Magen sväller upp i början av graviditeten pga att tarmarna sväller (tror det är hormonellt) de sväller så småningom ner. Det är alltså oftast inte livmodern som gör att magen ser stor ut så tidigt så du behöver nog inte oroa dig för det heller. Rörelserna kommer också oftast senare även om det varierar för många. Du ska se att allt är bra!
Niveas: Kan tyvärr inte hjälpa dig...mer än att en del asilo nido tar emot från 3 månaders ålder men de flesta (här i alla fall) tar emot från året. Här är det omöjligt att få kommunal plats så därför har de flesta plats på privat dagis eller barnflicka. Priserna och hur och när de tar emot varierar. Privata dagis brukar hursomhelst ha rätt höga priser. Just det här är tiderna fasta 8/9-16/17 eller halvdag.
Carla: jo, Natalie mar bra i övrigt. Ska be min man ringa tandläkaren, de är ju gamla barndomsvänner.
Ja det är nog som du säger att allt är bra med babyn, men det är sa svart att inte oroa sig. Om man ända vore genomskinlig sa man kunde titta in pa den lille
Hej Tuntalisa,
jag vill halla med de andra och saga att allt ar nog finfint. Det beror ju pa hur bebis ligger i magen ocksa, kanske sparkar frenetiskt men i din rygg i stallet, och det kanner du inte.
Niveas: jag har min dotter pa dagis (privat), och det varierar enormt fran kommun till kommun, samt fran dagis till dagis. Har rapporteras det pa TV ibland om dagis med rattbajs pa golvet, osv. Jag ar dock (hittills) jattenojd med vart. Det lonar sig att fraga runt en del och hora vad andra tycker, samt att besoka varje ordentligt. De som har daligt rykte ar ofta kanda bland andra foraldrar. Eftersom mammaledigheten har ar kort, brukar de ta emot barn redan fran 3 manader!!!
Kommunala dagis ska tydligen vara generellt battre an privata, men det ar lang vantetid. Vart kostar 350 euro/man for tiden 9-17, och jag tror att det faktiskt ar ganska billigt.
Dagis har ar inte sa reglerat som i Sverige, vilket betyder att aven hemmafruar som vill ha sina barn heltid pa dagis kan ha det, och 15-timmarsveckor, mm, existerar inte. Det ar helt upp till foraldrarnas behov/vilja, pa gott och ont. Det betyder ju ocksa att det inte finns garanti att hitta en dagisplats. Vi fick en pa ca tva manader, men det var mitt i sommaren, annars hade det kanske gatt fortare. I en annan kommun kan det vara nast intill omojligt att hitta en sa fort. Jag ahr aven erfarenhet av barnflicka, och jag maste saga att det ar jattesvart. Man maste hitta nagon man litar pa att ta hand om sitt barn och vara i ens hem. En utbildad kostar skjortan, och unga tjejer ar inte alltid palitliga med tidspassning, mm (vet jag av erfarenhet). Tyvarr bygger stor del av italiensk barnomsorg pa mormor/farmor... Hoppas du fick svar pa nagra av dina fragor.
tusca: tack för uppmuntringen. Ni har säkert rätt. Finns egentligen ingen anledning för mig att tro att nagot skulle vara fel, men jag antar att jag är i den perioden när man ännu inte känner sparkar och mar relativt bra (fast jag kräks ju ännu pa morgonen...) och da blir man lätt orolig. Jag ska pa nästa UL den 24 och efter varje UL brukar jag vara utan oro i nagra veckar
Carla: har övertalat mannen att i alla fall ringa tandläkaren och höra vad de säger. Säkert behövs ingenting göras som du säger. I gar sa viftade Natalie med sin gaffel och lyckades göra ett mini-hal vid ögonbrynet. Det var nära ögat
Tusen tack alla för svaren om dagis/förskola. Vi får helt enkelt höra runt och kolla med nära och kära vad de vet. På torsdag flyger vi och jag lääängtar så oerhört efter den italinska frukosten. Den kanske inte är så mycket att hurra för enligt mångam, men de goda bakelserna slår allt. Vi hörs snart igen... om inte innan så efter resan. Då vet vi också mer om den eventuella flytten ner överhuvudtaget blir av. Hoppas hoppas!
Tandläkaren tyckte vi skulle komma för en kontroll. Det är bäst att kolla men även pga av sjukförsäkringen sade de. För om nagot skulle visa sig senare sa är det bra att redan ha det rapporterat. Tid till nästa onsdag.
Vi far se hur lätt det blir att öppna munnen pa henne
Tunta: hoppas det inte är ngn fara med tanden!
Ang. julklappstips brukar vi försöka ta med oss sånt som inte finns på systemet. I år har vi köpt "Barolo chinato", andra år har det tex blivit Passito di Pantelleria. Fast vi köper det inte som julklapp utan för att drickas tillsammans
Sen blir det oftast någon god ost, salami och såklart en rejäl bit parmesan eftersom det fortfarande är mkt dyrare i Sverige.
Barnen blir glada om vi tar med oss "Gentilini"...
Vad är Gentilini?
Tunta: kex, de ser ut som stora fingermarie. Tillverkas utanför Rom och är nog inte så vanliga i resten av Italien heller.
www.biscottigentilini.it/
Ok. Tack!
Vinerna ska jag kolla i alla fall. Far se om jag hittar kexen.