Italien
Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!
Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!
Patata: jo, jag har testat det också! Hon protesterar lite mindre då, men jag tycker saltlösningen verkar effektivare.
Jag har också varit en del i Bracciano... eller kring sjön i alla fall. Min sambo brukade segla där bl a.
Har också köpt nässpray i Sverige...vi har som tur är inte behövt det så mycket. Men svägerskan har faktiskt köpt något liknande här. Hennes son lider av polyper och har både det ena och det andra för näsan. Aerosolen har vi använt två gånger under 2 år...den är också svägerskans som springer till barnläkaren minst en gång i veckan (skojar inte). Det beror jättemycket på vilket apotek man går till. De statliga har inte jättebra koll medan de privata brukar vara mer..."forniti". Dessutom brukar de privata ha mer koll på vad som finns att beställa om de inte har det hemma. Svägerskan har mer än en gång gått till apoteket för hudkrämer till barnen och alltid kommit hem med något kommersiellt parfymerat "till barn". Som bara gjorde dermatiten värre. Själv gick jag till ett privat apotek och fick en parfymfri kräm som inte var ett av barnmärkena. Hon sa till mig att barnmärkena rekommenderas inte av NÅGOB hudläkare. Så det gäller att se upp.
Vet att de använder "argento proteinato" till näsan när barnen är förkylda. Fråga på apoteket eller hos pediatra. Det har en avsvällande och antiinflammatorisk effekt. Har som sagt inte behövt sånt så mycket men kan varna för att det fläckar ner kläder om man inte är försiktig...precis som flytande järn.
Vi är också vid Bracciano en del på sommaren...nära och renare än havet.
Tja, jag ar ju inte forvanad om det du sager om apotek, Carla. Jag kanske ska tillagga att vart narmaste apotek ar kommunalt... Och visst har de pippi pa parfymerade grejer och garna till barn. "Nu med mer parfym" stod det en gang pa reklamen for ett tvattmedel. Och samtidigt ar det sa HIMLA noga med camicia della salute osv mot den kansliga lilla bebishuden. Mah. Appropa det, har ni koll pa Erboristerians olika produkter? Ar de ok, eller lika "ickerekommenderade" som vanliga barnmarken (om nu det Carla sager stammer. Att det kan vara sa illa...). Jag kor just nu L'erbolario "La biancaschiuma dei piccoli" men det borjar ta slut. Jag har en vaninna som ar eld och lagor over deras produkter med latte di mandorla, men det ar DYRT. Tips mottages tacksamt.
Jag har anvant argento proteinato pa S, men jag tycker inte att det hade nagon storre verkan. Kanske ska prova pa min egen supertappta nasa for att se...
Det verkar som om jag borde sammankalla till grillkalas framat varen... Jag ar ju helt klart i handelsernas centrum har i Bracciano
Oj, det där har jag missat, att det finns privata och kommunala apotek?! Vi har typ femtielva apotek inom en radie av 200 meter, men jag har inte funderat på om det är någon skillnad på dem.
Jag använder Weleda-produkter till E (calendula). Går att köpa på apoteken men oftast måste man beställa för att de inte har det inne. Eftersom jag köper blöjor på piccolissimi.it så köper jag weledaprodukter där också ibland.
Jag frågade pediatran idag om nästäppan och hon sa just det där om argento proteinato. Har dock inte köpt det än men tack för fläckvarningen! Har förstört ett antal plagg med järnet E tog.
tusca: om du fixar grillkalas kommer vi på stört!
Idag har E ätit crema di mais e tapioca, bild finns i galleriet... Fasiken vad det luktar vanilj om det!
Vinkar Hej!
är uppvuxen i italien, har bott där till år 2000 då vi kom till swe..=(
intehemma: Tittade in pa din nya bild. Gulligt!
Hej alla!
Weleda produkter har jag hört är bra. Calendula har väl en lugnande/svalkande effekt på huden om jag inte minns fel?
Produkter med latte di mandorla är också bra och milt.
Själv använder jag Aveeno produkter till Alessandro de utan parfym. De verkar vara de enda som inte förvärrar hans dermatite när den är aktiv. (och svenska apotekets produkter)
Johnson baby bath head to toe funkar också. Aveeno är å andra sidan producerade av just Johnson&Johnson.
Tog ett tag innan jag fattade skillnaden på apotek här också...men efter att ha funderat på varför det fanns 3 apotek med extremt olika utbud inom en mycket liten radie kom jag fram till att något måste ju skilja dem åt...så jag frågade faktiskt.
Tror det viktiga är att produkten funkar på just era barn. Men eftersom Alessandro (precis som jag tyvärr) har mycket känslig hud måste jag vara extra uppmärksam.
Inte hemma: Vad söt hon är! Gillade hon det?
Tusca: Till mig själv använder jag...eh...måste kolla vad den heter...rinazina nässpray...funkar jättebra. Är mycket försiktig med sånt i allmänhet och använder det bara i yttersta nödfall för att få sova lugnt eller äta. Har hört om så många som blir beroende av nässpray eller som torkar ut slemhinnorna. Alessandros gudfar tex...han har alltid en i jackfickan...hm...
Amela: *vinkar tillbaka*
Carla: hm, sådär... nu vägrar hon äta det när jag ger henne det, men när pappa matar henne går det visst bra. Fast nu hör jag att det inte går så bra för honom heller den här gången... Jaja, man får väl ha lite tålamod!
Hej, hoppas jag kan hoppa in i denna forum. Vi bor i Sverige nu men ska snart lytta tillbaka till toscana. Vi har en liten son på 14 månader nu och jag har en fråga till er som vet. Hur är det med förskolor och dagis? Vi ska båda börja jobba där nere men undrar ifall det finns ungeför likadana möjligheter att lämna sitt barn på dagis som här i sverige? Brukar det vara svårt att få plats eller finns det någon åldersgräns? Här i Sverige tror jag gränsen ligger på 8 månader. Tacksam för svar!
Hej Niveas! Kan tyvärr inte hjälpa dig angaende dagis...
I lördags ramlade Natalie i badrummet och slog tanden i bédén (eller vad det heter...) och en liten bit av tanden slogs av...
Vad gör man at det? Ingenting? Stackare...
I torsdags skar sig min bror i fingret (jobbar pa en bondgard) och de vet inte om han kommer kunna fa behalla fingertoppen... Ahhh!
Och sa är jag sa orolig, min mage verkar ha sjunkit ihop lite, inte sa stor längre... Om jag bara kunde fa börja känna lite sparkar snart. Känner ännu ingenting. (är i v17 nu)
Har ni nagra julklappstips till släkten i sverige? Kanske nagot gott italienskt vin som klingar "dyrt" i sverige men kostar ok här
Till mamma har jag gjort en bok och en almanacka med bilder pa Natalie