• Mrs Simon

Italien

Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!

• Svar på tråden Italien
  • Carla82

muminmy: Gör det! Vi har alltid trivts bra...aktiviteter för hela familjen och för alla åldrar. Jättevackra omgivningar och chans till många trevliga upplevelser och utflykter...eller så kan man bara hänga vid poolen eller på stranden om man hellre vill det. Enda nackdelen med trakterna runt Neapel är att det ÄR mycket brottslighet...tyvärr inga rykten och man måste vara extra uppmärksam. Just i turistbyn är man extra skyddad men om man vill göra utflykter så är tyvärr regeln att ju närmare Neapel du kommer desto mer försiktig måste du vara. Särskilt när man inte känner till trakter och zoner att undvika. Mondragone som också kallas lilla Neapel är ökänt och mondragoneborna är INTE uppskattade runt La Serra. Just för att de står för mycket av brottsligheten framförallt inbrott däromkring. Låter hemskt...men du kommer antagligen bli infomerad om detta även på plats. Men låt inte detta skrämma er utan ha det bara i bakhuvudet. Jag är säker på att ni kommer få en trevlig resa. Det som är mycket positivt är att människorna däromkring är mycket turistvänliga, öppna och tillmötesgående. Till skillnad från många andra städer i Italien.

• Carla82

Jag fastnade på kastrup i 19 timmar en gång (befana helgen)...inte pga strejk men pga "snöstorm"...som hade vänt upp o ner på hela köpenhamn. I sverige hade det inte räknats som snöstorm utan som enstaka snöflinga. Ett mer ineffektivt folk har jag aldrig stött på däremot...tom värre än italiensk byråkrati. Jag hade tur...det var folk där i 72h innan de kom vidare. För jag var en av de första av alla 2000 som satt fast där. Inget jag rekommenderar.

Har inte heller fattat poängen med 12 h strejker...förutom att det är mycket obekvämt för mig. Det verkar som om det alltid är en av de där få dagarna jag bestämt mig för att ta bussen.
    Lite svensk effektivitet har jag erbjudit både här och där under de här 3 åren i Italien...skulle behövas. Bla när det gäller köer och kölappar oj oj oj!!!

Nej, han är faktiskt ingen strandraggare. Han var "La tata" eller möjligtvis "il tato" för miniklubben. Och var animatore där. Mycket mer klass än en vanlig simpel strandraggare...eller ännu värre badvakt!!! Slemmig bagnino någon?? Nej, trodde inte det...

• Carla82

Förresten erbjöd jag mig till och med att GÅ över öresundsbron den där gången på kastrup...så desperat var jag att komma därifrån. Det gick ETT plan från kastrup för de svenskar som skulle hem...det skulle ha landat i Kalmar och sedan forslat vidare folk hem. MEN eftersom flygledaren var FULL!!! gick detta plan tomt...det ni! Så håll ögonen öppna när ni ska nånstans så ni rätt som det är inte sitter fast. Vet ni vad jag fick under dessa 19 timmar trots att jag hade förstaklass biljett?? En kopp katastrof vatten (sånt som håller 10 år) och en engångkudde. Tack för det! Tur att jag blev ersatt sen av försäkringsbolaget. Just det...som om det inte var nog att sitta fast i Danmark så när jag väl kom hem fanns inte min väska med på flyget!!! Och när den väl kom fram 3 dagar senare med taxi hade någon försökt bryta upp den. Behöver jag tillägga att jag gärna undviker Kastrup nuförtiden??

• intehemma

Carla: synd att marknaden var så trist. De brukar ha en rätt så trevlig tysk marknad på Re di Roma (förra året var den vid s. giovanni) som kan duga som subsitut.

Vi flyger nästan alltid till Kastrup och jag har aldrig haft några problem, så du hade nog en förfärlig otur. Jag gillar faktiskt Kastrup, om man har mycket tid över finns det massor med trevliga affärer att kika i. Det enda jobbiga är ju om man har otur med vädret och tågen inte får gå på Öresundsbron, men det händer inte så ofta.

Jag har också alltid retat mig på de där endagsstrejkerna, de har ju ingen som helst effekt! Överhuvudtaget retar jag mig på fackföreningarna här, i alla fall på vårt jobb verkar de mest ägna sig åt att bråka med varann... precis som i politiken (non cominciamo...) Jo förresten - var det inte OTROLIGT löjligt när Berlusconi kom på att ha skulle vara lite demokratisk och låta folk välja vad hans nya parti ska HETA?

Suck, jag vill inte gå och lägga mig, E är snuvig och när hon vaknat första gången är det i princip omöjligt att få henne att somna igen trots saltlösning och uppallad säng. Apropå det, har ni aerosol? Tycker ni den funkar? Jag bara väntar på att pediatran ska kommendera mig att köpa en sån.

• MuminMy

TAck för info Carla! Är det lika "illa" med brottsligheten lite längre söderut? Typ vid amalfi?

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Carla82

intehemma: Gillade också Kastrup pga det som du säger...men inte längre. Tur att Ryanair har direktflyg. Om jag hade någon direkt otur vet jag inte...pratade med en utlansdansk den gången och han säger att det där händer varje år och det är lika illa varje gång.

Har precis laddat aerosolen...var också tveksam till en början...och vet fortfarande inte om jag är sådär överdrivet förtjust. Det konstigaste är att den verkar inte användas så mycket någon annan stans medan här är det väldigt utbrett. Men måste säga att den senaste kuren Alessandro fått faktiskt verkar funka. Men den här gången har vi fått två mediciner som ska kombineras. Märker att olika läkare använder det olika mycket.

Muminmy: Amalfi är underbart vackert men ligger också nära Neapel. Men som sagt med lite vett så är det ingen fara. Det gäller bara att vara medveten om det. Eftersom jag själv spenderat så mycket tid däromkring så har jag sett och hört både det ena och det andra. Men å andra sidan ska man ju alltid vara försiktig när man är ute och reser.

• tusca

Appropa aereosol: min mamma sa "ja det anvande jag nar jag var liten", alltsa som sa mycket annat har i landet ar det lite gammaldags. MEN jag tycker att det funkar. Kanske inte supereffektivt, da misstanker jag att min mamma hade fortsatt med det och inte givit mig och brorsan nasdroppar, men som sagt, det har effekt. S:s hosta lagger sig, och det verkar som om det oppnar upp aven i nasan. Nasdroppar for sma barn finns inte har, enligt mitt apotek (apotekarn sag ut som om jag var en idiot nar jag fragade). Jag har dock en (svensk) spray for riktigt jobbiga dagar/natter, nar man vet sjalv hur det liksom gor ont i oronen av svullnaden. Det var det enda som funkade nar S hade "orsprang" som mormor kallade det. Ja ni vet nar det liksom helt plotsligt ilar i orat och gor superont, da funker inte aereosol tycker jag. Hon fick nastan panik och vi akte till barnakuten (i Sverige), och doktorn rekommenderade nasdroppar.
    Aereosolapparaten ar dyr, sa onska en i julklapp!!!

Muminmy: Jag kan bara instamma i det Carla sager om Neapel. Det ar superfint och jattemycket intressant att titta pa, men man maste hela tiden vara uppmarksam pa att det finns riktigt fracka tjuvar i farten. Men det galler ju for vilken storstad som helst. Det var inte lange sedan de rapporterade om en amerikan som blivit bestulen pa sin kamera (tror jag det var), och TJUVEN fick hjalp av folket pa gatan!!! Det var i Spanska kvarteren (dvs gamla "klassiska" Neapel med tvattlinor mellan husen), och de ar tyvarr kanda for att vara mafiosi hela bunten. Men som sagt. Jag var dar och kom tillbaks i ett stycke. Bara man inte hanger pa sig de dyrase juvelerna, kameran lattillgangligt och handvaskan pa ryggen, sa gar det nog bra. Det ar garanterat ett omrade som fortjanar att besokas. Forutom den vackra kusten, den goda maten, termalbaden, Pompeji och Vesuvius, sa var ju Neapel huvudstad i ett ganska stort rike ett par hundra ar, sa nog finns det att titta pa!

• intehemma

Tack för alla svaren (även de om mattider, glömde tacka för det)! Det är skönt att höra från er som har lite erfarenhet...

Jag tycker iofs att det är bra att inte använda näsdroppar, jag slutade för jag fick ont i näsan och näsblod och har inte använt det på många år. Jag kör med dubbla kuddar och det funkar förvånansvärt bra.

• Pesto

Tusca, var jag som undrade var du bodde. Vi bodde i Cerenova för några år sedan och var i Cerveteri då och då. Sedan flyttade vi till Montevirginio (efter Manziana)och då var vi en hel del i Bracciano. Verkar som om vi varit i samma trakter en del

Har också dragit fram julsakerna. Pyntade ganska tidigt eftersom vi åker till Sverige redan på måndag. Vill ju ha lite julstämning hemma här med

Fasar för dåligt, svenskt vinterväder.. Här har vi 17 grader och sol - har suttit på terassen i t-shirt Så skönt!

• Pesto

Intehemma: jag läste nånstans att bröstmjölk kan fungera vid nästäppa. Har inte provat själv och förmodar att det är lite klurigt att droppa ner i näsan, men kan kanske vara aärt ett försök

Svar på tråden Italien