• Mrs Simon

Italien

Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!

• Svar på tråden Italien
  • lifesign i

åååå vad härligt med snö, vi åker till sverige på måndag, så jag hoppas på lite snö då, här i pisa är det ju bara att drömma om snö.

• Tuntalisa

Va tyst det var här. är ni alla i sverige nu?

Min babysitter har sagt upp sig. Hm! Det verkar som vi har maximal otur att alla vi haft hittar andra jobb. Naja, nu har vi en manad pa oss att hitta en ny. Snart kommer jag ju vara mammaledig sa da behöver vi ju inte henne sa manga timmar.

• italienskamamma

Hej

ska ju flytta ner till Italien igen i april, undrar om någon av er har något bra tips på hur vi ska få ner våra saker, möbler, kläder, leksaker, ja i stort sett allt vi har...... förra gången hyrde vi en lastbil men det blir lite dyrt....ideer någon??? Tack

• Pesto

Länge sedan jag skrev något här...

Är tillbaka i vardagen efter 40 dagar (!!) hos mor i Sverige och sedan var bror min här en vecka. Ganska skönt att bara vara vi tre ett tag nu.

Hittade början till två små tänder hos lilltjejen igår - tänk att hon blivit så stor redan. Tiden går så snabbt. Tittade på kort från när hon var nyfödd och redan nu känns det nästan ofattbart att hon varit så liten. Konstigt.

Har tyvärr inga tips till flytten Italienskamamma, man kanske kan hyra en container och skicka med tåg? Vet inte alls...

Vad jobbigt att behöva leta ny babysitter Tuntalisa, man vill ju inte direkt anställa vem som helst heller. Är såna gånger det skulle vara bra att ha familjen lite närmare - både till hjälp och rådgivning...

• intehemma

italienskamamma: jag anlitade en flyttfirma, man betalade per kubikmeter i lastbil och de kom hem och packade åt en. Några dagar senare kom de fram i Italien och packade upp där. Kostade en del, men det var smidigt! Nu var det ju över 6 år sedan så jag kommer inte ihåg hur mkt det kostade och vad firman hette.

Patata: här har det inte kommit några tänder än

Tuntalisa: jobbigt med babysittern! Jag borde börja leta efter någon som kan ta någon timme då och då, men vet inte var jag ska börja...

• Carla82

Hej alla!

Kan inte hjälpa till med flyttproblemen för jag har samma problem själv. Inte möbler direkt men allt jag samlat på mig till hus och hem genom åren. Tar lite i taget. Men det är ju värre när ett helt hem ska med. Hoppas det löser dig. Säg gärna till hur du gjorde kan ju vara bra att veta.

Svenska myndigheter funkar fan inte bättre än italienska. Har haft en dust med skatteverket idag. Jag har tydligen inga barn!! Först var jag ogift och nu har jag inga barn fastän jag har anmält detta. Suck säger jag bara. Jaja, får reda ut det där när jag kommer hem. Troligtvis har det blivit något fel i kommunikationen. Frågade både ambassad och skatteverket hur jag skulle göra för 2 år sedan men verkar ha fått fel information.
    Ska i alla fall räcka att jag skickar ett födelsebevis, det från sjukhuset gick bra alltså behövt inte atto di nacita con generalita som tur är och personuppgifter. Ska begära att få en bekräftelse när det är gjort sen. HATAR MYNDIGHETER!!! Varför råkar just JAG ut för alla puckon?? Fastän jag är noga med att dubbelkolla??

Tuntalisa: Tråkigt med babysittern. Hoppas ni hittar någon bra snart. De jag jobbade för hade också otur de fyra sista blev gravida och då anställde de en äldre kvinna för att det inte skulle kunna hända. Då blev hennes dotter gravid och hon var tvungen att flytta dit för att hjälpa dottern.

intehemma: Det kan ju säkert funka att sätta upp en annons i svenska kyrkan. Eller kanske subito.it (som blocket) Annars finns det ju massor av rumänskor och polskor som behöver jobb...brukar inte vara så svårt att hitta någon som stället upp. Desto svårare att hitta någon som funkar fullt ut.

Lycka till med babysitters och tänder och allt!!

Själv sitter jag har och har ångest för hur jag ska få med alla saker hem. Hamnade ju mitt i rean halva priset på reapriset.

• Tuntalisa

Carla: oj da! Har de inte registrerat ditt barn!!! Har du da inte svenskt pass till honom? För i sa fall maste han ju vara registrerad...

Usch ja, det är ju helt omöjligt att veta hur länge en babysitter stannar. Ofast söker de ju andra jobb under tiden och man hoppas bara att de inte ska hitta nagot men, men... Just nu àr det ju lite komplicerat eftersom jag snart kommer vara hemma själv och da inte kommer behöva lika mycker hjälp, men de som söker heltid vill ju jobba heltid även da! Vi far se...

Tanken pa en svensk au-apir dyker ju onekligen upp igen, men jag tror vi väntar till barnen börjar pa dagis (3 ars alder). Da behöver man ju nagon pa morgonen och eftermiddagen som kan hämta och lämna (pga daliga dagisöppettider) och det kan ju vara lagom jobb till en aupair.

• Vorbodi

Jag har en liten fundering till er som känner till förhållandena i Italien...

I Sverige är det ju vanligt förekommande med hunddagis/hundpensionat. Hur funkar det i Italien? Någon som har en aning?

• ordning i oredan

Ska tillbinga 3 månader i Umbrien (Panicale)med min sambo och våra tvillingar som då kommer att vara ca 1.5 år. Något vi bör tänka på? Välling kan vi ju ta med oss lite och sen kommer det ju lite besök så då kan de ju ta med sig lite. Behövs nog bara till kvällen då skulle jag tro. Kan ju äta gröt/smörgås till frukost.
    Visst är det i Italien som i ex Spanien att havregryn ses lite som hälsokost och är ganska dyrt om man jrf med i Sverige?

• Tuntalisa

Jag har köpt havregryn i Italien. Har ingen aning om priset men gröten smakade blä. Har ifs bara provat ett märke.

Svar på tråden Italien