• Mrs Simon

Italien

Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!

• Svar på tråden Italien
  • intehemma

Tunta: du som bor norrut kan väl ta med goda amaretti? Kexen är inget särskilda, det är bara ungarna som tycker det är kul med italienska kex

• Carla82

Här i Rom tjatar alla om de där gentilini...själv tycker jag inte att de är så speciella. Men det handlar nog om att det är barndomens smaker liksom. Precic som att jag kan sakna bragokex.

Ferrero choklad brukar ju vara populärt. Har fått höra att de inte säljer den vita sorten längre...vad 17 heter den nu igen...de som ser ut som snöbollar. Annars finns det ju massor av kindersorter som inte finns i Sverige och Nutellan kostar bra mycket mindre här. Till barnen alltså...eller barn modell större brukar ju inte heller ha något emot de här sakerna.

Viner är jag inget bra på eftersom jag själv inte dricker vin...Andrea älskar viner men det är ju så individuellt.

• Tuntalisa

Tack för alla tips

Av choklad köper jag nog de schwiziska sorterna. Inte för att de är sa speciella enligt mig men det sägs ju vara bland de bästa sa det far bli sa. Vet inte var ferro cholkad är faktiskt. Jag älskar vit cholkad sa den vita sorten skulle jag gärna prova.

Egentligen har jag inga barn att köpa hem saker till, men cholkad och vin ska nog ga hem hos de flesta Eller lite amaretti kanske...

• Tuntalisa

Oj, Ferrero hette de visst. Nu har jag kollat deras hemsida. Dessa har jag redan sett förut. Raffaello heter de vita. Ser jättemumsiga ut

• Mrs Simon

Jag skulle kopt med mig ett gatt Amarone vin eller Barolo. De ar latta att fa tag pa i comoomradet och det ar ju nara for er.Ett bra kostar runt 15/20 euro men kostar mycket mer i Sverige.Nu finns det ju sa fina julforpackningar med stora parmesanbitar sa det ar ju bra att ta med och det haller sig bra dessutom. Sedan en god Prosecco, nu under jul finns manga Magnumflaskor dessutom som kanns lite lyxit. Sotsaker ar jag inte sa bra pa med en Panettone fran tex Cova ar ju valdigt kul att fa.

• Carla82

Just det...visste att det var en konstnär. De ÄR jättemumsiga.

Andreas favoriter när det gäller viner är rött- barolo eller brunello, vitt- falanghina bla. Sedan är det ju olika hus på det.

Panettone har INTE gått hem hos oss. Men jag tycker inte om det själv heller så... Fast det är klart en panettone från pasticcieria är ju en heeeeelt annan sak än en köpt i supermercaton.

Parmesan är en hit annars. Tänk bara på att OM ni köper en julförpackning som har parmesankniv i förpackningen att ta ur den innan ni går på flyget. Ett litet missöde förra julen.

• Mrs Simon

Brunello ar jattegott ocksa. Min favorit ar nog Amarone.. Sedan ar ju aven likorer kul att fa. Limoncello brukar uppskattas eller crema di limoncello

• intehemma

Tunta: om du köper choklad så är barolo chinato en hit, det ska vara "la morte sua" (mörk choklad):

www.onestipiaceri.com/archives/000084.html

Vad gäller vinr så är det ofta så att lite dyrare viner inte är så mycket dyrare (eller tom billigare) i Sverige!

Svar på tråden Italien