Italien
Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!
Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!
Oj, oj, oj va manga tips! Tack!
Panettone har jag provat ett ar men i ar orkar jag nog inte släpa pa nogot sa stort.
Grappa är ju ett bra tips. Det finns de som är gjorda i regionen jag bor (Ticino).
La morte sua...haha! Nu har du nog gått o blivit Romana. Kom på mig själv häromdagen med att säga i sordi istället för i soldi...hm...
Sant det där om priserna...har också sett det. Det är de billigare vinerna som är dyra i Sverige.
Carla: oj är det bara i Rom man säger så...?
Japp det är ett uttryck exlusivt använt av Romare.
Men det är ett bra uttryck.
Carla: ja, jag tycker det låter så bra! Usch ja, jag får ofta höra att jag pratar romanaccio.... det är mina kollegors fel, de tycker det är kul att lära mig uttryck, men sen har jag ingen koll på vad som är "italienska" och vad som är romanaccio... Ibland klagar tom min sambo (som är romare) på mig!
Förresten, ät en lussebulle för mig också! Här är det julstämning = noll, vi rotade fram en adventsljusstake i morse men hade inga ljus... Annas pepparkakor har vi dock efter en tur till IKEA, de är mjölkfria!
Får höra samma sak själv...romano (dock inte romanaccio som tur är
) med en viss släng av Calabrese...hm...vågar knappt öppna munnen när folk påpekar det. Försöker bättra mig och prata mer "italienska". MEN det är inte mitt fel...Andrea är romare och hans föräldrar och andra släktingar pratar Calabrese och övrigt folk romano...jag snappar ju upp här o där. Har också svårt att skilja på uttrycken...men vissa saker vet jag att det är dialekt. Andra ligger så djupt rotade, fastän jag vet att det är fel, att jag inte kan sluta använda det. "Mi so' imparata" tex...hur grammatiskt korrekt är det eg. på en skala från 1-10...ca -2.
Japp ska äta en bulle åt dig också. Har inte köpt några pepparkakor...är inte överdrivet förtjust...men funderar på att köpa nästa sväng till Ikea...känns inte som jul annars.
Ang. ljusen har de ju bara äckliga parfymerade här...hojta till om du/ni hittar några äkta stearinljus.
Jag har i alla fall pyntat granen...men varje gång jag går ur rummet hör jag kulor flyga...Alessandro som härjar fastän han vet att han inte får. Det är därför han väntar till jag lämnar salongen. Furbo!! Hängt upp en adventsstjärna som alla frågar var jag köpt, ha! Just det, så har alla bord juldukar...annars är det som vanligt.
Carla: ja jag minns första året, jag var inne i alla affärer och frågade efter stearinljus
Nä, inte ens på IKEA hittar man dem numera, utan det blir att köpa i Sverige.
Nej, nu försummar jag min stackars sambo....
Hoppades också på ikea...de hade några men de var extra långa. Har ju ingen adventsljusstake heller...varken jag eller mamma lyckades hitta den.
Får vara utan. Måste gå o kolla middagen.
Oj, här finns det i alla fall stearinljus att köpa. Helt vanliga ljus. Pa ikea har jag köpt oxa, men inte i ar, jag hade kvar sa manga stumpar att bränna upp sen tidigare ar. Jag har lite tomtar utspridda, lite juldukar, adventsstake med sterainljus, 4 andra ljusstakar, 2 adventsstjärnor i fönstren och 2 adventsstakor i fönstren och en liten julgran (den stora skippar vi i ar). Och sa har vi 3 ljusslingor i trädgarden
Lussebullar har jag i frysen och pepparkakor och glögg fran ikea.
Oj, det lät helt plötsligt som att jag har jättemycket julgrejer här
Far jag ocksa gnalla pa bristen pa stearin?? Helt otroligt att de "vanliga" ljusen ar av sadan kalasdalig kvalitet!!! Och kostar skjortan gor det med. Det finns ju fina (parfymerade...) ljus, typ runda osv, men vanliga till ljusstaken? Nix. Och hittar man nagra ar det som sagt av "Tutto mille"-kvalitet (ja ni vet mille lire) och doppade i ett lager av hiskeligt glittrig plastfarg. Jag har hittat OK pa IKEA, men om jag har vikt "over" i resvaskan brukar jag handla i Sverige. Ahlèns storpack.
Har har vi inte pyntat alls annu. Jag har fatt for mig att vi ska ha lusse/gloggkalas i morgon for nagra vanner, sa jag maste nog ta mig i kragen. En duk och en valgorenhetsjulstjarna har jag, inget mer. Jag ser Carlas bild frmafor mig, fast med S i granen. Maken vill stalla den pa ett bord, eller sa. HAHA. Sen vi flyttade in i somras har vi inte hunnit satta dit golvlister, kopa alla lampor vi behover, och inte ens bestamt hur vi ska arrangera hyllor, osv, pa vaggarna. (Behover jag namna gardinerna???) Hur ska vi da hitta en inte absurt ful losning pa granen? Jag menar, hon nar ganska hogt, vart lilla troll...
Min mamma havdar att hon slutade med glaskulor nar jag och brorsan var sma. Kanske var det efter det att jag knappte fast hans hangslen i granen??? Hihi. Han stod inte still, kan man saga. Jag kan inte bli arg pa S nar jag har min mors ord ringandes i oronen. Hon ar bra pa att beratta om alla mina pahitt.
Appropa lussekalas. Har jag berattat att jag haller pa och saltar in jul.....kassler! Iddes inte leta skinka (och mamma och pappa kommer till jul med riktig skinka i bagaget) men sa lag det en jattefin bit typ kassler (ja inte rokt forstass, utan ra) i kottdisken. Jag slog till. Och eftersom jag i ett svagt ogonblick kopte salpeter i Sverige sist, sa blir det julkassler till gasterna i morgon. De fattar inte skillnaden i alla fall. Mycket senap och nejlikor, sa blir det nog mums. Man tager vad man haver, eller??
Letade fin adventsstjarna i Sverige, men bestamde mig for att kopa en nasta ar. Alla var typ superdesignade och jag vill ha en enkel, helst orange som jag hade nar jag var liten. Det blir jattefint ljus med dem.
Jag maste lara mig att dela upp mina inlagg i fler. Det blir ju en roman varje gang...