• Mrs Simon

Italien

Var forsvann den andra traden?Jag statar en ny far alla oss som bor i Italien!

• Svar på tråden Italien
  • Tuntalisa

Eh, jag igen.

Har nagon av er använt andningslarm pa barnen? Vet folk vad det är i Italien?

• intehemma

Tunta: jag har använt babysense II, som jag inte hittat i Italien (köpte från andningslarm.se), däremot finns ett annat som jag tror heter angel care, som har babyvakt också. Jag ville ha utan radiosändare det var därför jag köpte babsense.

• Tuntalisa

intehemma: aha, sa babysense är bara andningslarm och har inte barnvakt inkluderat? Har kollat pa AngelCare här, verkar vara det enda de säljer. Men gud va mycket billigare det är här än i sverige. Kollade priset pa andningslarm.se. Nästan det dubbla.

• Carla82

Vorbodi: Så lite så, glad att jag kunde hjälpa till.

Tuntalisa: Ja, det var vad jag också trodde och vad jag hade blivit lovad också för den delen. Märkte det eftersom att jag trots att jag anmält att vi gift oss upptäckte att jag stod registrerad som ogift när jag beställde papper härifrån. Eftersom jag sedan inte fått någon bekräftelse på att det hade fixats tänkte jag att jag skulle gå in och kolla när jag ändå var i Sverige. Hon skrev ut ett personbevis och viss är jag gift...men jag har inga barn. Det enda som INTE skulle vara något problem. Har du inte skickat nåt sånt är nog inte Natalie heller registrerad på dig. De sa till mig när jag ansökte om samordningsnummer att det skulle gå automatiskt genom ambassaden eftersom man då har med sig stato di famiglia (personbevis) och atto di nacita (obs detta är en födelseattest inte födelsebevis och borde väga tyngre)...men så var det tydligen inte.
    Ringde tom till skatteverket då innan för att veta hur jag skulle gör och hon sa att det MÅSTE gå genom ambassaden.
    Så de verkar inte helt överens.
    Nu ska man alltså skicka födelsebevis (certificato di nacita) pappans namn (om ej svensk) behöver inte vara med efterom han ändå inte finns registrerad i Sverige. De vill bara skapa en relation mellan din registrering och barnet. Sedan skickar du med ett brev där du skriver att du vill registrera barnet i ditt namn lämna personuppgifter på dig och på barnet så "fixar" de det förhoppningsvis.

• Tuntalisa

Ha, ha, ha... Jag har inte heller nagra barn

Jag väntar nog med att fixa till det till 2:a kommit...

• Carla82

Tuntalisa: Skulle tro att vi inte är ensamma. Tänker nog ringa upp ambassaden och kolla om de har koll på att de ger fel information eller om de själva tror att det är rätt...konstigt bara att skatteverket själva ger samma information.

I ditt fall har du rätt kanske bättre att göra detta för båda två samtidigt...å anda sidan verkar det inte så komplicerat.

Ska åka och hämta min kära make vid flygplatsen. Hoppas att snöstormen Tuva har lugnat ner sig lite. Här verkar det lugnt men ska ju åka en bit.

• Tuntalisa

Carla: Kör försigtigt bara!

Haller med, det är nog en hel drös svenska barn runtom i världen som inte har föräldrar, och föräldrar som inte har barn Det konstiga är ju att för att de ska kunna ge ett svenskt medborgaskap till ett barn fött utomlands sa maste de ju kontrollera att det finns en svensk förälder. Varför da inte registrera det direkt? Jag menar, det har ju redan godkänts att barnet har en svensk förälder men om de gar in och kollar pa vara barn nu sa har de ingen aning om vem som är mamma eller pappa...

Jag minns inte längre om jag lämnade atto eller stato di famiglia, men jag far se vad de fragar efter nästa gang och informera konsulatet om detta.

• tusca

Hej pa er
    Jag har drunknat i jobb ett tag men nu verkar det som att jag ska hinna andas lite ocksa.
    Jag har av en slump hittat en san dar fotalj jag letade efter till dotterns cameretta. Den fanns pa Auchan (Bari) av alla stallen. 13 euro betalade vi, alldeles lagom pris.

Tuntalisa, jag har det storsta medlidande med dig och din jakt pa baysitter. Jag har erfarenhet av tre, och det var inte latt. Den forsta var underbar, en svensk kompis (fran skoltiden!!) som inte hade nagot battre for sig ett tag, och hon hjalpte mig. Fantastiskt. Tonarstjejer kan jag daremot inte rekommendera. Min nr 2 var notoriskt dalig pa att respektera tider (Romare...) och over huvud taget forsta att jag faktiskt behovde jobba och inte vanta pa henne. Dessutom fick jag serva bade henne och dottern med mat, fast jag nog tycker att det var hennes jobb att atminstonde se till att dottern at. Nr 3 var bra, men dyr. I slutandan maste jag saga att dagis inte ar sa dumt. Ar en froken sjuk, finns det massor av andra. Man lamnar nar det passar en sjalv och inte nar la tata behagar ga upp tidigt pa morgonen (alt buss/tag funkar).
    Hoppas att i alla fall du hittar en reko tata.

Hej hopp

• Tuntalisa

Ja, suck! Det är ju sa himla svart att bedömma vid första intervjun hur bra de är...

• sweetaly

jag ar inte mamma till lillan i sverige,det fick jag reda pa nar jag var in pa skatteverket i borjan pa december, men om jag vile ha en relation till henne sa var det bara att skicka in nya papper for det gar INTE automatiskt sa hon, nar man ansoker om pass sa far de bara samordningsnummer lite snabbt men det ar annat om man vill vara foralder till dem...??
    suck
    det maste ag ocksa ta itu med!

fullt upp!

kram pa er alla

• Tuntalisa

wawoom: sa du är inte heller mamma

Vi har hittat en babysitter nu. Hon är ganska ung men har 2 ars erfarenhet och det hade nästan inga av de andra. En var ifs dagislärare eller liknande men hon sa att hon söker jobb pa dagis och da känns det inge kul när man vet att hon kan fa jobb när som helst. Hoppas allt blir bra nu bara!

Svar på tråden Italien