• Anghammarad

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Det enda dem har som mål är att försämra för de svaga!!!!!!!! Nu så är ju sossarna mycket större, kan man inte göra något för att byta regering!!!!!!!??????? Dem borde inte få sitta kvar i regeringen när de har så få som röstar på dem!!!!!!!! Vad tycker ni????

• Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!
  • Jysse

annelie ek skrev 2008-01-03 01:48:04 följande:

Här inne på FL så får man emellanåt känslan av att folk tycker det är fel att vilja göra karriär och tjäna pengar, de som lever på soc.bidrag och t.o.m beklagar sig för att de får så lite bidrag håller man bakom ryggen. Varför??
    vet inte om det är så men om så kanske för att människor som lever på soc inte har det lika lätt som du som kanske har karriär och jobb. självklart beklagar dom sig! alla vill ju ha pengar för att kunna ge sina barn/familj/sig själv det allra bästa.. du gnäller säkert över lönen dådå? fastän du har turen att ha jobb (om du nu har det)
  • kikkan79

Har inte heller läst hela tråden o inte är Alliansen felfri, absolut inte.

Men kan inte förstå att folk inte kan ge dem en chans mer än de få månader som gått.

Vad har sossarna gjort som e SÅ bra?

Jag är inte politiskt insatt men söker info.

Men i det stora tysker jag att det vore bättre med sänkt skatt o dra in bidrag för att folk ska kunna klära sig själva.

Självklart ska vi ha ett nät som fångar upp de som behöver det, men faktum är att vårt nät idag fångar upp folk som absolut inte gör nåt för att klara sig själva.

• kikkan79
    Jysse skrev 2008-01-02 23:50:13 följande:
    cDk3r skrev 2007-12-31 11:38:41 följande: Faktiskt så tycker jag att det ska vara väldigt lika ändå.. De flesta (inte alla alltså) som är arbetslösa/sjukskrivna är ju inte det på grund av det är något som dom vill.. Speciellt inte sjukskrivna. Liksom vem växer upp med tanken "åh jag hoppas jag blir sjukskriven när jag blir stor"?! Bara för att dom inte har turen att ha ett jobb så ska väl inte dom ha det sämre för det.. Dom har väl lika stor rätt till ett bra liv även om dom inte jobbar..Såklart så ska man ju ändå tjäna på att jobba men jag tänker liksom på att vi troligtvis alla bara har ett liv, då förtjänar ju alla ha ett så bra liv som möjligt med samma möjligheter och chanser..Vad det är för vits?? Ja det kan man fråga sig.. Vissa mår ju faktiskt bra av att jobba ;)...Men seriöst hur många äckligt rika har tjänat ihop varje krona själv?

ingen växer upp o vill vara arbetslös eller sjukskriven men nog e det jävligt bekvämt om man blir arbetslös o ser att en större del av pengarna rullar in trots att jag inget gör.
    Kan man då dryga ut det lilla med att jobba lite svart så har man genast det bättre som arbetslös än som arbetande.

Om dom gynnade företagen att anställa skulle det kanske minska på både arbetslösheten, svartjobben/övertiden

• kikkan79
    Jysse skrev 2008-01-03 01:42:04 följande:
    Micke skrev 2008-01-03 01:05:45 följande: Jag pratar inte om att de kan köpa sig en bättre service.. (Vilket jag också är emot, men det är en annan historia)Jag pratar om attityden dom har mot andra människor, jag borde veta eftersom jag bor i ett riktigt "snobbsamhälle" jättemånga är antingen svinrika eller har det mycket gott ställt, de flesta röstar på moderaterna.. I klassen jag gick i nio långa år, fanns det inte en enda invandrare eller "låginkomsttagaresbarn". Jag tvingades utstå "rikebarnens" kommentarer dagligen som var fyllda av förakt mot en grupp människor som de inte vet nånting om (alltså arbetslösa/sjukskrivna/fattiga/invandrare)! Nästan alla i min klass/inklusive alla lärare hade ett hat mot invandrare som var ganska skrämmande att se.. (Nu säger jag ABSOLUT inte att rika hatar invandrare i allmänhet utan det är bara så att där JAG bor så finns det ganska många välbärgade med ett visst hat mot invandrade (och bidragstagare) jag säger inte heller att det här är en allmän bild av rika utan så har jag upplevt det)..Tittar man på välbärgades åsikter om saker och ting så tycker jag man kan se en viss attityd......Avundsjuka handlar det inte om! Mina föräldrar (bor fortfarande hemma...) har väl vad man kallar det ganska bra med pengar... Hade gärna tatt alla våra pengar och skänkt till välgörande ändamål.. Flyttat till en mini-lägenhet och levt på nudlar i några år.. Detta är ju då inget alternativ eftersom mina föräldrars åsikter och mina är så långt ifrån varandra som det är möjligt! Så de är ju inte lika kvicka att hoppa på min idé..
    men om dina föräldrar har det bra ekonomiskt! Har dom jobbat sig till det?

Kan inte förstå tanken på att skänka deras förmögenhet då till en arbetslös som inte kan få röven ur soffan o skaffa jobb (vet att vissa inte kan, men över lag)
  • skåne tjej

Men ofta så handlar det inte om hur lätt man har för ngt (förutsatt att man inte är handikappad på något sätt), utan det handlar snarare om vilken vilja man har. Jag har aldrig behövt besöka arbetsförmedlingen eller gå arbetslös. Men det handlar om att jag verkligen velat ha arbete. jag har inte varit kräsen, utan tagit det som erbjudits. Somliga tycks tro att man kan starta med 25 tkr i månaden utan vare sig utbildning eller erfarenhet. Jag tjänar för tillfället inte bra med pengar, men jag gnäller inte heller. Utan fundera istället på vad jag kan göra för att tjäna mer (om detta nu skulle vara viktigt) eller så rättar jag mig helt enkelt efter min plånbok.

Jag tycker inte det är rätt att ge alliansen så mkt kritik då de inte ens suttit vid makten 1 år.

Jysse skrev 2008-01-03 01:57:19 följande:
    vet inte om det är så men om så kanske för att människor som lever på soc inte har det lika lätt som du som kanske har karriär och jobb. självklart beklagar dom sig! alla vill ju ha pengar för att kunna ge sina barn/familj/sig själv det allra bästa.. du gnäller säkert över lönen dådå? fastän du har turen att ha jobb (om du nu har det)
  • kikkan79
    Jag har bara läst Ts, och nej jag håller inte med dig.Jag tycker alliansen har gjort en hel del bra åtgärder ochså.Jag har fått bättre ekonomi sedan de kom till makten.Här inne på FL så får man emellanåt känslan av att folk tycker det är fel att vilja göra karriär och tjäna pengar, de som lever på soc.bidrag och t.o.m beklagar sig för att de får så lite bidrag håller man bakom ryggen. Varför??
    håller med.

Jag är ingen som personligen vill göra karriär, mer än på hemmaplan o det blir man inte rik på. Men att se ner på andra som vill jobba hårt o tjäna pengar. Hajjar inte det!

Min sambo jobbar o jag går hemma. Han är långt ifrån överbetald o vi har lån på hus o bil som många andra o vi har också fått det bättre sen alliansen.
  • Jysse

Javisst det hade varit perfekt om alla hade haft jobb.. Tyvärr finns det ju dom som verkligen vill ha ett jobb i åratal men inte hittar något.. Jag anser ju att dom faktiskt förtjänar att ha ett nästan lika bra liv som de som arbetar (ekonomiskt sett)..

Kanske behövs det lite obekväma åtgärder för att nå att alla ska ha jobb?!

kikkan79 skrev 2008-01-03 01:57:32 följande:
    Men kan inte förstå att folk inte kan ge dem en chans mer än de få månader som gått.
    Ja du folk är otroligt snabba att gnälla, är det inte det ena så är det det andra.. Är absolut inte "allians-röstare" men jag håller med att man ska ge dom en chans...
    Allt detta är väl glömt till nästa val.. Då är väl allt rosor och solsken igen, tror allvarligt talat inte att det kommer bli sossarna igen (till min stora besvikelse) alltså inte till nästa val...
  • skåne tjej

Var och en väljer ju hur denne vill leva sitt liv. Men det jag inte förstår är de som går hemma, eller enbart arbetar få % gnäller över att de har så lite pengar. och det är alliansens fel. eller som du skriver att de gnäller på de som verkligen arbetar. Visst är det märkligt kikkan79?

kikkan79 skrev 2008-01-03 02:06:21 följande:
    håller med.Jag är ingen som personligen vill göra karriär, mer än på hemmaplan o det blir man inte rik på. Men att se ner på andra som vill jobba hårt o tjäna pengar. Hajjar inte det!Min sambo jobbar o jag går hemma. Han är långt ifrån överbetald o vi har lån på hus o bil som många andra o vi har också fått det bättre sen alliansen.
  • Jysse

vilken förmögenhet förresten?? vi är inte rika! tänkte mig mer att skänka det till fattiga i afrika eller hemlösa..

jag ser inte ner på folk som vill jobba hårt och tjäna pengar.. jag har bara en annorlunda syn på livet än vad ni har...

• smurfette

Varför så arga på alliansen? För att de inte stödjer bidragssystemet och faktiskt bryr sig om landets ekonomi?

Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!