Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Full av förhoppning

Tack för ditt svar. Jag ska få dropp vid förlossningen, men jag är inte orolig för förlossningen utan jag är rädd för att bebisen ska dö innan.
    Känner till 3 fall i min närhet där bebisarna dött i vecka 32, 39 och 42 pga GBS, så jag är jättenojjig. Hade velat göra ul en gång i veckan minst för att hålla mig lugn.

Det som oroar mig mest är hur lätt de verkar ta på det här i sverige och hur stor okunskapen är. EN död bebis är ju en död bebis för mycket. MEN de vill inte främja överanvändning av antibiotika....
    bättre att dra in på det när det gäller bihåleinflammation och öroninflammation och sånt istället där det kan läka ut av sig själv och inte är dödligt för någon.

Men tack för att du försöker lugna mig, det uppskattas

Är ju som sagt bara i vecka 12 och vet redan att jag har GBS .... ska gå med denna oron i 28 veckor till ungefär och det känns ohållbart.

• Full av förhoppning

Tack för alla svar.
    Hoppas att de håller koll på mig ordentligt...
    Att det upptäcktes så tidigt ÄR just för att jag är en sån orolig själ och det jag varit med om, jag frågade varför man inte gör test på ALLA gravida och till slut för att lugna mig så sade min BM att hon skulle skicka in mitt prov.... så visade det sig att jag hade det.

• Full av förhoppning

Jag var hos min Nya gyn och sade att det sved när jag kissade... han tog urinprov och det visade inget... han tog nåt direktskrap på mina flytningar och kollade i microskop och det visade inget heller.... sen när jag kom till min barnmorska så hände det jag skrev innan... hon skickade iväg och det visade sig att jag har bakterier i urinen PLUS GBS... vad jag förstår... såvida hon inte ljög för mig och det hela tiden var GBS hon syftade på. Antagligen var det ju det.... suck.
    Hon sade "Vi har hittat lite bakterier i urinen men det är inget farligt och inget du behöver oroa dig för, men man brukar behandla dem så det inte blir urinvägsinfektion" och sen fick jag Furadantin. Då frågade jag... OK inte farliga bakterier, så då var det inte GBS då. Eeeeeh Jo det har du OCKSÅ säger hon då.

• Full av förhoppning
    jodrik skrev 2007-12-04 19:31:56 följande:
    Hej! Hur upptäcktes det att ni har GBS, ska man be bm testa det eller går man till vårdcentralen?
    Ja det är barnmorskan som gör en odling isåfall, men det är inget som görs automatiskt. Det gjordes endast för att jag var så sjukt orolig efter 5 missfall och bad specifikt... förra graviditeten ville jag också testas men ignorerades... så jag vet inte om jag hade GBS med min dotter.... för isåfall har jag fört det vidare till henne ju och hon lär få samma helvete när hon en dag är gravid
  • Full av förhoppning
    luckysun skrev 2007-12-04 20:30:40 följande:
    Full av förhoppning, I vilken vecka började du göra urinodling urinvägsinfektion/GBS och har du även fått göra prov på cervix? Läkarna går då in med en lång tops?KRAM!
    Jag är i vecka 12 och odlingen gjordes den 20 November och det var bara urinprov. Äter Furadantin och ska göra ny odling på fredag eller måndag. Ska ringa min barnmorska på Torsdag och kolla vilket det blir. Men gjordes som sagt ENDAST för att jag fått fem missfall och var så rädd och orolig för att jag har 3 i min närhet som förlorat sina barn i magen pga GBS. De testar inte en om man inte har symptom annars...
  • Full av förhoppning

Jag vet inte.... vet inte vad Furadantin är riktigt... har ju inte fått NÅGON information alls mer än att jag har lite bakterier i urinen och att vi ska behandla med Furadantin och att jag ska lämna nytt prov för att se om det hjälpte.... det är allt jag vet. Resten har jag fått läsa mig till.
    Furadantin ska vara ett kemotarapeutiskt medicament eller vad det stod.... låter ju som om man hade cancer eller nåt. Man kan bli illamående om man inte tar det med mat och 1 av 1000 kan få håravfall och grejer... men hittills märker jag inget mer än lite illamående och att det nästan svider mer när jag kissar och det är neongult urin.

• Full av förhoppning

Fast det är rätt svårt när man har tre kvinnor i sin närhet där bebisen dött för att mamman haft GBS och hon inte haft några symptom alls... och när man känner att svenska läkarvården inte har koll på det här med GBS riktigt... så tyvärr jag kan inte bara "lita på dem". Det är ju konstigt att det i andra länder behandlas så annorlunda och att ALLA gravida kvinnor kollas 2 ggr under graviditeten och behandlas. EN död bebis är EN död bebis för mycket.

När man sedan efter att ha gjort efterforskningar, vet att man har den farligaste varianten som finns i urinen som är ökad risk för att smitta barnet... tjaa då är det svårt att slappna av.
    Och det är svårt att lita på en sjukvård som försöker lura en och inte ens tänkte berätta att man hade GBS utan säger att man har "lite bakterier i urinen" och inte ens förklarar vad man får för Medicin eller nåt... sorry men jag kräver lite mer än så när det gäller min kropp och mitt ofödda barn.

Jag har fem missfall bakom mig och när min dotter kom ut så var hon blå och livlös, kraftigt medtagen och de fick rusa iväg med henne och det blev väldigt dramatiskt och jag var säker på att hon var död. Detta startade en grym förlossningsdepression hos mig som varade i 7 månader...

Jag vågar inte ta några risker... även om jag förstår hur du menar... men jag tror det är eftersom du har positiva erfarenheter, vilket jag är glad över för din skull

• Full av förhoppning
    Krodan skrev 2007-12-05 12:26:38 följande:
    Jag tror att min start i livet med min första dotter var exakt likadan som din, jag fick inte hålla henne på 12 timmar, sen låg hon sjuk rätt länge och jag fick som du en förlossningsdepression (för att man ser sitt barn dö) Jag har oxå nära släktingar som förlorat sina barn vid förlossngar osv. Jag kan så klart inte lova nåt eller på nåt sätt ändra hur du känner eller mår, men ibland känns det här med gbs som nåt som kan stå i aftobladets löpsedel vilken dag som helst "svenska kvinnors barn dör, läkarna bryr sig inte" och det i sin tur gör att läkarvårde bryr sig änu mindre, för att då tror ALLA att de har gbs och kräver mer än läkarvård än de behöver och så slutar det med att man missar de som inte skriker utan faktiskt väntar på sin tur. Jag förstår absolut varför du reagerar som du gör, jag förstår absolut din oro, men jag tror ändå att många måste våga lita på läkarvården och inte reagera genom att kräva saker så fort d einte får som de vill.
    Ja jag förstår absolut ditt resonemang... fast jag köper inte läkarvårdens resonemang att de väger kostnaden för att gbs testa alla gravida kvinnor, mot hur många som dör av det. De tycker att det är en försumbar siffra.. för 30% av alla gravid har någon gång under graviditeten GBS, och 1% av dessa går det illa för på något sätt.

MEN översätt 30% av alla gravida kvinnor (som någon gång är gravida... hur många kvinnor blir det i siffror) och 1 % hur lite det än må låta... hur mycket är 1 % i siffror  av 30% av i princip alla kvinnor i sverige Vi hamnar långt över 100 000 .... och då känns 1 % rätt mycket. Men som sagt jag förstår DITT resonemang gällande att alla springer i kaos och kräver.
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten