Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Theina skrev 2008-02-06 21:02:15 följande:
    Jag tänkte ge mig på att läsa tråden från början när jag har mer tid, det lär ju ta ett tag :)Men innan jag har tid: behöver jag oroa mig för detta ang. missfall i graviditet för det?(kan gröna flytningar ha ngt med det att göra??)
    Gröna flytningar låter som någon typ av infektion och inget jag har fått at GBS iallafall.

Ca 30% av alla gravida kvinnor har någon gång under sin graviditet aktiv GBS.
    Ca 50% av dessa smittar sina bebisar men ENDAST 1% av dessa smittade bebisar blir överhuvudtaget sjuka.
    Om GBS upptäcks och man behandlas med antibiotika så hålls bakterieantalet nere under kuren även om kuren efter avslut inte har tagit bort bakterierna ur urinen.

Jag fick Cefadroxil sandoz som min tredje kur och det tog bort bakterierna ur urinen och då finns risken för smitta bara vid förlossningen då jag ska få antibiotikadropp.

Symtom på GBS kan vara urinvägsinfektion, sammandragningar, tidig vattenavgång och hotande förtidsbörd. Det är vid tidig vattenavgång eller öppning av livmodertappen som smitta till barnet i magen kan ske och detta är extremt ovanligt.

Hoppas du kan känna dig lite lugnare... har varit där du är nu och idag är jag mycket mycket lugnare och mår mycket bättre och lilleman bökar runt för fullt medan jag skriver detta.
    Kram
    Linda
    Isabelle ska få en lillebror till Midsommar
  • Full av förhoppning

Kom just på att jag visst hade gröna flytningar..... jag gjorde ett urinprov och gyn tog ett prov på flytningarna men gjorde bara ett "direkttest" genom att kolla på det i microskåp mellan två glasskivor... hade jag förträngt då det var så mkt annat med graviditeten som var katastrof från början.

• Full av förhoppning
    kvinna 86 skrev 2008-02-07 19:45:14 följande:
    full av förhoppning: hade du gröna flytningar pga gbs? jag hade det och då var jag inte gravid...
    jag vet inte vad de berodde på för det var inte förrän några veckor senare som det skickades iväg ett urinprov och GBS konstaterades.... men vi är flera här med GBS som alla har gemensamt att vi haft gröna flytningar...
  • Full av förhoppning
    Theina skrev 2008-02-08 14:28:22 följande:
    Ingen fara, jag såg att jag uttryckte det lite dumt :)Jag har precis pratat med min mamma, och hon sa att hon hade GBS med tredje barnet (jag är första) och hon verkade inte oroad över det alls. Hon hade det inte i urinen utan i vagina, och fick AB mot det men inte dropp vid förlossning. Men det är ju några år sen, hon sa att man knappt visste vad det var för ngt då. Allt gick ju bra då, så då ska det väl göra det nu också då..
    Antagligen har hon ju haft det med dig också och smittat dig utan att du blev sjuk. Det är ju troligaste förklaringen till att du nu har det.

Skönt att din läkare tar dig på allvar och att du verkar lugnare än första inlägget.
    Jag är MYCKET lugnare nuförtiden.

Lycka till!
  • Full av förhoppning
    kvinna 86 skrev 2008-02-09 23:23:47 följande:
    intressanta länkar!måste fråga er här inne.. har gått 32 fulla veckor o igår togs urinodling samt odling från tappen.. läkaren sa att om det inte visar nån gbs ska jag ej få ab vid förlossningen... men jag är ju bärare.... eftersom jag har fått det påvisat innan.... men gbs kan ju komma närsomhelst... läkaren sa att jag kan vara lugn om jag ej har det nu, det är så de gör här i malmö... vad hade ni gjort om ni fått det svaret? hade ni ändå försökt kräva dropp?
    Jag ska föda i Malmö och nu blir jag ju orolig... var går du någonstans???
    Min barnmorska har LOVAT mig att jag ska få AB dropp oavsett om jag har bakterien aktivt vid förlossningen eller ej och gud nåde den som jävlas med mig gällande ABdropp...
    Jag går på Ellenbogen privat.....
  • Full av förhoppning
    kvinna 86 skrev 2008-02-10 00:14:15 följande:
    oroa dig inte, har de lovat så har det... det är antagligen pga att jag inte haft det aktivt på ett bra sätt... men jag tycker att man ska få ab ändå, för e man bärare så e man.. o nu läste jag på en av länkarna att proven borde tas 2-4 veckor innan fl, inte 8 veckor innan som de nu gjorde på mig. jag går på granens mvc... min bm tycker jag e löjlig som oroar mig... o läkaren var trevlig men retar mig som fan på vad hon sa då jag vet att det hon säger e skitsnack
    Ja min blir så irriterad bara jag ställer frågor. Nu sist när hon sade att bakterierna var borta ur urinen så frågade jag om bakterieantalet hölls nere medan man åt antibiotika även om det i slutändan INTE tagit bakterierna. Du behöver inte bry dig om det Linda, sade hon till mig då... men jag VILL VETA!!!! GAAAAAAAAAAAAAH
    Till slut sade hon då att JA det gjorde de.
    Blir knäpp på oförstående människor inom sjukvården!!!
  • Full av förhoppning
    Eris skrev 2008-02-10 21:25:28 följande:
    Asså vad ja vet o fick reda på(har nämligen själv GBS) e att har man en ggn fått det så blir man aldrig av med det....MEN att du kan inte smitta bebbin i magen, bara genom vaginal förlossning o de kan vara förödande....MEN,många men här, vid förlossningen så får du var 8h en intravenös behandling med antibiotika o de gör att de värsta bakterierna dör just där nere o att bebbin klarar sig....När ja var gravid fick ja oxå behandlingar mot gbs, men fick sen reda på att de inte spelar nge roll om du äter de när du e gravid för du blir ändå inte av med det utan de e just när du ska föda som de e så viktigt att behandla....Ja fick även reda på efter att ja även har de e bröstet, men de skulle konstigt mog inte gfå ut i mjölken o över till barnet....GBS e vanligare än vad man tror ungefär /3 kvinna har de utan att veta om det överhuvudtaget....Tycker att mtp att de så vanligt att man ska ha som rutin på mvc att ta ett sådant prov mtp att de e så skadligt för barnet just när man ska föda....
    Jo man kan smitta barnet i magen, men det är ovanligt.  Tyvärr ...
    Antibiotikan under graviditeten håller bakterieantalet nere för bakterierna kan orsaka sammandragningar som öppnar dig och kan öppna för smittan in till barnet i livmodern, och riskerna ökar om du har bakterierna i urinen och urinvägsinfektion... därför behandlar man vid bakteriväxt i urinen.
  • Full av förhoppning
    Eris skrev 2008-02-10 22:40:12 följande:
    MEN GUD vad man får höra olika från olika människor....Dem ja pratade med på mvc samt även när dem ringde från kvinnokliniken så sa dem att de inte skadade barnet i magen bara vid förlossning,vEM ska man lyssna på lixom....Men absolut du ska lyssna på vad dem säger o säger dem att de e så så e de säkert såVilken tur att ja åt kurer under min graviditet dåJa usch de e läskigt med sånna sjukdomar, man får ju lite panik för man vill ju inte att äns barn ska bli sjuk....Men de kommer nog gå bra för dig ska du se, oroa dig nu inte över detta de mår varken du eller barnet bra av....Lycka till nu
    Nej det är inte info jag fått från min mvc eller barnmorska utan 3 bekanta som förlorat sina barn i magen och ej i samband med förlossning pga GBS.
    Vi har en tjej i denna tråden som kallar sig Luckysun som förlorade sitt barn i vecka 18 på grund av GBS, så tyvärr är det så att antingen så mörkar man för att inte sprida skräck eller så har man inte tillräcklig kunskap i ämnet på MVC.
    Det ÄR mycket mycket ovanligt att det händer att bebisen dör i magen men det KAN förekomma.
    "GBS hos fostret och det nyfödda barnet.

GBS kan i sällsynta fall överföras till fostret under graviditeten och orsaka infektion som kan leda till fosterdöd. Vanligast är dock att barnet blir sjukt efter förlossningen."

http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=6

Tack för dina lugnande ord... för tillfället mår jag mkt bättre och är inte alls lika orolig. Suger åt mig alla solskenshistorier men har stor ilska gentemot sjukvården som ljuger och mörkar gällande GBSbesked och inte vill svara på frågor. Då tvingas man söka svar själv och det är inte alltid så lugnande.

• Full av förhoppning

Jag tror att det är så att man "mörkar" för att inte skapa masshysteri men det får tyvärr bara motsatt effekt.

Och om man läser mkt på FL så framstår det som varannan förlorar sina bebisar, men det är ju för att alla samlas här och skriver om sina upplevelser så det blir ju en liten snevriden bild av verkligheten.'

Men det är bra för att man som skruttis säger, får upp ögonen och kan stå på sig och inte bara bli överkörd av självsäkra läkare som tyvärr inte alls verkar ha den kunskap som de borde.

Vi kommer ju att hålla mer koll på våra små efter tecken på insjuknande  och vara mer uppmärksamma och då kan ev smitta fixas fort... vi får försöka se det så.
    Hade vi inte vetat nåt och våra barn insjuknat så hade det ju tagit längre tid att utreda vad det beror på.

Eris - hade jag varit som du så hade jag med din historia, begärt att lämna odling så de håller koll!! De bahandlar dock bara om man har det i urinen eller symtom som sammandragningar eller tidig vattenavgång eller urinvägsinfektion eller liknande vad jag förstår.

• Full av förhoppning
    One Love skrev 2008-02-11 14:25:00 följande:
    En fråga från en ovetande.Tar de prover på MVC på GBS eller endast UVI vid de normala kontrollerna?
    De kollar efter äggvita i urinen på de vanliga proverna... ev UVI också men det är jag inte säker på. För GBS måste man skicka iväg provet och det tar 3-4 dagar att få svar.
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten