Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Josen skrev 2008-01-29 20:03:19 följande:
    Alltså jag fattar ingenting. Hur kan de behandla alla så olika? Mig kontrollerar de ingenting. Bara vid inskrivningen och jag har GBS. Varför får inte jag behandling? De säger till mig att det inte är någon idé eftersom de kommer tillbaka.Det ända de säger hela tiden är att det är huvudsaken de vet om att jag bär på GBS. Kan tillägga att mina två tidigare barn är friska, de blev inte smittade. Men det kanske mitt tredje barn blir. Nu vet jag inte vad jag ska tro längre. Vad ska jag göra?Josen
    De behandlar bara om man har symtom som urinvägsinfektion, tidiga sammandragningar etc...
    Man kan ha GBS på olika ställen, och det är ökad risk om man har det i urinen och har man det i hög halt i urinen så behandlas man.

Men att din barnmorska sagt att det inte KAN skada barnet i magen är skitsnack, men det är mycket ovanligt att smitta barnet redan i magen och det finns inget sätt att förhindra det eller upptäcka det mer än behandling om man har besvär för att hålla bakteriehalten nere.
  • Full av förhoppning
    Brusan skrev 2008-01-31 11:01:14 följande:
    Det verkar vara så olika med om man blir sjukskriven eller ej med sd. Jag känner att mina sd blir mkt värre när jag jobbar: tar mig till och från jobbet, sitter ihoptryckt på en kontorsstol eller måste stå och prata, samt när jag rör mig allmänt i vardagen, går, duschar, lagar mat, reser mig upp. Och ibland får jag ont, mensvärk och mår illa. Men vad krävs enl FK för sjukskrivning? Jag vet flera som blivit sjukskrivna pga sd, men där tappen ej varit påverkad. Just nu orkar jag ej med jobbet, men måste ju ändå. Med en pigg 2-åring hemma blir det ju inte mkt vila heller, knappt nån före läggdags. Kontorsråttor får ju inte havandeskapspenning, jag tycker det är så orätvis. Kompisar till mig, helt utan besvär, får det pga jobbets art och tycker att det är en rättighet och att de ska kunna varva ner innan förlossningen, men väl hemma så fixar de med allt möjligt krävande, en kompis bor på bondgård och hjälper till där mkt, men jobbet hon har på 50 % där hon står mkt fick hon havandeskapspenning för. De ber sina chefer att säga att alternativa sysslor ej finns på jobbet. Men har man ett stillasittande (och ofta stressigt!) jobb så ska man tydligen orka med det, trots att man verkligen lider och har besvär. Förlåt, jag blev bara så upprörd nu när jag tänker på det
    Jag är förskollärare och har 19 barn i min barngrupp... knappast stillasittande, massa lyft och riske för sparkar och slag i magen etc... vi får inte heller havandeskapspenning för de anser att man ju faktisk kan ha "syskon" hemma som man måste bära och lyfta etc..... JA men inte NITTON stycken!!!!
    Är också upprörd!!!
  • Full av förhoppning
    Brusan skrev 2008-01-31 13:09:51 följande:
    Full av förhoppning: Det förstår jag, du måste ju ha väldigt lite chans att sitta ner ens, om du har sd. Då måste ju de andra låta dig slippa göra sånt du får ont av, eller? Jag trodde förskolelärare fick havandeskapspenning... Jag tycker det borde bedömas utifrån besvär också, inte bara att jobbet är tungt.
    Hej. Jag har inte sammandragningar tack och lov men jag är sjukskriven nu så det kvittar för tillfället, men det gör mig upprörd att de inte godkänt EN ENDA inte ens de på småbarnsavdelningarna för havandeskapspenning. Och i vårt yrke kan man ju inte bli omplacerad heller då man har "sin" avdelning med "sina" barn.
    Tycker det är väldigt konstigt också om man inte sjukskriver någon med smärtsamma sammandragningar oavsett om det påverkar tappen eller ej.... om man dessutom lägger det till oron man redan känner. Undrar om man måste vara Nazist för att jobba på FK..... nädå där finns säkert jättemånga fina människor som måste följa sviniga regler bara
    Isabelle ska få en lillebror till Midsommar
  • Full av förhoppning
    AnnikaL skrev 2008-01-31 15:58:37 följande:
    HejsanVad har gjort att ni fått antibiotika under graviditeten? Jag fick nu beräftat att jag har riklig växt av GBS (vaginalt prov) vilket gör mig orolig, eftersom jag tidigare fött en son som fick hjärnhinneinflammation av GBS när han var nyfödd.Jag fick beskedet att jag inte skulle behandlas förän vid förlossning, eller om jag fick besvär. Eftersom jag haft mycket sammandragningar under mina tidigare två graviditeter, så kan nog detta leda till att jag får antibiotika senare (är nu i vecka 12).Vet ni vad som menas med att 30% av gravida har GBS någon gång under graviditetn? Är det att 30% som har aktivt GBS, eller är det 30% som är GBS bärare (dvs både aktivt och passivt GBS)?Mvh Annika
    Jag har tolkat det som att ca 30 % har det aktivt någon gång under sin graviditet.
    Jag har fått antibiotika för jag har det så kraftigt att det är i urinen och för att jag har urinvägsinfektion.
  • Full av förhoppning
    luckysun skrev 2008-02-01 08:21:47 följande:
    Anledningen till att jag undrar är för att man läser så mycket om cellförändringar som man kan få av infektioner/virus...
    har jag aldrig hört iallafall, det måste ju vara ett annat virus.
    Sök på Gardasil så kanske du kan få mer info
  • Full av förhoppning

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

GBS är borta ur urinen!!!!!!!!!!! TREDJE kuren tog skiten.
    Jag bad om Cefadroxil sandoz denna gången då en tjej i denna tråden skrivit att det tog hennes på första försöket, och ta mig tusan så tog de mina också!!!!!

Nu ska vi boka en restresa och åka och sola och bada och vila upp oss
    Är så lycklig!!!!

Frågade om penicillinet under behandlinge höll nere bakterieantalet även om det inte tog bort bakterierna och det gör det. Det är nog därför man ska vänta 7-10 dagar efter avslutad kur innan man gör ny odling, för att antalet blir lågt med antibiotikan.... men ökar igen till fullt om det inte gått bort.

Är så glad!!!! Min lille pojke i magen mår bra och sparkar och nu känns det som att man har ett andrum iallfall tills skiten kommer tillbaks i urinen.... nu är ju bara "faran" vid förlossningen och där ska jag få antibiotika intravenöst oavsett om jag har bakterier i urinen då eller ej. Känns betryggande

• Full av förhoppning
    Lilla troll skrev 2008-02-02 12:47:11 följande:
    Hej!Jag har inte läst igenom tråden ännu, men känner att jag behöver lite svar fort!Min läkare ringde i går och berättade att jag hat gbs. Han skrev ut kåvepenin och sa åt mig att inte oroa mig!!Nej ok, det är ju lätt...Jag är i v 14 och redan jätteorolig efter två missfall det senaste året... Vet ni hur det är när man är under behandling? Behöver jag vara orolig att barnet ska dö vilken sekund som helst?Nu har jag ju fått för mig att vattnet kommer att gå så fort jag reser mig o.s.v. Så kan jag ju inte gå resten av graviditeten. Om det nu blir någon rest...Jätteglad om någon har lite lugnande ord!!
    Under tiden du äter antibiotika så hålls bakterieantalet nere, och vattnet går inte för att man reser sig. Jag var lika nojjig när jag fick mitt svar på GBS provet men är nu mkt lugnare! Jag är nu i vecka 20 och går in i 21 i övermorgon.

ca 30% av alla gravida kvinnor har någon gång under sin graviditet GBS och ca 50% smittar sina barn, men av de smittade barnen är det endast ca 1% som överhuvudtaget blir sjuka.
    Att barnet dör i magen är extremt ovanligt och då är det oftast för att man har vattenläckage eller liknande.

Jag har haft Fem missfall så jag har också varit superorolig, men nu ligger lillkillen och sparkar i min mage för fullt och min tredje kur penicillin (cefadroxil sandoz) tog bakterierna i urinen. GBS har du alltid kvar i kroppen men det kan vara aktivt eller passivt. Nu är mina borta ur urinen så då pustar jag ut för då är "risken" bara vid förlossningen och där ska jag få Antibiotikadropp.

Det kommer att bli mycket bättre sen när du börjar känna bebisen röra på sig!
    Kram
    Linda
  • Full av förhoppning
    Jakobs Mamma skrev 2008-02-02 13:17:44 följande:
    hej! måste bara höra med er hur dom upptäckte att ni hade GBS? e inne på min 3e antibiotika kur på 1 månad för Uvi o har ifrågasatt GBS för både bm o läkare men dom bara viftar bort det. är gravid i v 21 nu o har sd titt som tätt o barnet ligger vääldigt långt ner. känns inge kul o kommer ju definitivt inte kunna slappna av under förlossningen då jag e rädd för just GBS.
    Jag tyckte att det sved när jag kissade och jag var orolig då jag känner tre som råkat ut för tråkigheter så hon skickade iväg för att jag "var en sån orolig själ".

KRÄV ett GBS prov!!! Sammandragningar och Uvi är båda symtom på GBS.
    Lycka till!
  • Full av förhoppning
    Kuben skrev 2008-02-03 13:06:27 följande:
    Lilla Troll, PRecis så där som du breskriver det: Ett tryck i underlivet och när man går.. precis så har jag det och fick förklarat för mig att det kan vara mina slemhinnor som är svullna mm. Men jag undrar jag. Man har nu upptäckt streptokocker efter ett prov från tappen från mig, det hade antagligen inte behandlats om jag inte hade mycket sammandragningar, tidigare prematurbarn och 5 mf bakom mig... Men jag är så glad att man faktiskt behandlar mig om det nu är det som är boven i vårt drama!Jag undrar nu: om man inte hittar streptokocker i urinen, utan bara på tappen, behöver man då inte dropp under förlossningen?
    Jo som jag förstår det så är det igen risk för barnet under graviditeten om man INTE har det i urinen, utan då är risken bara vid förlossningen och då ska man ha ABdropp. Rätta mig om jag har fel men det är så jag har fått för mig iallafall.
  • Full av förhoppning

Fan nu började det svida i natt igen..... avvaktar några dagar innan jag ringer och ber att få lämna nytt prov. Suck... bakterierna var ju borta och vi som skulle åka och bada och allt. När vi kom till Badet i lördags så var det stängt pga simtävling och lillan blev såååå ledsen Nu kanske jag inte hinner bada ens förrän bakterierna är tillbaka. suck!!!

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten