Lilla troll skrev 2008-02-02 12:47:11 följande:
Hej!Jag har inte läst igenom tråden ännu, men känner att jag behöver lite svar fort!Min läkare ringde i går och berättade att jag hat gbs. Han skrev ut kåvepenin och sa åt mig att inte oroa mig!!Nej ok, det är ju lätt...Jag är i v 14 och redan jätteorolig efter två missfall det senaste året... Vet ni hur det är när man är under behandling? Behöver jag vara orolig att barnet ska dö vilken sekund som helst?Nu har jag ju fått för mig att vattnet kommer att gå så fort jag reser mig o.s.v. Så kan jag ju inte gå resten av graviditeten. Om det nu blir någon rest...Jätteglad om någon har lite lugnande ord!!
Under tiden du äter antibiotika så hålls bakterieantalet nere, och vattnet går inte för att man reser sig. Jag var lika nojjig när jag fick mitt svar på GBS provet men är nu mkt lugnare! Jag är nu i vecka 20 och går in i 21 i övermorgon.
ca 30% av alla gravida kvinnor har någon gång under sin graviditet GBS och ca 50% smittar sina barn, men av de smittade barnen är det endast ca 1% som överhuvudtaget blir sjuka.
Att barnet dör i magen är extremt ovanligt och då är det oftast för att man har vattenläckage eller liknande.
Jag har haft Fem missfall så jag har också varit superorolig, men nu ligger lillkillen och sparkar i min mage för fullt och min tredje kur penicillin (cefadroxil sandoz) tog bakterierna i urinen. GBS har du alltid kvar i kroppen men det kan vara aktivt eller passivt. Nu är mina borta ur urinen så då pustar jag ut för då är "risken" bara vid förlossningen och där ska jag få Antibiotikadropp.
Det kommer att bli mycket bättre sen när du börjar känna bebisen röra på sig!
Kram
Linda