Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Ebbelina skrev 2008-01-17 18:27:19 följande:
    Okej, jag trodde det var en stöttetråd som det står.
    ja, man ventilerar sin oro och får stöd i den, det är ingen peppningstråd där man skriver "det kommer att gå jättebra, oroa dig inte" det hade kännts lite som att stoppa huvudet i sanden för mig.
    Man måste ju få ventilera sin oro när man inte mår bra och är rädd.
    Jag är ledsen om tråden inte lever upp till dina förväntningar
  • Full av förhoppning
    madame rouge skrev 2008-01-21 14:41:28 följande:
    Tack för bra tips skruttis1979 det ska jag oxå göra,har haft 7 mf så jag vågar inte lita på att allt är ok.Man vill ju lita på vad BM säger och kanske är det ändå så att de vet bättre än jag men det hjälps inte när man är rädd för att mista det fantastiska man har.
    Hej... jag har haft 5 missfall varav ett MA.. och känner precis som du att min barnmorska tycker att jag är  hispig. SKa också ha bebis i Juni (den 22:e) och går på min tredje antibiotika kur för de förra har inte hjälpt.... tror tyvärr inte denna har hjälpt heller.... tog sista tabletten igår och ska lämna ny odling på måndag i nästa vecka så jag hinner få svaret innan helgen. Har blivit sjukskriven nu för min oro och stressen från jobbet har gjort att blodtrycket höjts och det är mindre bra då min dotters förlossning fick bli igångsatt på grund av havandeskapsförgiftning med farligt högt blodtryck.

Hoppas du blir av med dina äckliga bakterier... och vi andra också.
    Kram
  • Full av förhoppning

Det var just googla jag gjorde för att jag inte fick någon info från min barnmorska och det var då jag fick infon som gjorde mig ännu mer orolig. Har man det i urinen så ökar risken och har man även symtom utöver det så ökar risken ytterligare, och om man som jag har FEM missfall bakom sig och har TRE bekanta som förlorat sina barn så är det lätt att man oroar sig.

Har nu ätit 3 kurer antibiotika då jag har GBS i både urinen + UVI men det har inte hjälpt. Är inte lika orolig längre men är ledsen för att jag inte kan gå och bada med min dotter... inte åka och sola och bada på en restresa som vi tänkt innan man får flygförbud, och inte kan gå och simma för att träna upp min rygg. Oron finns där ändå i ryggmärgen men jag försöker att inte låta den förstöra för mkt.

NU är det lättare för i dagarna började bebisen ge sig till känna och buffa runt Så nu känns det mycket verkligare och det är lättare att vara lugn när man känner livet i magen

Men jag förstår precis vad du menar och jag lär reta mig efter förlossningen att oron fick ta så mycket glädje från min graviditet.

Tack för ditt inlägg.
    Kram på dig

• Full av förhoppning
    CloudBerry skrev 2008-01-22 08:41:29 följande:
    BraFull av förhoppning:Jag förstår verkligen om du är orolig då du haft 5 missfall bakom dig men det är ändå synd att du inte fått all info av din BM, det är lätt att få upp tråkiga berättelser om man googlar utan att veta vad man ska googla efter.Lycka till med era graviditeter och snälla sluta oroa er, allt går bra
    Precis det är så jag känner.
    Man känner att barnmorskan inte är så påläst och det gör ju en lite nojjig och så börjar man googla själv och söka och då hittar man tyvärr mest sorgsna historier.

Därför startade jag denna tråden och efterlyser solskenshistorier i massor för att lugna oss hispiga
    Och i och med denna tråden och att jag är så öppen med det, så har många i min vänkrets berättat att de också hade GBS och det har gått bra för dem, så då växer hoppet och oron minskar

Men som sagt så minskar oron nu när kotten rör på sig så det känns Häftigt!!!
  • Full av förhoppning
    madame rouge skrev 2008-01-22 09:31:31 följande:
    Jag tycker att denna tråd är till fantastiskt stor hjälp för mig den stillar ofta min oro samt att det är skönt att veta att man inte är ensam.Och ja jag tror att min oro ibland är lite överdriven men samtidigt så känner jag att fakta gör mig lugn och jag tror att det kan vara bra att man har lite koll på vad som är mina rättigheter att kräva inför ex. förlossningen.Ha enbra dag tjejer.
    iroma skrev 2008-01-22 10:55:48 följande:
    Svar på #445Ja det är alltid bra att vara påläst och den här tråden har hjälpt mig med argument då jag ska ta upp det med min BM.
    SÅ glad jag bli tjejer att den kunnat hjälpa någon. Den är absolut inte till för att skrämma upp någon, men eftersom det verkar som att så många barnmorskor och läkare inte är pålästa eller de är så olika pålästa så är det bra att ha lite kött på benen (så att säga) när man kommer dit så de inte bara kan dribbla bort en och avfärda med att det brukar alltid gå bra. Min barmorska sade ju till och med rakt ut att "det är INGA farliga bakterier" och när jag frågade om de KUNDE ha skadat min bebis hittills så sade hon "NEJ absolut inte, du behöver inte oroa dig" hmmmm.

Hit med fler solskenshistorier tack
  • Full av förhoppning
    only Gizmo skrev 2008-01-25 19:23:18 följande:
    30% av alla kvinnoer är bärare inte 60% som det stod i nått inlägg.
    20-30 % till och med.

Ska och lämna ny odling på måndag... svider fortfarande så de lär vara kvar de envisa rackarna Men lillskrutten har börjat böka runt så jag känner det så jag är lite lugnare nu och blir så glad för varje liten rörelse.
  • Full av förhoppning
    Kuben skrev 2008-01-29 11:39:28 följande:
    Hej och förlåt en okunnig...Jag borde väl läsa alla de dryga 400 inläggen, men orkar inte, så jag hoppas att det är ok att ställa en dum fråga här. (Har ställt en liknande i egen tråd innan jag hittade denna).Jo, det är så att när jag var inne förra veckan pga sammandragningar (v 22) så tog man ett skrapprov på livmodertappen (tror jag) och jag fick sedan beskedet några dagar senare att jag har streptokocker. Fick Kåvepenin i 10 dagar. Men läkaren var inte alls säker på att det var detta som utlöse mina sammandragningar.Finns det många typer av streptokocker man kan ha? Hon nämnde att hade jag inte varit gravid så hade jag inte behandlats. Tyder det på GBS? Inget har märkts på urinen, så jag antar att vad det än är så är det inte så långtgående. (?)Ledsen om jag ställer samma fråga som är besvarat 100 gånger tidigare i samma tråd!
    Ja då är det GBS du hade (grupp B streptokocker) Det är inte säker att det är det som utlöst sammandragningarna, men sammandragningar kan vara ett symtom på just GBS så det är ganska troligt.
    Det stämmer att du inte blivit behandlad om du inte varit gravid för det är inga bakterier som är farliga för dig utan finns naturligt i kroppen. Dock KAN de smitta barnet så prata med barnmorskan så du får antibiotikadropp vid förlossningen.
  • Full av förhoppning
    Kuben skrev 2008-01-29 11:57:36 följande:
    Kära någon! Stort tack för era kunniga svar!Vad stort det blev helt plötsligt!! Och vad orolig jag blir! Jag fick ju lilltjejen för tidigt, vattnet gick i v 31, men då kunde man inte hitta några infektioner alls trots flera tester... Jag undrar jag.Nu är jag alltså tillbaka i ny graviditet med många och tidiga sammandragningar - sjukskriven i 2 veckor - men sedan ska jag tillbaka till jobbet på 100% enligt akutläkaren. Hur har era läkare gjort? Är ni sjukskrivna på deltid/heltid eller inte alls? Min livmoder hade inte påverkats alls, men jag har ju min lilla "historia" (ett prematur + 5 tidiga mf) som gör mig klart orolig att detta lilla pyre inte kommer att klara sig. Åh, jag som så gärna skulle vilja ha ett fullgånget och stabilt litet barn denna gång - det verkar så mycket lättare då! *suckar* (Men hellre ett prematur än inget barn alls - urs, vad otacksam jag läg - förlåt!!!)
    Jag är heltidssjukskriven för jag har fem missfall bakom mig och 3 bekanta som förlorat sina barn på grund av detta bara veckor innan förlossningen, så oron plus stressen från mitt jobb blev för mycket för mig och mitt blodtryck började gå upp.
    Blir sjukskriven en månad åt gångn och antagligen resten av min graviditet.

Dock mår jag lite bättre nu när lillskrutten börjat böka runt där inne så jag ständigt får bekräftelse på att den lever.

Problemet blir om du får ett prematurbarn (född innan v 37) att den inte har lika bra immunförsvar och då kan smittan påverka mer, men det är bra att de har koll för då kommer de att ge dig antibiotikadropp på förlossningen och hålla koll på din lille knodd.

Lycka till!!!
  • Full av förhoppning
    Full av förhoppning skrev 2008-01-29 12:01:15 följande:
    och då kan smittan påverka mer, men det är bra att de har koll för då kommer de att ge dig antibiotikadropp på förlossningen och hålla koll på din lille knodd.Lycka till!!!
    Den "eventuella" smittan ska det vara.

ca 20-30% av alla gravida har någon gång under sin graviditet GBS. ca 50% smittar sina barn men endast ca 1% av de barnen blir sjuka.
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten