Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

msmalin skrev 2008-01-05 15:33:07 följande:
    Full av förhoppning skrev 2008-01-05 11:16:33 följande: nja det e kankse olika men jag tål inte penecilin så jag fick inget dropp så de ville ha total övervakning på honom. men jag tyckte det var mysigt på bb trots delat rum
    Ok då förstår jag.... jag hadade BB... Låg inne 5 dygn innan de satte igång mig och sen 4 dygn till efter hon var född och jag sov i princip ingenting under den tiden. Vi var tvungna att byta blöja i vår delade sal och då tändes ju ett lysrör några ggr per natt för 4 olika bebisar bajade och kissade rätt mkt och skrek omvartannat.

Plus att de tvingade mig att ha Isabelle i sängen när jag sade att jag inte ville. jag var så rätt att rulla på henne.. jag är tjock och i en smal sjukhussäng är det svårt nog att sova ensam men då fräste de "Men näää Linda, hon har legat i din mage i NIO månader och hört dina hjärtslag, ska du nu förpassa henne till en kall plastbalja" ok eh näää Så jag låg på sidan hela natten och tittade på underverket och sov inget mer.

Det enda jag gillade med BB var frukosten!!!!! Den fortsatte jag med när jag kom hem. Hade frallor varje dag med ost, skinka, gurka, tomat, paprika i olika färger, te och juice... kändes såååå lyxigt!!! Men sen gick jag också upp 8 av de 15 jag gick ner efter förlossningen hahahaha
  • Full av förhoppning
    En glad tjej skrev 2008-01-06 10:23:10 följande:
    Nu ska jag berätta en grej som verkar konstig men sann. Jag hade gbs i början av graviditeten, nu i slutet gjordes en ny odling och min gbs är borta. Tydligen kan det bli så men den kan likaväl komma tillbaka. Så även om jag är fri från gbs nu kommer jag ända få antibiotika vid förlossningen!
    Jo den kan komma och gå. Fick du någon behandling överhuvudtaget eller försvann den bara helt av sig själv?
  • Full av förhoppning
    luckysun skrev 2008-01-06 11:18:33 följande:
    Är tacksam om ni här kan svara mig. Ni som har problem med GBS. Har ALLA ni tagit cervix odling. Dvs. bakteriepdling på livmoderhalsen?Min läkare vill att jag gör det. Dem sticker in en lång tops och rör runt i slidan.Men, jag är gråtfördig. Vill ej. Var med under mitt titidagre missfall storblödningar och sammandragningar som ledde till mssfallet just genom Vaginala ultraljud.Nu vill jag inte att någon sticker in någonting i mig.....Vad gör jag?Jag gör urindolingar och dem har iallafall än så länge varit negativa. Är i v.13...
    Jag har inte tagit någon cervixodling då det är mkt allvarligare att ha det i urinen vilket jag har... så har du det inte i urinen så är det mkt mindre risk att det skulle smitta barnet
  • Full av förhoppning

Med din bakgrund är det klart jag hade oroat mig, för jag är orolig av mig... men jag hade klart oroat mig mindre än om jag haft det i urinen. Men jag förstår verkligen inte varför du är tveksam till odlingen, det var GBS som gjorde att du förlorade ditt barn, inte vaginala ultraljud och blödningar. Det är jättevanligt att ha blödningar genom hela graviditeten utan att det har med bebisens hälsa att göra. Jag hade inte behövt tänka en sekund på om jag ville ha odlingen eller ej med tanke på vad som hände när du hade oupptäckt GBS. Lycka till!

• Full av förhoppning

Det låter som att de håller koll på dig för att du har lätt att få UVI...  Vet inte om de kollar för GBS då men det låter onekligen så... fråga dem.

kvinna 86 skrev 2008-01-06 20:24:57 följande:
    undrar en sak... hur stor risk är det att barnet blir smittat i magen? vissa går ju o läcker vatten utan att märka det.... det är ju skitfarligt... kan man inte få antibiotika när man närmar sig fl för säkerthets skull?? eller det kanske man inte får...
    Risken ska vara extremt liten... ca 30 % av alla gravida kvinnor har någon gång under graviditeten GBS.. ca 1% av dessa barn blir smittade och påverkade på något vis och då oftast under förlossningen. Tydligen ska det vara extremt ovanligt att det händer nåt i magen, och då är det när det är oupptäckt GBS.
  • Full av förhoppning
    kvinna 86 skrev 2008-01-07 09:41:59 följande:
    de barnen som blir smittade i magen/under fl är de av mammor som har hög bakterihalt eller? för jag ärlivrädd att man ska gå o läcka vatten utan att märka det...
    Vi är tyvärr inga experter här utan vi är här i denna tråden för att vi själva är rädda och oroliga och inte får några svar från våra barnmorskor och läkare.... så jag kan tyvärr inte ge dig nåt svar.
    luckysun skrev 2008-01-07 10:37:05 följande:
    Nu har jag gjort cervixodling. Läkaren tog en lång tops (som man har när man gör rent öronen) och tittade lite i på livmodern som hon sa såg normal ut. Hon tog även ACO:s Glidslem. Tror ni jag kommer råka illa ut nu?Hoppas livmoderhalsen inte retades nu bara...
    Bra att du gjorde odlingen... det ska säkert gå jättebra ska du se!
    flower76 skrev 2008-01-07 10:25:19 följande:
    Hej hej..Tänkte bara kolla med dej om du fick Furadantin för just GBS, eller om det var för Uvi?!?Det jag har hört så tar inte Furadantin GBS??Det är därför jag undrar av vilken orsak du fick det?!? Är i v 35+2 nu, ska upp på undersökning nu den 11 och får äta kåvepenin då också för gbs. Sen om det fortfarande syns i urinen vid nästa odling, så sätter dom dropp. Eller om vattnet går innan värkarna sitter där dom ska.

Jag fick också Furadantin som förstaåtgärd och det tog inte mina bakterier... barnmorskan var mkt förvånad för hon sade att det SKULLE ju ta bakterierna... men jag har än så länge aldrig hört talas om någon som blivit av med GBS av Furadantin

Ska in i morgon och lämna min tredje odling och sen får jag väl ny penicillin på Fredag skulle jag tro... svider mer än någonsin

• Full av förhoppning

var och lämnade ny odling idag och bad att få cefadroxil nästa gång om det går... så vi får se vad det blir och om det tar det denna gången. Är så säker på att det är kvar för det svider som tusan fortfarande.

Besöket kändes bättre idag iallfall.... hon var trevligare... kanske för att hon kände att jag inte var lika hispig och orolig eller nåt... vet inte...

• Full av förhoppning

Jag går på "vanlig" privat Mvc. Ja som det känns nu så är det lite hopplöst... känns som att jag kommer att få äta penicillin hela graviditeten.... men jag får inte starkare och starkare, bara andra sorter  som tar "olika" bakterier.... suck...
    Jaja vi får se ... hoppas ju av hela mitt hjärta att jag har fel och att det är borta, men mitt kisseri säger mig att fallet inte är så tyvärr.
    Tack för tumhållning

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten