Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Ligger i Lund nu i enkelrum och det känns bra.
    23+1 idag och det närmar sig sakta att det kanske kanske ska kunna gå vägen men det vet inget, man kan bara hoppas och be till högre makter.

Han sparkar än och alla mina värden är bra än så länge tack och lov.
    Hoppas så att han stannar några veckor till!!!

Snälla Elias kämpa. Stanna kvar!
  • Full av förhoppning

jag hade både GBS och E-coli på tappen nu och har fått cefadroxíl.

E.coli är den största orsaken till uvi hos kvinnor tydligen.

• Full av förhoppning

det är ingen fara för bebisen i magen så länge man inte har hål på fosterhinnorna för då kan inte bakterierna ta sig in. Du ska dessutom snittas och det är vid vaginal förlossning som risken är störst. Vet du om du ska få intravenös antibiotika vid ditt snitt?

• Full av förhoppning

Nej enligt barnmorskan idag var det endast om det gått hål på hinnona som smittan kunde ta sig in. Kvinnor som fött fler barn kan gå flera cm öppna långt långt innan det ens är dags att föda och då hade det lätt kunnat smitta, men som sagt endast om man sipprar vatten.
    De fall där bebisarna dött i magen är när mamman haft ett så litet hål att hon inte märkt att hon sipprat, kanske misstagit för flytningar eller inkontinens.

VId snitt ska man inte kunna smitta så då är det därför du inte får antibiotika då.
    Du är så långt gången nu och du ska se att det går bra.

Själv ligger jag på sjukhuset för vattnet gick 21+0 och har legat i strikt sängläge i 17 dygn.
    Men än så länge lever Elias och kämpar och vi ger inte upp.

Kram

• Full av förhoppning
    moegumsan skrev 2008-03-01 06:39:57 följande:
    "I sällsynta fall kan dock bakterierna penetrera INTAKTA fosterhinnor innan värkarbete påbörjats och ge upphov till intrauterin fosterdöd." från infpreg.seinte för att vara pessimistisk... man har ett bra skydd, framför allt så länge slemproppen sitter kvar.
    Hej. Jag hittar inte den meningen på infpregs sida om GBS.. kan du hjälpa mig?
  • Full av förhoppning
    Full av förhoppning skrev 2008-03-01 08:18:55 följande:
    Hej. Jag hittar inte den meningen på infpregs sida om GBS.. kan du hjälpa mig?
    Hittade det....
  • Full av förhoppning
    adnillinda skrev 2008-03-01 09:11:42 följande:
    Hej! Jag har också dessa bakterier, jag har det i denna graviditet och jag hade det när jag väntade min dotter. Det är ingen fara, du får behandling under förlossning för detta till bebisen och om allt kommer gå snabbt med kejsnarsnitt eller förlossningen , så får bebisen ändå "anibiotika". Men det är viktigt att du inte oroar dig för mycket just för det är varken bra för dig och bebis. Lycka till!
    Hej. Om det var mig du skrev till så har min GBS orsakat vattenavgång sedan vecka 21 och jag ligger inlagd med strikt sängläge.. så jag är rätt orolig ändå. Men tack ändå.
  • Full av förhoppning
    kvinna 86 skrev 2008-03-01 14:59:24 följande:
    så alltså det smittar ENDAST om man sipprar vatten? vad jag har förstårr så är det superovanligt att man gör det.. och de säger till mig att man märker om man läcker vatten eftersom det då rinner nästan hela tiden... inte bara ibland som det kan göra av t.ex urinläckage.. jag ska som sagt inte få dropp vid fl eftersom mina prov från v.32 var bra. hur vanligt är det att bebisen blir smittad om man sipprar vatten?? finns det inget man kan göra själv för att förebygga en infektion?
    fast jag ligger ju som sagt med vattenavgång och det är inte alls alltid folk märker. Jag hade kanske inte fattat om jag inte vetat att jag har GBS. Mitt höll upp i 1,5 dygn... sen kom det lite, sen höll det upp i 4,5 dygn och sen kom det och sen höll det upp i 2 dygn... etc.... så nej det är helt olika hur det sipprar eller forsar.
  • Full av förhoppning

det är olika från gång till gång... ibland kommer det bara några droppar... som i natt halv två och i morse klockan 8. Hade jag inte vetat att jag har vattenavgång hade jag aldrig trott att det var fostervatten.
    Men oftast brukar man märka om man läcker vatten.

• Full av förhoppning

Hej. Jag uppdaterar kontinuerligt några ggr per dag i min egen gästbok så alla som följer mig kan gå in och läsa.

Läget än så länge är att jag legat ner i 20 dygn och "bett till högre makter". Har ont som tusan överallt, både ischias och foglossning har infunnit sig på grund av detta.

Får spruta i benet varje dag för att jag ej ska få proppar... antibiotika två ggr per dag... blåsa i en pryl 10 ggr per timme för att inte få lunginflammation, lyssna på hjärtljuden och tempen två ggr per dag och blodoch urinprov några ggr per vecka.

Vi lever både jag och Elias än så länge och idag är jag 24+0. Jag läcker lite varje dag och mängden varierar. Ultraljudet för tre dagar sedan visade att han hade lite vatten, 38mm och det var vid hans nacke (han har vänt på sig för innan var det vid rumpan) Han hade urin i blåsan vilket visar på att han kunnat dricka av vattnet och han övade på att andas vilket tyder på att lungorna än så länge är intakta. Han var inte tillväxthämmad utan vägde då ca 588g och låg endast 1% under snittet och detta pga att han har ovalt huvud för att han inte har vatten runtom sig.... mycket vanligt och rättar till sig.

Det ser ljusare ut och för varje dag som går ökar chanserna med 3%. Om en vecka är överlevnadschansen 90% och chansen att få ett helt friskt barn ca 40% enligt läkarna.

FOrtsätter ligga och hoppas och be att han stannar några veckor till i magen som faktiskt är den bästa kuvösen.

Men summan av det hela är att vi lever och kämpar på och INTE ger upp. Vi SKA bli en solskenshistoria trots den här jäkla GBS:en!!!!!

Kramar till er alla!

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten