Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Leos Mamma 05 skrev 2008-03-04 20:31:06 följande:
    Ok. Ännu mera oro från min sida nu
    nej du ska få intravenös antibiotika vid förlossningen för att INTE smitta bebisen. Det du behöver vara uppmärksam på är om ditt vatten går för då måste du in DIREKT och få antibiotikan
    Snälla Elias kämpa. Stanna kvar!
  • Full av förhoppning
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-04 20:32:20 följande:
    Hur vet man att man har det på livmodertappen då?Vad har man för symtom då?
    alltså man har det på tappen om man har det i urinen... man kan inte "Bara" ha det i urinen, utan det är ju att man har extra mycket bakterier i slidan som det syns i urinen.

Ofta har man inte symptom om man "bara" har det på tappen, men annars är det samma som annars, Sammandragningar, urinvägsinfektion, tidig vattenavgång etc....
  • Full av förhoppning

om du inte får antibiotika vid snitt så innebär ju det att det inte är risk att smitta barnet vid ett snitt. Ska fråga läkaren om det i morgon på ronden och skriva här direkt sen, jag lovar

• Full av förhoppning

Nej de kollar inte om man inte har några symptom och de behandlar endast om man har det i urinen eller har några symptom.

att de kollade min livmodertapp är ju för att jag ligger inne och läcker fostervatten och då är det fritt blås för bakterierna att vandra in i livmodern.

• Full av förhoppning

ja det kan komma och gå så det är inte säkert att man har kvar det på tappen om det försvinner från urinen, men på mig var det kvar + en kompis till GBS, E-coli (en annan ändtarmsbakterie) De vandrar lätt från bakvägen till framsidan tyvärr.

• Full av förhoppning

nej inte med tanke på hur kort tid du har kvar till ditt snitt I annat fall kan de ju komma tillbaka men de lär de nog inte hinna göra på 20 dagar
    Hoppas att kåvepeninen har hjälpt, be annars om cefadroxil sandoz.
    Lycka till!

• Full av förhoppning

Nu har läkaren varit här.
    De ger INTE antibiotika vid snitt om inte vattnet har gått för då föreligger inte risk att smitta barnet.

Hon sade även att det finns INGA bevis för att GBS orsakat fosterdöd, utan om ett barn dött i magen görs odlingar när det kommer ut, MEN att det då kan ha smittats med GBS på vägen ut och då har man dragit slutsatsen att det var därför, när det lika gärna kan ha varit plötslig spädbarnsdöd.

Risken enligt henne finns då bara vid en vaginal förlossning och man har extra koll på mamma och barn om man vet att mamman har GBS.
    Och om mamman haft GBS i urinen under graviditeten så får hon intravenös antibiotika för att inte smitta bebisen.

Hoppas du kan känna dig lite lugnare nu Leos mamma.

• Full av förhoppning
    Smuliz skrev 2008-03-05 09:27:13 följande:
    Full av förhoppning:Läser eran tråd ja jag nyligen fått veta att jag har GBS i livmodern... Mycket intressant du har att skriva om det Så jag är ju inne på att jag vill bli snittad, har tagit upp det på inskrivningen med spec.läkaren. Vi ska väl prata mera om det nu på nästa besök antar jag.Men nu när det tillkommit att jag har GBS i livmodern, tror du min chans är större till snitt då??Du skrev att det inte föreligger någon risk att smitta barnet vid snitt (om inte vattnet gått)?Jag behöver alla tänkbara argument och det här är ju såklart skrämmande...Hoppas att det går bra för dej, trist att ligga inne, jag låg inne 3v med HF förra gången och jag hade panik! Hur får du tag i dator förresten??? För det skulle ju helt klart rädda många timmar i en sjukhussäng.Kramar om
    Hej.
    Jag tror tyvärr inte det motiverar ett snitt, för den absolut bästa vägen för ett barn att födas är ur vaginan. De gör en individuell bedömning av vad som är bäst för varje barn.

Det är inte ens säkert att jag får göra ett snitt. Det beror på hur Elias ligger när det är dags, och om det är dags på grund av en infektion eller på grund av att det hela startar eller för att jag inte bör gå längre i graviditeten och de bedömer att jag bör förlösas.

Och barnet mår heller inte bra av att inte utsättas för några bakterier och det är därför man är lite restriktiv med antibiotika, för den kan ta bort den bakteriefloran bebisen behöver också, det är därför man bara behandlar vid förlossning om man inte har GBS i urinen.
    Då behandlar man bara för att få ner antalet bakterier så det försvinner ur urinen igen, sen behandlar man inte om man bara har det på tappen, förrän vid förlossningen såvida man inte har några symptom/besvär alltså.

Jag har legat ner i 22 dygn nu  med strikt sängläge, och för såna som jag finns det två enkelrum här med en liten väggtv och en dator som hänger från taket, annars hade jag gått under för länge sedan. Är MYCKET tacksam för datorn!!!!
    När jag låg i malmö surfade jag från mobilen, men här är mobilförbud.

De skrattar åt mig här över hur påläst jag är men de svarar på alla mina frågor och är jättetrevliga och tar min oro på allvar.
    Jag är ju ett levande bevis på hur det kan gå i nästan värsta fall.

Kram kram
  • Full av förhoppning

Jag hade havandeskapsförgiftning förra graviditeten och låg isolerad. Fick inte heller se på tv eller ha besökare eller ens läsa nåt som kunde engagera mig. Var tvungen att ha släckt i taket och endast svag svag belysning och fick ha specialförlossningssal med dimmade lampor och inga fönster. Dock låg jag iallafall bara 5 dygn innan igångsättning och 4 dygn efter tack gode gud.

• Full av förhoppning
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-05 11:36:44 följande:
    Det känns faktiskt väldigt lugnande att höra det! Tack för att du frågade Men då undrar jag, varför inte alla eller många i alla fall som har GBS blir snittade?Eftersom det inte kan smitta barnet när man gör snitt.
    svaret hittar du i mitt inlägg 9:47
  • Full av förhoppning
    skrutthumlan2 skrev 2008-03-05 12:26:39 följande:
    är det farligare om man har gbs i urinen och på cervix än bara på cervix? fattar inte ens varför de tog cervixprov på mig om de ändå inte tänker behandla! usch va jag känner mig orolig! har ett sent missfall i bagaget också!full av förhoppning- håller tummarna för att Elias får bo kvar i din mage ett tag till!
    det står några inlägg längre upp i tråden.
    Ja om man har GBS i urinen så betyder det att man har GBS såpass kraftigt i slida och ev ända att det syns i urinen. Man behandlar då med antibiotika för att få ner bakteriehalten så den försvinner ur urinen, men oftast har man ändå den kvar på cervix.

Tack för tumhållning
  • Full av förhoppning

Riskerna ökar ju fler av symptomen du har
    Tidig vattenavgång
    Sammandragningar som öppnar dig
    urinvägsinfektion
    feber vid förlossningen

• Full av förhoppning
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-05 14:23:03 följande:
    Jag har haft sammandragningar sen typ vecka 20, men inga onda. O jag har gjort en urinodling typ varje månad bara för att jag har haft symtom på UVI, men det har aldrig varit nåt förrän denna gång.Nu den senaste månaden har sammandragningarna varit väldigt många, men har oxå fått förklarat för mig att det är ganska vanligt i slutet av graviditeten oxå.För en vecka sen var jag på förlossningen för att jag hade så mycket sammandragningar som dessutom gjorde ont. Men fick då en bricanyl tablett o sen dess har jag inte haft knappt en enda sammandragning o de få som jag har haft har inte gjort ont.Var öppen 1 cm för typ en månad sen, men har inte öppnat mig mer sen dess.Hur allvarligt är det för mig då?
    har man fått barn sedan tidigare kan man gå och vara öppen flera cm i några månader innan man föder och det ska ändå inte vara någon fara. Det kommer att gå bra för dig! Det är bara 20 dagar kvar nu och du blir snittad. Njut av sista tiden nu och känn på sparkarna för du kommer att sakna dem sen!
    Kram
  • Full av förhoppning
    Mamma Mio skrev 2008-03-05 17:45:42 följande:
    FAF! Jag tror du får läsa vidre till BM snart
    kan säga att tanken slagit mig många ggr... det enda som hindrar mig är arbetstiderna... men jag är MYCKET sugen!!!! Har samlat på mig en del kunskap nu
  • Full av förhoppning
    Bobbenn skrev 2008-03-05 17:47:15 följande:
    Lite frågor till er experter!Hur vet man om man har GBS?Vi testas inte för det i min kommun alls. Testas man bara om man tex har sammandragningar eller återkommande UVI?
    ja man testas endast vid symptom och behandlas endast vid symptom.
  • Full av förhoppning
    Bobbenn skrev 2008-03-05 18:09:37 följande:
    Vad är symtomen då?
    det vanligaste är urinvägsinfektion
    men kan även orska sammandragningar som ofta kan vara kopplade till UVI, och tidig vattenavgång om bakterierna lyckats gnaga hål på hinnorna. Men det är ovanligt, De flesta har inte ens några symptom och vet inte om att de har GBS.
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten