Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Farstamamma skrev 2008-01-10 12:57:41 följande:
    Hej och hå! Jag är överlycklig! Min barnmorska ringde mig igår och berättade att nya odlingen efter penicillinkuren var negativ!! Kuren har mao tagit - hurra! Hon sa också att jag kan få göra odlingar så ofta jag vill, för att slippa oroa mig. Så min plan är att göra odlingar kanske i vecka 25, 30, 35 och ev 40 (om jag kommer dit). Och då tänkte jag bara ta urinodlingar, eftersom man ändå bara blir behandlad om det finns bakterier i urinen. Vad tror ni andra om det? Låter det som en vettig plan?
    Så skönt!!!!

Om mina "försvinner" så görs endast odling igen om jag får besvär igen... annars gör de ingen odling mer
  • Full av förhoppning

GBS är så vanligt att det räknas till den "normala" bakteriefloran och blir tydligen bara farligt om man har symptom som tidig vatten avgång, hotande förtidsbörd, sammandragningar och UVI... detta ökar riskerna och om man har fler än ett symptom så ökar risken ännu mer och behandlas därför.

Om man har det i urinen så betyder det att man har så kraftigt att det till och med syns i urinen och därför är risken för smitta på barnet ökad.

• Full av förhoppning
    kvinna 86 skrev 2008-01-10 14:09:30 följande:
    Full av förhoppning:I malmö räknas iaf gbs i underlivet inte som normalflora. Vissa har ju ingen av de symtomen utan får sen reda på att barnet i magen döttpga gbs, och de har inte haft uvi, sd eller nått annat
    Det är malmö jag går och eftersom GBS finns någon gång under graviditeten hos ca 30% av alla gravida så räknas det tyvärr som naturlig bakterieflora.

"GBS finns huvudsakligen i tarmfloran och i slidan. Både kvinnor och män kan ha GBS och överföring kan ske sexuellt. Cirka 20- 30 procent av de gravida kvinnorna är bärare av GBS. I och med att det är en så vanlig bakterie kan man säga att den är en del av den naturliga bakteriefloran."

Du skriver lite som om jag säger emot dig eller har en annan uppfattning än dig....
    då får du nog läsa min trådstart igen.
    Jag är SKITOROLIG och fattar INTE varför de INTE gör odling på ALLA ALLA ALLA gravida kvinnor och behandlar... jag tycker det är HELT HELT FEL!!!!!!!
    jag skriver bara förklaringarna som JAG har fått till varför det är så skruvat.

Min barnmorska blir ju arg och på mig och tycker jag är löjlig som är så rädd... men jag känner ju som sagt TRE kvinnor som förlorat sina bebisar sent i graviditeten på grund av dessa helvetesbakterier.
    Jag HÅLLER MED DIG TILL FULLO!!!! skriver endast de lama ursäkter som MIN barnmorska ger mig.
  • Full av förhoppning

Jag tycker att det är så sjukt att vi är så himla många och samtliga verkar ha en sak gemensam... att inte bli tagna på allvar och att deras barnmorskor mörkat om beskedet... som om de tror att masshysteri ska utbryta och att de ska bli stormade av alla gravida kvinnor... men då blir istället resultatet att vi får googla och skriva på FL för att få reda på så mkt fakta som möjligt, och det är då vi blir skrämda, för detta är ett forum där ALLA negativa saker samlas såklart eftersom det är ett forum för gravida och föräldrar och då blir det farligt för då får vi även allas negativa erfarenheter i bagaget. Fy fasiken!!!

Kram på er alla GBS:are

• Full av förhoppning
    kvinna 86 skrev 2008-01-11 12:26:07 följande:
    usch vad trist hon är.. verkar verkligen påminna om min bm...
    vet du... jag kollade nyss min gamla tråd om min katastrofala början på min graviditet för jag tyckte jag kände igen ditt nick.... och se på tusan, du var en av mina "anhängare" som hejjade på mig Så sjukt när det sen gick vägen och hjärtat tickade och allt var underbart... så fick man GBS besked 18 dagar senare.....

www.familjeliv.se/Forum-4-252/m26008088-29.html
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten