Svetlanas Fanclub
Jisses, vad tiden går, ny tråd igen......
förra tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-267/m25006666.html
Jisses, vad tiden går, ny tråd igen......
förra tråden:
www.familjeliv.se/Forum-11-267/m25006666.html
Min make är inte heller så värstans poppis just nu. Tur för honom att han är i Simrishamn hela helgen och ska fiska... Jag är hemma själv efter en totalt helvetisk vecka på jobbet där alla barn har varit tokfriska och en kollega sjuk för andra veckan i rad. För henne hade vi ingen vikarie i måndags, tisdags och idag. Tänk er två pedagoger med 21 barn, fyraåringar, på ett ganska litet utrymme när det dessutom regnar och blåser storm ute. Jag är så trött att jag nästan började gråta imorse när jag kom och min friska kollega sa att vi inte fick vikarie. Gränsen för sammanbrott var ytterst nära... Vid mellanmålet spände jag ögonen i en stackars flicka och sa: Spiller du ut mjölken nu M så tror jag att jag får spader... Hon tittar liksom lite oförstående på mig en stund och frågar sedan försiktigt: Gör det ont? Jag och kollegan börjar fnittra hysteriskt och kan inte sluta... Barnen trodde inte vi var kloka.
Tillbaka till mannen. Jag jobbade sent idag, han skulle hämta Elle och lämna hos min mamma tills jag kom. So far so good. Väderprognosen för helgen är inte bra. Regn och blåst. Han hämtar och lämnar som han ska, so far so... Men hallå? Var är regnkläderna? Var är gummibyxorna? Jo...kvar på förskolan.... Tänkte inte på det....säger han till sitt försvar. Men hallå?! Använd hjärncellen!! !Här sitter jag, efter stängningsdags och utan bil. Hela helgen framför oss med skitväder. Utan några som helst regnkläder. Att jag inte fick ett frispel på honom. Tur för honom att han inte kommer hem förrän på söndag kväll. Kanske är jag på ett bättre humör då. Kanske.
Jag är i vecka 15 (typ), mår fortfarande illa på mornarna, har fått börja använda mammabyxor sedan ett par veckor tillbaka. Känner inga sparkar än, ska till MVC på onsdag och lyssna på hjärtat. Har vansinnigt ont av foglossning och ischias, vete f*n hur länge till jag orkar jobba heltid... Har bara gjort det sedan 1 januari, men det är verkligen skitjobbigt.
NU ska jag krypa ner bredvid Mellisen som sover i vår säng, krypa nära och njuta.
Vi har nån sjuka här hemma, men den verkar gå över fort. Bara en kvälls feber och en dags hängighet för Abbe, och så en dags hängighet för mig. Anders har drabbats av samma sak och kände sig småhängig igår och Milla fick feber. Imorse var hon dock feberfri, så man kan ju hålla tummarna för att det är över lika fort för henne.
Men FY vilka nätter det har medfört här hemma! Vakna barn så långt ögat når. Så fort den ena har somnat har nästa tagit vid. Ja, Abbe är väl relativt oskyldig i det hela, men han har ju ändå hostat, grinat lite och velat att vi ska bära över honom till oss. Milla har varit hemsk. Inatt var hon vaken mellan tolv och tjugo i tre. Och jag också...Då blir man så glad när barnen vaknar sju och är vrålpigga.
Lillan gör framsteg. Ibland kan hon stå utan stöd några sekunder om man släpper henne. Men oftast vill hon bara gå framåt utan att ha balans, eller så sätter hon sig på rumpan. Inte som Abbe, som gick (sprang) tills han stupade, direkt han kom på att man kunde röra fötterna fritt på golvet. Igår började hon säga Abbe lite mer ordentligt (förr har det varit nån form av Abfw), men igår var det klockrent och jättekul att ropa på brorsan. Och så visade hon också igår att hon minsann fattat det där med att man ska ta rumpan först när man ska ner från sängen. Det är däremot inte klockrent, så mamma eller pappa vill gärna vara med och passa.
Blockoholicen har slagit till igen. Idag hämtade vi hem en bäddsoffa som jag tingade redan förra helgen och gjorde klippet på ljusa garderober-4 st fräscha björkgarderober för 700 spänn.
Himla nöjd jag är! Och har packat fem lådor i köket idag så där är inte mycket kvar i skåpen. Regnigt och blåsigt och jädrigt är det ju överallt verkar det som och Jo79, jag tycker verkligen synd om dig för förskoleveckan! Men man vill ju ändå inte vara ute den här helgen direkt så det kanske funkar ändå?
I morgon måste vi nog ut med lillen ur huset till vilket pris som helst för han har ju varit hemma fyra dar denna veckan redan så det är inte konstigt om han är trött på våra väggar.
Var inom Miljögården också i eftermiddag efter att ha fyndat täcken coh huddar på Jysks rea. Varför måste en schysst lampa kosta 16000 spänn där, kan någon förklara det för mig? Eller en fåtölj för 19000 t ex. Design i all ära men prylarna är ju inte gjorda av guld eller nåt... Tänk om man bara kunbde få inreda sitt hem med vad man ville, jag lovar att absolut inte allt hade blivit dyrt eller design men det vore kul att bara kunna välja några lite fräckare föremål som pricken över i, om ni förstår hur jag menar. Men jag är alldeles för snål, jag tror knappt att jag hade köpt den lampan ens om jag vore miljonär.
huddar= kuddar...
Oj, så liten aktivitet.. jag har varit inne och läst vad ni skrivit, men inte skrivit något själv. Helgen har varit fylld av besök samtidigt som jag och maken varit sjuka. Det känns jobbigt att på söndagkvällen känna sig i princip lika trött som på fredagkvällen, och nu börjar makens övningsserie (han kommer att vara borta massor) och jag vet inte om jag får ta sexan eller inte (än) men jag ska ha överlämningssamtal med läraren i morgon, eller hur mycket jobb det kommer bli och hur mycket jag kommer orka med om jag får ta över klassen.. För att sammanfatta: jag har nog lite ångest. Stressångest. Finns det?
Hur som helst, jag önskar er alla en riktigt trevlig vecka!
Stressångest? Jo, det finns nog. Det är nog det jag lidit av i samband med allt jobbstrul. Ångest och stress över saker man inte riktigt kan påverka eller förändra, saker man inte är inne i ännu, men som ändå redan gnager på en. Stressångest var ett bra ord för det.
En kompis och jag pratade häromdagen om att vissa dagar fixar man allt, och andra dagar känns en vanlig dagishämtning med efterföljande matlagning som ett berg att bestiga. Hon har ju trillingar på tre år, så oftast är det hell hour när hon hämtat från dagis och middagsmaten ska lagas. Men så en dag så bara kände hon sig lugn och helt trygg i förvissningen om att eftermiddagen skulle bli helt underbar, trots att hennes karl skulle jobba över till sent. Och minsann, blev inte barnen kolugna av hennes inställning och hon kunde ta hem dem i lugn och ro och baka tekakor, laga mat och greja med allt som behövdes utan att det blev ett enda tjafs. Och som hon sa själv; varför kan man inte alltid ha den där inställningen? Så mycket lättare allt skulle bli! Men man rår ju inte riktigt över det, oftast är man betydligt mer stressad och då blir det bara inte så där lugnt och skönt. Vi smittar barnen omedvetet, så är det!
Vi fick sova bra inatt och det gjorde ALLT. Abbe har börjat komma över till oss väldigt tidigt på natten, men det gör inget, för han ligger bara stilla och sover. När Milla vill sova hos oss är det värre, för hon ska böka och gnöla och greja. Inatt sov hon hela natten i sin säng, så då fick vi alla sova. Då känns det okej att barnen vaknar halv sex.
Idag blir en slappdag. Milla har fortfarande lite förkylning i kroppen, och Abbe har en otäck hosta. Han skulle behöva komma ut och leka lite, men samtidigt så tror jag att han skulle må bättre av att vara inne och ta det lugnt. Jag tror det får bli en kompromiss med en promenad för frisk luft, men inte alltför lång utelek.
Stressångest, jo det känner jag igen. I synnerhet när man är på G med nytt jobb. Men som det mesta - detgåröverdetgåröverdetgåröver...
I dag ska jag åka och köpa nya krukväxter. Det ser för bedrövligt ut i fönstren här hemma. Slängde några julstjärnor i går som hade totalt 5 blad. Varför sparar jag dem så länge???
En till som är hemma o vabbar igen...
Vi har inte fått sova så mkt inatt pga Jakobs otäcka hosta som han själv med vaknar av o har svårt att somna om.
Tycker så synd om honom när han ligger där o klöks av allt slem som kommer upp.
Jajaja ingen feber eller så, men kände att nu får det snart vara nog med förkylningstider, han har ju nästan snorat o hostat konstant från i början av dec med få uppehåll gällande hostan.
Sedan ringde kl 7 o så att uppsamlingsstället som de brukar vara på hade haft översvämning så det skulle inte vara där idag, utan hemma hos en annan dagmamma. Vilket ännu mer gjorde att jag kände att jag stannade hemma.
Känner mig verkligen inte så fräsch på 3*2h sömn, räcker inte nu när man är gravid alls. Fanken, vaknar 2-3 ggr per natt o måste gå ner o kissa med...
Nä lite pest o pina är det nog idag
Hoppas att morgondagen blir bättre
Å jag vabbar jag med. Ellen fick feber i lördags, kräktes på kvällen i makens säng (mohaaahhaa) och har sedan varit hängig och kass i magen. Hon är fortfarande inte helt ok, så vi är hemma idag och imorgon. Ganska skönt att få några "vilodagar" för hon är ganska pigg och leker själv.
Vi funderar på ny bil. Det är bara att inse att den bil vi har nu var ett dåligt köp, surt men sant. Så ikväll när M kommer hem ska vi åka iväg och kolla vad som finns hos bilhandlarna i stan. Lite kul men samtidigt lite jobbigt eftersom vi inte har de bästa ekonomiska året (åren) framför oss med föräldraledighet och sämre inkomst. Men å andra sidan så vet jag inte om jag vill åka omkring i skruttbilen med två barn heller.
Nu är det tillbaka till tvätthögen....
Hemma igen och nu är det inte mycket till kök, hall och lilltoa hemma. Jag och barnen bor hos mamma fredag-måndag medans maken arbetar flitit här hemma. I går hade vi t o m snö och sol i Ulricehamn så Klara och jag åkte både skidor och pulka. Efter det var vi på bio och såg Lilla spöket laban. Mamma passar gärna Myran så Klara och jag får lite egentid.
Appropå Blocket. Sålde Elviras storlek 50 kläder till en gammal klasskompis i går. Vi bor inte ens i samma stad och det blev ett lustigt sammanträffande .
Krya på er alla barn. Låter jobbigt Pejo. Konstigt att man glömmer hur jobbigt det är att vara gravid.