• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Mamasnest

Ipomea: Hur länge krånglade din 2½ åring med sömnen? Min äldsta tjej är 2 år och 3 månader och jag tycker att jag börjar se resultat av Omega3 nu eftersom hon bara vaknar till ett par gånger per natt. Fast då vaknar den lilla på 8 månader mer i stället...

Trebarnsmamma på heltid
  • Ipomea

Mammasnest: När vi fick lillebror var han 1 år 9 mån lite drygt och då blev det bättre. Antagligen för att han av en slump fick börja sova i en 105 säng tror jag. Han vaknar nu nästan varje natt och kommer in till oss, men det är rätt ok då han ju somnar om (oftast). Förr så låg han och snurrade och sparkade oss så vi höll på att bli tokiga. Nu har vi gett honom eye q åxå och jag tror att om det inte var för lillebrors uppvaknande så skulle nog han sova mer hela nätter. Vi hade tom remiss till sovklinik.. men vi behövde aldrig dit... med honom..

Jag tror på omega 3 och har beställt 2 flaskor eye q nu.
    Det MÅSTE funka.
    Håller åxå på att sluta amma.. (Ammar bara på morgonen nu sen 2 dagar) Tror att det stör mer än det gör nytta för oss just nu. Skulle gärna amma längre, men för det första så äter han så otroligt bra (vanlig mat) och som sagt så tror vi att det förstör nattsömnen för oss alla. :o(

• tusse74

Tack för din omtanke pasadena! Hur länge tog det för er innan ni såg resultat?

• Burmakatten

Ipomea-han äter på bra med vanlig mat på dagarna så jag ammar sällan på dagen...nån enstaka gång när han är hopplös att söva. Har försökt introducera välling i 2 månader nu men han gillar det inget vidare....så svårt att ge gröt på "sängkanten" liksom. han är också mjölkallergiker så den välling som finns på marknaden är ju liksom inte lika god. eller i och för sig så vet han ju inget annat.

Hur har du tänkt sluta amma på natten? bara sluta och ta skriket eller ge något annat? Tips emottages!!

• tusse74

*skrattar hysteriskt (av trötthet)*

Tänk att det finns så många nattmarodörer! Att det ska vara så svårt att lära sig att somna själv. Här har jag börjat med att buffa Elias dagtid, vilket tar en evighet. Sen tar jag upp honom 30 sek och då somnar han genast. SÅÅÅ frustrerande.

MEN han SKA lära sig att somna själv, om jag så ska få lov att söka in på psyket efter det här.

• Ipomea

Burmakatten: Jag slutade att nattamma i november och det gick hur bra som helst och han sov hyfsat. Eller bra om man jämför med hur det blev vid jul/nyår och alla andra som skriver här.. Vet ej vad som hände sen..
    I alla fall så sov jag på nedervåningen och sambon tog hand om lillkillen några nätter. Han sover hårt och vaknar inte som jag för minsta lilla rörelse. Han fick ersättning el urpumpad bröstmjölk till att börja med.. oj det känns så länge sen. Kommer knappt ihåg hur vi gjorde..

Kan du blanda vällingen med bröstmjölk? Så gjorde vi med ettan. Som en övergångsperiod.. blanda mer och mer välling så ska han vänja sig vid den nya smaken konsistensen.

Vi ger åxå vatten på natten. Ibland är dom bara lite törstiga.. som en annan.

• Pasadena
    tusse74 skrev 2008-03-12 10:31:24 följande:
    Tack för din omtanke pasadena! Hur länge tog det för er innan ni såg resultat?
    Första kuromgången sov hon hela natten med endast 1 uppvak redan andra natten och efter 5 dagar sov hon från 19-07. Kuromgång nr 2 sov hon hel natt efter 5-6 dagar (de första nätterna vaknade hon allt från 2-6 ggr men somnade om med hjälp av ramsan).

Lycka till!
  • tusse74

Har du några tips om kuren för natten, innan jag har satt mig in i kuren, Pasadena?

Det jag brukar göra är att köra ramsan: Natti natti sch sch sch, sov så gott, buffa honom och stoppa i nappen om det behövs (jag vet att kuren inte innefattar napp)

• Pasadena
    tusse74 skrev 2008-03-12 18:27:00 följande:
    Har du några tips om kuren för natten, innan jag har satt mig in i kuren, Pasadena?Det jag brukar göra är att köra ramsan: Natti natti sch sch sch, sov så gott, buffa honom och stoppa i nappen om det behövs (jag vet att kuren inte innefattar napp)
    Att lyssna på barnet. Du kommer att höra om din bebis behöver din hjälp (ramsan) för att somna. Man hör olika lägen på gråt/skrik. Om barnet är ledset eller argt. Ibland är bebisen bara frustrerad över att inte kunna somna (vissa barn gråter alltid innan de somnar tex) och då hjälper det inte att gå in och försöka hjälpa till.

Den sk solfjädern som är ett verktyg i shn skippade vi helt, dels för att min dotter inte alls tyckte om det (jag provade en gång) och dels för att jag själv kände att hon blev mer störd av att jag var inne i rummet än ramsade utanför.
  • tusse74

Tack så mycket för dina svar pasadena!

Jag är precis i fasen att starta en egen metod, med hjälp av NCSS-metoden och SHN-kurens baser, då jag inte har hunnit/orkat sätta mig in i Anna Wahlgrens metod. Jag känner att jag måste börja någonstans och med något annat än att vagga honom till sömns.

Ikväll fick jag honom att somna själv i sin säng efter 15 min buffande. Det har aldrig hänt förrut, att han har lyckats somna själv. Jag har alltid fått vagga honom i famnen. Det längsta som har har "stått" ut att buffa är 40 min. Sen har jag plockat upp honom och då har han somnat på 30 sek. Typiskt!

Nu har jag en jobbig natt framför mig med buffande och ramsan: Natti natti, nu ska vi sova, sch sch sch sch

Jag är van med att han vaknar 10 gånger/natt och inte kan somna om själv, så jag är beredd att prova det mesta.

Önskar er alla en bra natt! Det är ni alla värda!

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!