• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Ipomea

klicka på hjärna & ögon --> fettsyror

• Anki85

kände mig lite hemma här bland alla trötta mammor:P
    har en son på snart 11 månader som inte har sovit en hel natt sen han föddes.
    tack osh lov har han inte kommit på att man kan vara vaken flera timmar i sträck utan vaknar mer 3-5 gånger per natt och ska ha mat:( tack och lov somnar han om när han får mat.
    har inte lyckats sova en hel natt sen jag blev med barn... pga överaktiv blåsa + senare trodde väl sonen att det var en boxingboll:8... så det är väl snart 19månader....utan sömn

väntar även tvillingar i somma så man längtar till en hel natts god sömn:)

kramar Anki

• Tvillingmamma2007
    Ipomea skrev 2008-03-13 11:22:08 följande:
    klicka på hjärna & ögon --> fettsyror
    Ok tack! Att de inte lagt dem under barn också, det var där jag letade.
  • Tvillingmamma2007

Anki85:
    Grattis till tvillingarna i magen! Mina har precis börjat sova hela nätter nu ibland vid 11 mån, men inatt fick jag sova 3 timmar totalt som sagt hoppas dina föds sjusovare

• Nanna 84

Nån som har tips på hur jag ska få min 5 månaders att sova dagtid förutom i min famn vid bröstet? Låta henne skrika sig svettig till sömns lr för det e det enda som funkar..? Hon kan dock ligga å skrika i 2 timmar om inte mer...
    Nej hon tar inte napp och vill inte ha snuttefilt, kan inte ha henne i vagn utomhus (och där sover hon bara om den rullar) och nej jag orkar inte ha henne i bärsele mer, ryggen går av snart! Stor tjej =)

• Ida och Razmus Mamma

natten till idag var inget vidare.
    ida hade feber igår kväll igen så fick var uppe vilket resulterade i att hon somnade 21.20
    sen vaknade rasmus igen 23.30 och ville ha välling och sen kund einte han komma till ro. och syrran hans vaknade igen vid 00.00.
    sen somnade bägge 00.50
    då hade jag förlorat en och en halvtimme.
    la mig 21.30.
    sen sov ida orolig hela natten pga febern.
    sen vakande bägge barnen igen 05
    jag höll på att bli tokig.

känner mig hur trött som helst!
    jag och maken delar på föräldraledigheten,
    att både jobba och hålla med dessa nattvak gör mig helt knas.
    även om jag dom nätter jag inte ska jobba behöver gå upp så vaknar jag ändå för sonen skriker så det hörs i hela huset.
    känner mig som en sombie mellan varven.

• Estetare00

Har inte läst hela tråden, men det känns som om att jag har hamnat på rätt ställe för att få "klaga" lite.
    Har en liten tjej på fem månader som vänder och vrider på dygnet hela tiden.
    De senaste veckan har hon börjat med att enbart sova två timmar isträck för att sedan vara vaken i 2-5 timmar.
    Kvittar hur mycket vi än aktiverar henne på dagen hon sover inte bättre eller mer för det.
    Detta håller på att ta knäcken på både mej och min fästman.
    Finns det något bra tips som vi inte har testat.
    Vi har testat:
    Sjunga vaggvisor, spelat musik för henne, bärsele, vagga i famnen, mata henne, gå promenare med vagnen (sover så länge vagnen rör sej), sätta igång vatten kranen i badkaret (älskar det ljudet men blir nu mera bara lugn av det men somnar inte), hysch henne, låta henne ligga i sin säng med släckta lampor, ha henne i sängen... mm
    Men inget hjälper.
    Är i STORT behov av hjälp och råd.
    Enda gången hon sover perfekt är när vi inte är hemma.
    Då sover hon hela natten i egen säng utan mat (ca 10h).
    Min kropp håller på att lägga av i protest mot denna somnbrist.
    Snälla hjälp!!

• LickMeUp

hur i h-vete gör ni för att klara av dagarna?
    jag är helt jävla död och irriterad. skäller på barna och vill bara att de ska försvinna ur min åsyn. *hemska mamma* orkar inte med dem å storebror är så jävlig mot den lille. svårt att v sådär prettopedagogisk som alla på FL säger att man BÖR va "iofs så skiter jag högaktningsfullt i vad andra anser)

nu är det 5e natten som satungen gallskriker flera timmar i sträck. men jag vägrar ge mig. han SKA inte äta på natten. han är 10 månader och då behövs inte nattmålet längre ju. men han verkar inte fatta det och inte fattar han att han ska sova heller.

blir galen snart och går det längre så är ja rädd att jag kommer börja skada mig själv igen bara för att ja mår dåligt över att ja inte får sova.

finns det nån hjälp man kan få av barnläkare eller nåt? inte just för att suta äta, för även när han äter så är han vaken 1-2 timmar varje jävla natt. jag är helt slut och vill bara sätta mig framför tåget vissa dagar. inte fan sover ungjäkeln på dagen heller så man kan  vila.

jaja, man kanske skulle ha gjort ett lämplighetstest innan man blev gravid

Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Kryztina
    ja hur gör man för att klara dagarna? jaa jag har dessvärre inga bra råd för jag klarar inte heller dagarna . dricker kaffe. mycket kaffe. och försöker att inte ha för stora krav på mig själv men det är tråkigt när man gång på gång får tacka nej till saker för att man inte orkar (har t ex fått säga nej till två st jobbintervjuer denna vecka då jag inte orkat ) och när man hela tiden är på bristningsgränsen när det gäller det mesta.... OM du har möjlighet till avlastning- ta den!
    (vet inte varför det blev fetstil, går ej att ändra i det här stycket??)

jag har i natt gjort Pantleys sömnblogg, konstaterar att Lovisa vaknade 9 ggr före 00.30 och 10 ggr därefter . Totalt 19 uppvak . Det känns ändå som att denna natt var OK. Så många andra nätter vaknar hon nog oftare....
  • Ida och Razmus Mamma

ja vad gör jag,
    jag dricker kaffe mycket, dricker energidryck.
    försöker var ute så att det blir lite lättare.
    men är oerhört blek om jag inte lägegr lite foundation i ansiktet.
    sitter jag stilla i soffan för länge så somnar jag.
    försöker hållaigång hela dagen för ananrs är det kört.
    men visst min kropp säger nej. har ont i axlar, rygg, huvudvärk, känns som bomull i huvudet vissa dagar.
    inget minne alls.
    känner mig som en sombie.

ibalnd fattar jag inte att jag står upp.
    för mitt alla dessa toknätter så jobbar jag 3 dagar i veckan.
    vi försöker ordna avlastning med jämna mellan rum så att vi får sova och hålla liv i våran relation.
    men visst skäller jag på barnen och känner mig oerhört grinig vissa dagar.

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!