• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Applemum

tack tyg tiger för att få perspektiv på eländiga nätter mer sånt!!!

röding... attityden (påminner dig vänligt men bestämt... jag vet att du kan vara mer empatisk med dina uttalanden... du kan i alla fall försöka )

mamasnest
    jag hoppas oxå dina gullungar får vattkoppor samtidigt KKKKKKKRRRRRAAAAAMMMM

• Tygtiiger

Applemum; annars får du väl göra som man gör på förlossningen - tänka att nu är denna natten över, just DEN behöver jag aldrig genomlida igen! En natt närmare den Goda Sömnen...

(min kusin som hade en lika usel sovare som jag tar för övrigt förstapriset i dåliga nätter - hennes yngste son brukade få komma över i deras säng, och en natt, efter att ha krupit upp och ner i sängen från fotända till huvudända i ett par timmar så kryper han upp och kräks henne i huvudet. Hon säger att det var det SÄMSTA uppvaknandet någonsin. No shit... )

• Röding
    Svar på #1472
    Applemum skrev 2008-03-09 18:35:34 följande:
    tack tyg tiger för att få perspektiv på eländiga nätter mer sånt!!!röding... attityden (påminner dig vänligt men bestämt... jag vet att du kan vara mer empatisk med dina uttalanden... du kan i alla fall försöka )mamasnest jag hoppas oxå dina gullungar får vattkoppor samtidigt KKKKKKKRRRRRAAAAAMMMM
    Jag skulle aldrig önska någon annan att bli sjuk. Inte ens av en sådan sk "banal sjukdom" som vattkoppor. Jag har personlig erfarenhet av hur vattkoppor kan leda till mycket lidande och följdsjukdomar.

Jag tycker således att det är alldeles för tidigt att "jaga" vattkoppsvirus redan i tvåårsåldern. Har barnet inte haft sjukdomen när det kommit upp i yngre skolåldern, är ett "jagande" mer förståeligt.
  • Mamasnest

Röding: Jag vet inte om jag missuppfattar dig, men jag har inte jagat något virus. Vi har haft nog med sjukdomar och min yngsta har inte varit frisk mer än ett par veckor sedan jul så det här hade gärna fått vänta. Jag har bara blivit så förvånad över hur många som vi att deras barn ska få det och vill komma hit.
    Menade du att jag hade jagat viruset medvetet??

Trebarnsmamma på heltid
  • Röding
    Svar på #1475
    Mamasnest skrev 2008-03-09 20:08:46 följande:
    Röding: Jag vet inte om jag missuppfattar dig, men jag har inte jagat något virus. Vi har haft nog med sjukdomar och min yngsta har inte varit frisk mer än ett par veckor sedan jul så det här hade gärna fått vänta. Jag har bara blivit så förvånad över hur många som vi att deras barn ska få det och vill komma hit. Menade du att jag hade jagat viruset medvetet??
    Nej, att ni drabbades av viruset i familjen var väl inte medvetet. Men att hoppas på att en tvååring ska bli smittad av sin syster, är väl i allra högsta grad medvetet?
  • Mamasnest

Röding: Jag hoppas att om hon ska bli smittad att hon blir det nu när vi ändå sitter isolerade. Om hon får det när lillasyster precis är smittfri innebär det ju dubbelt så lång tid att bara sitta hemma och glo för henne. Är det så konstigt att önska sina barn lite mer än att bara sitta hemma?? Vi har gjort det sedan jul i princip och jag önskar henne mer än så.
    Det är högst troligt att hon får viruset eftersom det är väldigt smittsamt.

Trebarnsmamma på heltid
  • Ida och Razmus Mamma

jag kan berätta

min dotter fick vattkoppor för ett år sedan

när hon var 2 1/2 år

och hjälp det var det värsta jag vart med om.

det gick på hennes dagis, och hon var bland dom sista den våren att få det, på en grupp på 18 barn.
    och blev så sjuk så jag önskar ingen annan mamma få uppleva detta.
    hennes vattkoppor blev infekterade och hade en hel helg feber på mellan 40-41gr
    vi besökte infs kliniken och barnakuten (isoleringsrum)
     vet alla inte behöver bli så sjuka som henne,
    men har barnen blivit smittade samtidigt så hoppas jag att dom får det samtidigt så inte den andra lir smittad fler  gånger och blir riktigt dålig-
    för det verkar att ju fler gånger man blir utsatt desto fler koppor kan man få.

idag har min dotter ärr i hela ansiktet.
    hoppas attd et inte blir så farligt för henne när hon blir stor utan att dom bleknat rejält då.

rasmus är så svår att få och sova på kvällarna nu, och sover oroligt.
    vaknar ocg gråter men det är bättre än vad det har varit.

• Mamasnest

Röding: Och jag hoppas att mina barn aldrig utsätts för några virus alls. Saken är den att vattkoppor är så smittsamt att det kan smitta via ventilationssystem så chansen att 2-åringen klarar sig från det är minimal. De stoppar samma leksaker i munnen och kramas och pussas hela dagarna här hemma, dessutom tycker hon att lillasysters koppor är jättefina så hon vill gärna känna på dem.
    Jag tror inte att du är dum att du uppfattade mitt inlägg som att jag hoppas att mina barn blir sjuka utan att jag tycker att det är bättre att hon får det nu när vi väl sitter inne än om två veckor.

Trebarnsmamma på heltid
  • 3hjärtan
    Tygtiiger skrev 2008-03-09 18:08:17 följande:
    Och man kan bli smittad av vattkoppor och få subklinisk sjukdom med bara tre - fyra koppor. Det blev antagligen jag som barn, för när jag var 26 fick jag det igen, i mycket lindrig form, bara 20-talet koppor och ingen feber. 3hjärtan: apropå tröst: jag fann faktiskt viss tröst i att tänka på en del föräldrar till svårt handikappade barn som jag har träffat. Särskilt en mamma, jag mötte henne när hon var gravid och vi kom att tala om oron inför nästa barn. Hon nämnde spontant att hon oroade sig ju inte för kolik, sömnproblem eller liknande, för det vet hon ju att det går över! För henne var tanken på tre månaders kolik eller två års sömnsvårigheter ingenting, hon hade ett barn som inte kunde tala, gå eller äta, och som kräktes varje dag och ofta låg och skrek på nätterna utan att man visste riktigt varför. (En helt underbar unge på många sätt för övrigt, svårt att föreställa sig att någon kan ha charm som knappt ser och som saknar tal, men hon är SÅ charmig! )Det tänkte jag ofta på på dagarna när Arvid var inne i sin värsta fas - det är iallafall övergående, jag kommer inte att ha det så här resten av livet. Så kändes det lite mer uthärdligt och jag kunde njuta av allt det andra med ett litet barn - upptäckarglädjen, pratet,när viljan och åsikterna blir tydligare osv osv. Och det går ju över, för nästan alla. Och som sagt - har man inte blivit väckt varje natt i över ett år så tror jag inte att man kan njuta så helhjärtat av en hel natts sömn!
    Förstår vad du menar och håller med. Jag kan också ha så pass bra perspektiv på tillvaron att jag mellan varven inser; "men hallå, vad gnäller vi om - vi är ju i alla fall friska, har inte drabbats av ngn farlig sjukdom etc"... Det finns ju alltid de som har det värre på en massa olika sätt!!! Jag borde väl ha tagit lärdom...min pappa gick bort i plågsam cancer 50 år gammal för några år sedan...det o många andras elände sitter i... Men sen är man ju där mellenåt... man står sig själv o sina egna "problem" närmast o då kan det ändå vara svårt att hålla det positiva sinnet vaket med tankar om att det kunde varit värre...ja du/ni vet!

I vårt fall är det nog också kombinationen av en massa olika saker - att få tvillingar när sonen bara var 2 år har varit kämpigt, plus att den tjejen som inte har "sömnstörning" föddes med klubbfot o måste genomgå en viss behandling för att få bukt med detta. Vårt dåliga samvete tampas med detta...hon ska ha en speciell ställning av skor+skena nattetid, o det funkar INTE då inte heller hon sover då! Så då blir det tvillingar som inte sover, mamma o pappa som inte sover o en nu 3-åring som ibland också vaknar av kaoset...ja ni med fler barn o vakna nätter vet ju...

Åh...nu blev det lite väl "tycka synd om mig själv-inlägg" här - var inte tänkt så! Men det är allt bra skönt att skriva av sig ibland - vare sig ni orkar läsa eller ej!

Ha det så gott!
  • LickMeUp

wohooo.... i natt har jag varit vaken med E i 4!!!!!! timmar han är 10 månader och ja försöker få han att sluta äta på natten eftersom ja tror att det är en bidragande orsak till varför han äter så illa på dagen.
    4 timmars gallskrik. oh va lycklig jag är (IRONI)

nu sover han äntligen igen, sovit i 10 mins, om 10 mins är han vaken igen. skulle vilja hitta på en massa medan han sover, men hinner fan inte det bara för att han inte behagar att sova längre.

har sedan han va 3-4 mån bara sovit 30 mins i stöten max 3 ggr om dagen (om ja har tur)
    vart han får all sin energi från har ja ingen aning, men ja skulle gärna vilja ha ett kilo eller nåt

hoppas verkligen att det är värt att va stenhård på natten och inte ge han välling så vi alla kan få sova snart. iaf jag (EGO)

Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!