• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Pasadena
    MymlanB skrev 2008-01-08 10:09:41 följande:
    Halloj hörrniÄr ni inne på andra natten med en slags hemmagjord "kur" som jag själv har kokat ihop med the best och the best av Pantley, SHN, babywhisperer och så vidare och inatt vaknade han bara 6 gånger!!! somnade 19, vakna 21, 2230, 2330, tjugo i två, kvart i tre, tre och sedan uppstigning halv sex. hurra! Två gånger två timmar för mig och sambon - **känner mig skitfräsch** sjukt att detta är bra men sånt är livet *glad*PS Fusionen bekant blev sjukskriven för detta men hon hade en schysst läkare som knåpade ihop ett intyg om någon typ av utbrändhet.. det gäller nog att hitta rätt läkare tror jag - känner du någon bra?
    Låter ju jättebra, kan du berätta lite mer utförligt hur ni gjort? Om du har lust?
  • Tvillingmamma2007

Suck! Lika bra att jag inte intog soffan då första vaknade efter 20 min!!

• MymlanB

Hmm ska se om jag kan förklara...

Först har vi tagit bort

Välling på natten
    Napp (totalt)

Vällingen har vi fasat ut genom att blaska ut den ett tag så att han tyckte att den var äcklig och sedan bara ge honom vatten

Nappen blev han av med coldturkey i förrgår (oj vad han blev arg!)

Sedan är det Pantleys ideer om rutiner vid läggning som vi har kört exakt samma i ett par veckor - det gillar han det märks. Man blir ju lite låst men det verkar funka. Sedan har han fått sitta och leka i sin säng ibland på dagarna när han är pigg och glad. Han har också en snutte-giraff som vi har kört rätt hårt med. Det är läggning exakt 18.30.

Sedan kör vi en form av buffning (fast han ligger på sidan och blir vrålarg om man lägger honom på mage) och ramsa "shhh sov så gott" a la Anna Wahlgren.

Sedan om man blir hysterisk så får vi PickUP/put down (ta upp och lugna och lägga ner) a la Babywhisperer tills han somnar. Om vi lämnar honom och går ut eller fortsätter buffa blir han så hysterisk att det bara känns kontraproduktivt, Jag vill ju inte knäcka min son och få honom att hata den säng som vi leker i på dagarna för att han ska gilla....

Sen så brukar han vakna i 45 minuters omgångar så då går jag in och buffar lite innan (a la Pantley) för att försöka få honom att passera 45 min utan att vakna (detta går ju inte på natten utan det gör jag på kvällen och på dan).

Sen har vi möblerat om hans rum ( hemma-Feng shui)

och sedan har vi verkligen bestämt oss! (kanske det viktigaste enligt Anna Wahlgren tror jag)

Får se hur det går de närmaste nätterna - ska bli spännande

• Tvillingmamma2007

MymlanB:
    Vad är PickUP/put down? jag funderar också på att låta dem leka o sängen på dagen vad tror ni andra om det? har inte testat. Våra sover (haha) enbart i sina sängar på natten ej på daglurar. Men det kanske är fel? Kanske borde de få vara där och leka etc så de lär sig att gilla den?

• Mamasnest

Nu får det snart vara nog tycker jag. Äldsta pojken har fortfarande runt 40 graders feber, lillan kräks så fort jag matar henne och mellanflickan skriker för att hon har kräkfobi och är uttråkad. Vi har varit sjuka sedan strax före jul och inte kunnat åka någonstans så alla börjar verkligen klättra på väggarna nu.
    Båda de äldre barnen har kräkfobi men på olika sätt. Mellantjejen anskyr allt som är kletigt och blött så hon är livrädd att hon ska få kräket på sig när lillan kräks. Stora pojken kräktes för första gången när han var 7 år gammal och det blev väldigt traumatiskt för honom så han är livrädd att han också ska kräkas. Sist när sambon hade magsjukan låste pojken in sig på sitt rum och kom inte ut på flera dagar annat än när han gick på toaletten (tur att vi har 2 st). Ni kan ju tänka er dramat som utspelar sig här hemma varje gång lillan kräks med andra ord.

Tvillingmamma2007: Jag låter lillan sova ute morgon och eftermiddag och inne på lunchen så att hon är van vid båda. Till slut blir det ju ändå bara lunchluren kvar och då kan det vara bra om man kan variera.

Trebarnsmamma på heltid
  • Fusion
    Mamasnest skrev 2008-01-08 08:45:57 följande:
    Fusion: Det låter precis som min mellantjej när hon hade reflux. Har han några andra symptom, hur sover han och hur äter han?
    [/citat]

Andra symtom som vad då ?...
    Han sover max 3 timmar i ett sträck om dygnet och det är på kvällen sen resten av natten så sover han ca 20 minuter och vaknar och är allmänt orolig i kroppen far omkring och sprattlar med ben och armar tills vi kan lugna ner han med en napp i munnen och vagga honom lite , då kan han somna om igen och så fortsätter det hela natten 2-5 gånger i timmen..
    dagarna kan han om vi ha tur sova 1 hel timma nån gång längre men oftast mellan 20-60 minuter 2-3 gångre om dagen..

han har fått ersättning redan från han var nyfödd och lite bröstmjölk , och dom första månaderna åt han väldigt ofta men lite , nu efter prat med bvc ska han få risgröt på morgonen 1 portion , till lunch ska han få puré och det får han bara i sig en halv burk , likaså till middag , kvällsmat blir det gröt igen och har vi tur får han i sig en hel portion , under natten sen så får han ersättning igen om det behövs..
    fast han äter varje måltid under protest , fast han följer ju iaf sin viktkurva bra...

Läste om reflux och det verkar vara nån form av halsbränna...
    Vi har fått Zantac oral lösning utskrivet och provat med det
    vi tyckte inte det hjälpe så nu kör vi inte med det , det kunde ju vara lite trista biverkningar..
    MymlanB skrev 2008-01-08 10:09:41 följande:
    [citat]
    PS Fusionen bekant blev sjukskriven för detta men hon hade en schysst läkare som knåpade ihop ett intyg om någon typ av utbrändhet.. det gäller nog att hitta rätt läkare tror jag - känner du någon bra?
    Tyvärr så är det inte så enkelt här har ringt till sjukhuset och pratat men den jag pratade med kunde inget säga utan skulle konsultera och sen skulle dom ringa tillbaka senare ..

Men det var ju som nån skrev att blir man inte sjukskriven så lär man snart vara orkeslös och bli sjukskriven för det..
    Visst man kan sjukskriva sig självt en vecka , men jag har svårt
    för det vi har för mycket att göra på jobbet , så ur den synpunkten tycker jag det känns bättre att nån sjukskriver mig..
  • Mamasnest

Fusion: JAg har en kompis som blev sjukskriven för att hennes barn inte sov så det SKA gå.
    Sover han på mage eller rygg och hur beter han sig när han vaknar och har svårt att somna om?

Trebarnsmamma på heltid
  • Fusion
    Mamasnest skrev 2008-01-08 12:35:51 följande:
    Fusion: JAg har en kompis som blev sjukskriven för att hennes barn inte sov så det SKA gå. Sover han på mage eller rygg och hur beter han sig när han vaknar och har svårt att somna om?
    Han vill inte sova på mage utan rygg eller på sidan är det som gäller..

När han vaknar kan väl nästan beskriva det som om nån vaknar upp ur en otäck mardröm , han ligger och skriker inte högt då , och sen vevlar han med armar och ben ligger och spänner sig...
    ibland somnar han om bra efter att han fått nappen och man har gungat lite på sängen , och ibland är det svårare att somna om då får man helt enkelt ta upp honom ett tag ..men oftast somnar han om efter att man har lugnat ner honom..
  • Olsson22

Får man vara med här? Jag har en kille som är 1 år och 2 månader och han sover skitdåligt på nätterna. Han somnar gott med välling ca kl 20 och sover då oftast fram till 23, men sedan börjar det... Vaknar vill ha mera välling ( får 100ml) somnar, vaknar igen är arg/ledsen och kan skrika i en timme eller två om det är så.
    Somnar till slut och sover i en max ett par timmar vaknar... osv... Som tur är brukar han sova lugnt frå 04.30 fram till 7.30 när han vaknar så lite sammanhängande blir det för oss med betoning på LITE.

Vi har samma rutiner varje kväll och lugnt tyst och svalt, men inte hjälper det!

Jag blir helt knäpp av att sova så lite så inte för att jag unnar någon att ha det så här - men, det var skönt att läsa att vi är fler!

Tjing! Olsson

• Mamasnest

Fusion: Då verkar det ju mer som om han är rädd än har ont. Jag uplever att barnen sover lugnare på mage eftersom de inte rycker till som du beskriver. Bara ett av mina barn har jag lyckats få att sova på mage så det är ju inte så "bara". Allt annat jag kan komma på för att motverka det kan jag inte rekomendera pga riskerna för PSD. JAg har jobbat med handikappade med samma problem så annars vet jag ju lite knep.
    Kanske växer han ifrån det snart, det kan ju vara drömmar som har med utvecklingen att göra?!

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!