• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Mamasnest
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-07 22:39:06 följande:
    Mamasnest:Här är det också full rulle och jag har varit själv tills nu när sambon äntligen kom hem, suck, de som ändå sovit så bra på dan idag. Jaja man kan inte få allt verkar det som. Hur vet man om de har reflux om de inte kräks? Letar alla möjliga orsaker som ni märker...tråkiga förutsättningar för din natt hör jag! Hoppas du får sova lite iaf!
    Min dotter hostade varje natt eftersom hon drog ner magsyra i lungorna. Sedan vägrade hon äta varnlig mat eftersom hon var uppfrätt i halsen och det gjorde för ont att svälja. Typiskt för reflux-barn är också att de lätt får kväljningar och hicka. PÅ natten sov hon bra i 3 timmar sedan grät/skrek hon och vred sig framochtillbaka precis som om bröstkorgen var öm. Vatten hjälpte inte eftersom vatten kan vara lite "hårt" om man har ont i halsen. Vi fick medicin på prov och hon slutade gråta och vrida sig i sängen, dessutom började hon äta.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Fusion

så nu har vi inlett en ny sömnlös natt igen...

i 3 timmar sov pojken i ett sträck ikväll så nu börjar nattpasset med att vakna 2 gånger i timmen och gnälla..

inte lustigt att man blir beroende av treo mot huvudvärken..

• Fusion

i 50 minuter fick jag ligga i sängen men det han man ju inte somna på .. bara för att den ena av oss skulle få sova så tog jag en rask promenad på en timma och i 45 minuter skrek han i barnvagnen sen somna pojken , frågan är bara hur länge...

nån som vet om man kan bli sjukskriven för sånt här , ska egentligen börja jobba om 4 timmar men känner att jag inte orkar det idag..

• michiara
    Mamasnest skrev 2008-01-07 13:43:06 följande:
    Hur klarar hon skolan när hon sover så dåligt? Det måste ju vara ännu svårare att koncentrera sig då...
    njae sådär...hon är ju jättetrött men det går ändå bra. hon vilar aldrig förrän hon ska lägga sig igen nästa kväll oavsett om hon är uppe hela natten halva.
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • michiara
    Fusion skrev 2008-01-08 02:15:31 följande:
    i 50 minuter fick jag ligga i sängen men det han man ju inte somna på .. bara för att den ena av oss skulle få sova så tog jag en rask promenad på en timma och i 45 minuter skrek han i barnvagnen sen somna pojken , frågan är bara hur länge...nån som vet om man kan bli sjukskriven för sånt här , ska egentligen börja jobba om 4 timmar men känner att jag inte orkar det idag..
    jaa man måste ju kunna bli sjukskriven..jag har iaf tagit det förgivet och ringt min doktor. men om hon säger nej då vette sjutton hur man gör..då slutar det med att man klappar ihop alldeles *pessimisst*
    men man kan ju alltid sjukskriva sig själv några dagar utan läkarintyg
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Pasadena

michiara, har ni kollat upp möjligheterna för vårdbidrag från fk? kanske kan vara nåt?
    Lider så med er och er lilla dotter som inte sover. Förstår inte hur de små klarar sig så länge utan sömn

Inatt var det cirkus värre hos oss. Uppvak varannan timma och skitsvårt att söva om henne, hon bara vred och vände på sig och småsjöng och ville inte somna. Morgon kl 5,30 men jag vägrade gå upp och lät henne gny i sängen. Gick upp 7,30. Nu är hon pigg som en mört och leker i gymmet

• Pasadena
    Fusion skrev 2008-01-08 02:15:31 följande:
    i 50 minuter fick jag ligga i sängen men det han man ju inte somna på .. bara för att den ena av oss skulle få sova så tog jag en rask promenad på en timma och i 45 minuter skrek han i barnvagnen sen somna pojken , frågan är bara hur länge...nån som vet om man kan bli sjukskriven för sånt här , ska egentligen börja jobba om 4 timmar men känner att jag inte orkar det idag..
    Du kan ju alltid sjukskriva dig i max 1 v, sen krävs ju läkarintyg och det kan vara svårt att bli sjukskriven för att ens barn inte sover. Det ska ju vara pga egen sjukdom, men man lär ju bli sjuk om man inte får sova till slut?
  • Tvillingmamma2007

Mamasnest:
    Tack för ett sånt utförligt svar, då lider de inte av det förmodligen då. Haha man är ju helt störd! Man är ju desperat att hitta orsaken till att de inte sover men förmodligen är det väl bara att de är så små än och inte lärt sig somna själva.

Jaja rapport från natten: Leo sov bra de första två-tre timmarna sen ett antal uppvak genom natten och kl 6 gick det inte att söva om mera utan då var det morgon. Tim däremot skulle inte alls sova i sin säng utan bara skrek hysteriskt så fort man försökte lägga ner honom suck! Han fick sitta med mig och sen sova i vår säng men det funkade inge bra heller så kl 2 hamnade han i sin säng igen med en massa uppvak som följd och sen vet jag inte riktigt när han kom till vår säng igen då sambon hämtade honom men även där så var det kört att få honom att somna om efter kl 5.30 eller nåt sånt.

Vi funderar starkt på att sova i varsitt rum nu med varsin bebis för att minska antalet gånger man blir väckt...

• Mamasnest

Här har jag sovit bra faktiskt trots omständigheterna. Mellantjejn slutade drömma mardrömmar så att jag kunde somna vid 23-tiden, sedan sov jag till kl 02 då sonen kom in med feber. Upp och ge Alvedon sedan slockna igen. Kl 3 vaknar lillan och liksom kippar efter luft på något konstigt sätt så upp med henne och få henne att lugna sig sedan ammade jag henne. Plötsligt kräks hon i hela min säng men klarar pyjamasen så att jag kan lägga över henne i egen säng. River bort sängkläderna och sover vidare i 2 timmar tills hon vaknar vid 5 och är ledsen så jag tänker att hon säkert kräktes för att hon var snuvig och att hon behöver lite mat. Ammar och så kräks hon när jag lyfter över henne till spjälisen. Städar undan kräket fort och nattar om henne men hon sov inte mycket efter det. Kl 06.30 har alla ätit frukost.
    JAg tror att det var 3 timmars sammanhängande sömn i början av natten som gör att jag känner mig pigg nu. Tänk vad lite som behövs när man inte har sovit på ett tag. Räcka ut tungan

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Fusion: Det låter precis som min mellantjej när hon hade reflux. Har han några andra symptom, hur sover han och hur äter han?

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!