• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Applemum

lergigan fick jag under mina graviditeter... å hjälp vad jag sov. kunde somna sittandes vid matbordet.
    var på bvc å de föreslog theralen men vi fortsätter nog med kvällsro te och motion. det känns ju som vi redan brutit den nedåtgående spiralen. (jag e väl positiv efter natten )

• Fusion
    Pasadena skrev 2008-01-08 17:04:54 följande:
    Min dotter sover aldrig mer än 30 min åt gången. Det blir 2-4 lurar/dag
    När sover hon sista gången innan det är dags för nattsömn , och när lägger du henne för natten...
    alltid bra att veta hur andra gör , allt är ju inte så självklart för oss med första barnet , vi kanske gör helt fel vad det gäller allt..
  • Applemum

Pasadena.
    Man ska använda ramsan som ett mantra, monotont precis innan hon somnar i början. För någon gång sover hon ju ... Även om det bara e 10 minuterssömn... har för mig att det stod rätt bra beskrivet på hemsidan.
    Visst är Hjalmar vaken ibland när jag ramsar men då fungerar ju ramsan som en dialog m honom där jag påminner om att det är sova han ska. Jag ändrar tonläge allt ifrån bestämt :"natti, natti, sov så gott." till mer smekfullt tonläge "natti, natti, sov så gott." Ramsan får ju honom att känna sig sedd och hörd. Han står/ligger aldrig å gråter sedan jag började m AW. å antalet uppvaknanden minskar i antal.

• Applemum

mymlan
    bra där!!! låter som en sovmetod a la dig! hur har det gått?

• Pasadena
    Fusion skrev 2008-01-08 20:14:00 följande:
    När sover hon sista gången innan det är dags för nattsömn , och när lägger du henne för natten...alltid bra att veta hur andra gör , allt är ju inte så självklart för oss med första barnet , vi kanske gör helt fel vad det gäller allt..
    Olika..ibland vid 16, ibland vid 15 och ibland vid 17, som idag. Och då tar läggningen längre tid. Oftast somanr hon nån gång mellan 19-20 men vi börjar nattningen med pyjamas och välling vid 18 eftersom det är då hon börjar bli trött.
  • Pasadena
    Applemum skrev 2008-01-08 20:21:25 följande:
    Pasadena.Man ska använda ramsan som ett mantra, monotont precis innan hon somnar i början. För någon gång sover hon ju ... Även om det bara e 10 minuterssömn... har för mig att det stod rätt bra beskrivet på hemsidan.Visst är Hjalmar vaken ibland när jag ramsar men då fungerar ju ramsan som en dialog m honom där jag påminner om att det är sova han ska. Jag ändrar tonläge allt ifrån bestämt :"natti, natti, sov så gott." till mer smekfullt tonläge "natti, natti, sov så gott." Ramsan får ju honom att känna sig sedd och hörd. Han står/ligger aldrig å gråter sedan jag började m AW. å antalet uppvaknanden minskar i antal.
    Applemum skrev 2008-01-08 20:21:25 följande:
    Pasadena.Man ska använda ramsan som ett mantra, monotont precis innan hon somnar i början. För någon gång sover hon ju ... Även om det bara e 10 minuterssömn... har för mig att det stod rätt bra beskrivet på hemsidan.Visst är Hjalmar vaken ibland när jag ramsar men då fungerar ju ramsan som en dialog m honom där jag påminner om att det är sova han ska. Jag ändrar tonläge allt ifrån bestämt :"natti, natti, sov så gott." till mer smekfullt tonläge "natti, natti, sov så gott." Ramsan får ju honom att känna sig sedd och hörd. Han står/ligger aldrig å gråter sedan jag började m AW. å antalet uppvaknanden minskar i antal.
    Hm det är ju det som är tveksamt...Hon kan hålla sig vaken LÄÄÄNGE den här damen.
  • Mamasnest

Pasadena: Hon måste ju inte somna direkt när du lägger henne, bara inte vara ledsen. Om hon vill ligga och plocka med täcket och filosofera så gör det inget enligt kuren.
    När hon inser att ingen kommer att servera henne roligheter när hon hör ramsan så ger hon kanske upp. Till slut brukar poletten trilla ner även om det ibland tar tid.

Usch här hemma är det inge kul. Sonen har fortfarande 39,5 i feber och inga andra direkta symptom. Mellantjejen klättrar på väggarna och lillan har kräkts hela dagen. Jag springer mellan tvätten och mina skrikande barn hela tiden och det finns inget jag kan göra för att få dem att må bättre. Undra hur natten blir...

Trebarnsmamma på heltid
  • michiara
    Mamasnest skrev 2008-01-08 20:40:55 följande:
    Pasadena: Hon måste ju inte somna direkt när du lägger henne, bara inte vara ledsen. Om hon vill ligga och plocka med täcket och filosofera så gör det inget enligt kuren. När hon inser att ingen kommer att servera henne roligheter när hon hör ramsan så ger hon kanske upp. Till slut brukar poletten trilla ner även om det ibland tar tid. Usch här hemma är det inge kul. Sonen har fortfarande 39,5 i feber och inga andra direkta symptom. Mellantjejen klättrar på väggarna och lillan har kräkts hela dagen. Jag springer mellan tvätten och mina skrikande barn hela tiden och det finns inget jag kan göra för att få dem att må bättre. Undra hur natten blir...
    usch det lät inget skoj, har hon magsjuka?
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Applemum

Mamasnest...
    Var det så att din kille/sambo/make/älskare (?) är bortrest långa perioder? Nu har du det ju sååå jobbigt! Kan du inte få hjälp? Några (minst5) sovtimmar på dagen?
    Å någon som kommer m en snygg fleesoverall i present !

• Josefine85

Min son knölar på nätterna. Sover superoroligt, och vi har vart i kontakt med BVC varje vecka nu länge länge.

Han somnar så fint å bra typ 19-20 på kvällen.. Sover fram till 22-23.. SEN knölar han.. Knölar å bökar, möblerar om hela spjälsängen. Tror inte det finns NÅGOT som vi inte har provat nu :S

Vår barnsköterska har nu även hon slut på tips och råd, så vi ska få träffa barnläkaren nästa vecka för att försöka få rätsida på det hela nu. Så synd om Loke som inte får sova :( Jag vet ju själv hur slut jag är!

Stå på er alla sömnlösa mammor & pappor! Det är tufft!

Mammas Finaste Loke 070622
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!