• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Mamasnest
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-08 08:42:32 följande:
    Mamasnest:Tack för ett sånt utförligt svar, då lider de inte av det förmodligen då. Haha man är ju helt störd! Man är ju desperat att hitta orsaken till att de inte sover men förmodligen är det väl bara att de är så små än och inte lärt sig somna själva. Jaja rapport från natten: Leo sov bra de första två-tre timmarna sen ett antal uppvak genom natten och kl 6 gick det inte att söva om mera utan då var det morgon. Tim däremot skulle inte alls sova i sin säng utan bara skrek hysteriskt så fort man försökte lägga ner honom suck! Han fick sitta med mig och sen sova i vår säng men det funkade inge bra heller så kl 2 hamnade han i sin säng igen med en massa uppvak som följd och sen vet jag inte riktigt när han kom till vår säng igen då sambon hämtade honom men även där så var det kört att få honom att somna om efter kl 5.30 eller nåt sånt.Vi funderar starkt på att sova i varsitt rum nu med varsin bebis för att minska antalet gånger man blir väckt...
    Efter en sådan natt är du kanske en av dem som förstår hur utvilad jag känner mig efter 3 timmars sammanhängande sömn?!
    Trebarnsmamma på heltid
  • Tvillingmamma2007
    Mamasnest skrev 2008-01-08 08:48:02 följande:
    Efter en sådan natt är du kanske en av dem som förstår hur utvilad jag känner mig efter 3 timmars sammanhängande sömn?!
    Japp! Tre timmar det är ju massor! Jag har dessutom problem med att jag själv har nattskräck, drömmer massor, pratar i sömnen samt går i sömnen så skulle kidzen sova bra nån natt då håller ändå jag låda så sover det gör jag sällan bra. Dessa problem har ju förvärrats sen grabbarna kom helt klart.
  • Tvillingmamma2007

Skulle ni förresten våga sova medan era bebisar (9 mån) sover ute?

• Mamasnest
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-08 08:54:04 följande:
    Skulle ni förresten våga sova medan era bebisar (9 mån) sover ute?
    Nej, men då är jag orolig av mig vad det gäller sådant. Sedan beror det väl kanske på hur man bor också.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Tvillingmamma2007
    Mamasnest skrev 2008-01-08 08:56:26 följande:
    Nej, men då är jag orolig av mig vad det gäller sådant. Sedan beror det väl kanske på hur man bor också.
    Nej jag har inte heller vågat göra det hittills men vad kan hända som inte kan hända när de sover inne egentligen? Vi bor ju på landet vid egen väg och har 1 granne som inte ens är hemma dagtid. Funderar på att göra det snart då jag är så trött! Men vågar inte som sagt och sen vaknar de ju efter ca 30 min ibland också och behöver vagnas...
  • Mamasnest
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-08 09:02:16 följande:
    Nej jag har inte heller vågat göra det hittills men vad kan hända som inte kan hända när de sover inne egentligen? Vi bor ju på landet vid egen väg och har 1 granne som inte ens är hemma dagtid. Funderar på att göra det snart då jag är så trött! Men vågar inte som sagt och sen vaknar de ju efter ca 30 min ibland också och behöver vagnas...
    Om jag bodde så och verkligen behövde sova så skulle jag köra ner en babywatch i vagnen och snarka några minuter på soffan helt klart. Vad gör man när man inte kan hålla ögonen öppna???
    Trebarnsmamma på heltid
  • Tvillingmamma2007
    Mamasnest skrev 2008-01-08 09:08:08 följande:
    Om jag bodde så och verkligen behövde sova så skulle jag köra ner en babywatch i vagnen och snarka några minuter på soffan helt klart. Vad gör man när man inte kan hålla ögonen öppna???
    Jag har ju babyvakten ute på bron (man ska ha den minst 1 meter ifrån pga strålningen) Jaja ska fundera på det ett tag till...ska gå på en promenad nu så kanske jag vaknar till.
  • michiara
    Pasadena skrev 2008-01-08 08:16:20 följande:
    michiara, har ni kollat upp möjligheterna för vårdbidrag från fk? kanske kan vara nåt?Lider så med er och er lilla dotter som inte sover. Förstår inte hur de små klarar sig så länge utan sömn Inatt var det cirkus värre hos oss. Uppvak varannan timma och skitsvårt att söva om henne, hon bara vred och vände på sig och småsjöng och ville inte somna. Morgon kl 5,30 men jag vägrade gå upp och lät henne gny i sängen. Gick upp 7,30. Nu är hon pigg som en mört och leker i gymmet
    japp jag har det utifrån hennes ep och adhd.

jag skulle oxå sova om barnet sov och jag bodde så. förut bodde jag på andra våningen så när lillasyster sov kunde jag sova på soffan. nu bor vi på botten så nu är det inte lika lätt
    Alla magsjukor = Inte vistas bland andra på minst 48 timmar, det ska väl inte vara så svårt.
  • Pasadena

Gahhh jag blir tokig! Har försökt få lillfis att sova men NEJ hon ligger och sjunger och gnyr och vägrar somna. Nu har hon varit vaken sen 5,30, gäspar, gnuggar ögonen men kan INTE somna!

• MymlanB

Halloj hörrni
    Är ni inne på andra natten med en slags hemmagjord "kur" som jag själv har kokat ihop med the best och the best av Pantley, SHN, babywhisperer och så vidare och inatt vaknade han bara 6 gånger!!! somnade 19, vakna 21, 2230, 2330, tjugo i två, kvart i tre, tre och sedan uppstigning halv sex. hurra! Två gånger två timmar för mig och sambon - **känner mig skitfräsch**

sjukt att detta är bra men sånt är livet

*glad*

PS Fusion
    en bekant blev sjukskriven för detta men hon hade en schysst läkare som knåpade ihop ett intyg om någon typ av utbrändhet.. det gäller nog att hitta rätt läkare tror jag - känner du någon bra?

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!