• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Troll1

Hej!
    Kikar in här lite. Har själv stor erfarenhet av sömnstörningar hos barnen. Min stora tjej, nu 9 år) slutade ropa på mig nattetid när jag var gravid med min minsta tjej (som är 6 månader). Läkaren ville lägga in oss. Jag visste knappt vad jag hette. De gav henne också Theralen när det var som värst. Dock blev hon så trött av den dagen efter och jag ville inte gärna ge henne den så ofta.
    Det är jättesvårt och barnen är olika också. Vissa saker fungerar inte på alla barn. Min stora dotter är känslig, glad, fantasifull, mjuk, humoristisk och funderar mkt. Hon klarade inte av ngn 5 min metod. (jo, jag testade den...) Andra barn fixar det kanske bättre.
    Jag har nu köpt en bok som känns väldigt klok, sund och bra skriven:
    http://www.bokus.com/b/9789151848211.html?pt=search_result
    Vi ska gå efter hennes metod och se hur det artar sig med lillflickan.
    Bara ett tips från mig...

Sladdis igen...
  • Troll1

... Måste klargöra att läk ville lägga in oss och gav henne Theralen när hon var mkt yngre... Jag har nog lite snömos i hjärnan...

Sladdis igen...
  • 3hjärtan

ÅHHHHHH VAD JAG LIDER MED ER! Jag vet vad ni pratar om men för stunden får vi så pass mkt sömn att vi klarar oss - tack vare Theralen! Jag törs dock inte tro att detta kommer att vara för evigt...håller mig hela tiden uppdaterad med vad som skrivs här men bortser förstås ifrån sådana inlägg som snarare sänker än peppar... Vet att ni alla gör vad man kan för allas bästa! Lycka till! Mitt i allt elände får man mycket styrka bara genom att HÖRA om o VETA att andra vet hur det är...

Trebarnsmamma; 1+2
  • Pasadena
    Troll1 skrev 2008-01-06 15:31:58 följande:
    Hej!Kikar in här lite. Har själv stor erfarenhet av sömnstörningar hos barnen. Min stora tjej, nu 9 år) slutade ropa på mig nattetid när jag var gravid med min minsta tjej (som är 6 månader). Läkaren ville lägga in oss. Jag visste knappt vad jag hette. De gav henne också Theralen när det var som värst. Dock blev hon så trött av den dagen efter och jag ville inte gärna ge henne den så ofta. Det är jättesvårt och barnen är olika också. Vissa saker fungerar inte på alla barn. Min stora dotter är känslig, glad, fantasifull, mjuk, humoristisk och funderar mkt. Hon klarade inte av ngn 5 min metod. (jo, jag testade den...) Andra barn fixar det kanske bättre. Jag har nu köpt en bok som känns väldigt klok, sund och bra skriven:www.bokus.com/b/9789151848211.html ska gå efter hennes metod och se hur det artar sig med lillflickan.Bara ett tips från mig...
    Den boken är bra men jag tycker inte den ger så mycket för oss som har ordentliga sömnproblem..Tyvärr.
  • Mamma till bröderna bus
    siabellon skrev 2008-01-06 15:26:08 följande:
    hoho, jag har läst lite löst här om omega3 o att vissa ger sina bebbar det. är det nån som kan tipsa om nån sida där man kan läsa om just detta för min nyfikenhet har väckts. alltså inte andrahandsfakta utan direktfakta typ!Sen kan jag tillägga att det har varit en TRÅKIG natt för oss, tror att det är Es tand som spökar. Den första har börjat spricka fram nämligen. Är seg som en rumsvarm julknäck i kålan/kolan (hahaha, där fick jag till det!)nu.
    tyvärr vet jag ingen sida om det, men neurologen som tipsade mig om det sa att det finns forskning om omega3-sömn. man har sett att det ger god efekt på barn med adhd/damp ( även om alla barn som sover dåligt inte har det)
    Felix mammas och pappas lilla prins, älskar dig!
  • lillasnövit
    Lillis05 skrev 2008-01-06 16:14:52 följande:
    ÅHHHHHH VAD JAG LIDER MED ER! Jag vet vad ni pratar om men för stunden får vi så pass mkt sömn att vi klarar oss - tack vare Theralen! Jag törs dock inte tro att detta kommer att vara för evigt...håller mig hela tiden uppdaterad med vad som skrivs här men bortser förstås ifrån sådana inlägg som snarare sänker än peppar... Vet att ni alla gör vad man kan för allas bästa! Lycka till! Mitt i allt elände får man mycket styrka bara genom att HÖRA om o VETA att andra vet hur det är...
    Jag känner enormt stöd av att veta att det är fler än vi som kämpar och visst vill vi alla våra barns bästa i den här tråden!!!! Bara vetskapen om att ni finns hjälper när man har sina vakentimmar i mörka natten. Önskar dock att denna tråden skulle kunna upplösas för att alla barn plötsigt lär sig sova

Vi har avklarat andra natten SHN och inatt var det TRE, säger TREEEEE uppvak!!! Känns som att det går alldeles för bra....La ner honom i sovställning, sa ramsa och han somnade om direkt vid all tre tillfällena. Dock är jag själv så störd i min sömn efter många månaders sömnbrist att jag sov lika lite som vanligt. Men det får vi hoppas ger sig om Alvin mot alla odds kan sova bra i fortsättningen.

Jag frågade min bvc-sköterska om omega3 och hon sa att det finns väldigt lite underlag men att det inte är skadligt att ge sånt som är menat för barn. Men just oss rådde hon att vänta och se om kuren "tar" innan vi prövar det annarsvet man ju inte vad som beror på vad så att säga.
  • Pasadena

Applemum
    YEY det låter ju überbra! Snart är ni nere på 0 uppvak! Och en piggare mamma + piggare liten kille Kan det bli bättre.

Jag tycker också vi kan ignorera ot-inlägg i tråden. Det är lätt att bli provocerad när man är sömnlös och trött men skitsamma, låt ingen få komma och säga att ni/vi är oansvariga, osäkra mammor för det är vi iNTE! Vi VET att det är bra att våra barn får sova och vi vet att det är DÅLIGT att de inte sover. Att sitta med armarna i kors och rycka på axlarna åt sitt barns sömnproblem är att inte bry sig om att det far illa och det om nåt är oansvarigt i mina ögon!

Kram till alla sömnlösa mammor och barn !

• Applemum

är nu uppe efter 4 uppvak sedan klockan 12... (när jag gick å la mig, alldeles för sent...) Är regeln en bra natt sen tre dåliga ?

• Applemum

Han vaknar var tionde minut. Å jag kommer inte kunna få sova i morgonbitto då min sambo ska bort!!!!

• lillasnövit
    Applemum skrev 2008-01-07 03:21:09 följande:
    Han vaknar var tionde minut. Å jag kommer inte kunna få sova i morgonbitto då min sambo ska bort!!!!
    Stackare! Hur gick det sen? Fick du sova nåt mer?

Här går kuren helt underbart bra. Inatt sov han från 19,00-06,15 och vaknade bara 22, 05 och 05,40. La ner honom, ramsade och han sov. Egentligen ska vi väl kunna
    gå över till enbart ramsa nu va?  Tyvärr har sonen blivit DUNDERförkyld, hoppas inget rubbas för det

Nu kallar plikten(=bajsblöja )
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!