• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

• Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Mamasnest

Har ni hört talas om ödets ironi?

Precis när jag hade somnat igår kom äldsta pojken in för att han haft mardrömmar. Jag tassade snällt med honom tillbaka till hans rum med glada tillrop så att han skulle somna om utan att vara rädd. 30 min senare vaknar han igen och jag känner att han är jättevarm, så alltså upp igen och ge Alvedon och stoppa om honom. HAn fortsätter att vakna massor av feberdrömmarna och även äldsta flickan börjar vakna av mardrömmar. Själv har jag världens rethosta och springer upp och ner för att dricka och INTE hosta så jag väcker alla andra.
    Totalt är jag uppe med sonen 6-7 ggr varav jag somnade sista gången på en filt på hans golv (han har loftsäng och jag ville inte klättra upp mitt i natten). JAg är uppe med äldsta dottern 3-4 ggr och springer upp pga min hosta ca 5 ggr. Lillan (som är anledningen till att jag hänger här) sov från kl 19-03.30 då hon vaknade pga nästäppa. Efter lite nässpray och amning somnade hon om och sov till kl 6.40.
    Det kanske inte är meningen att jag SKA sova på nätterna.

Trebarnsmamma på heltid
  • Pasadena

Nej vad jobbigt ni har haft det, kram till er!

Mamasnest, ammar du fortfarande på natten trots shn? Applemum, kan det vara sjukdom på g?

Vi har haft en bra natt, här verkar regeln vara varannan natt bra, varannan dålig. Har inga minnen av uppvak inatt, alltså har det varit lugnt antar jag.

• Tvillingmamma2007

Mamasnest:
    Shit men vad bra att hon sov då iaf när det var kaos i övrigt. Men tråkigt att du inte fick sova såklart. Här sov de kasst i natt igen men de hade även sovit dåligt på dagen och ibland så verkar det faktiskt som om "sömn föder sömn" så det var kanske inte så konstigt då de var lite övertrötta när de la sig.

Hoppas på en bättre dag idag och att det vänder vilken dag som helst nu För det gör det väl eller??????

• Pasadena
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-07 09:08:46 följande:
    Mamasnest:Shit men vad bra att hon sov då iaf när det var kaos i övrigt. Men tråkigt att du inte fick sova såklart. Här sov de kasst i natt igen men de hade även sovit dåligt på dagen och ibland så verkar det faktiskt som om "sömn föder sömn" så det var kanske inte så konstigt då de var lite övertrötta när de la sig.Hoppas på en bättre dag idag och att det vänder vilken dag som helst nu För det gör det väl eller??????
    Klart det vänder!

En allmän fråga: hur sover era barn på dagtid? Om de sover dåligt på natten, tar de igen några timmars sömn på dagtid? Min dotter sover knappt nåting på dagarna, oavsett om hon sovit bra eller dåligt på natten!
  • Mamasnest
    Pasadena skrev 2008-01-07 09:05:10 följande:
    Nej vad jobbigt ni har haft det, kram till er!Mamasnest, ammar du fortfarande på natten trots shn? Applemum, kan det vara sjukdom på g?Vi har haft en bra natt, här verkar regeln vara varannan natt bra, varannan dålig. Har inga minnen av uppvak inatt, alltså har det varit lugnt antar jag.
    Ja, jag ammar mellan kl 3-4 trots SHN-kuren. Generad Det är jättesvårt att få henne att somna om annars och då väcker hon mellantjejen. Jag tar aldrig upp henne när hon skriker dock, jag brukar väcka henne när jag hör att hon börjar sova oroligt.
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-07 09:08:46 följande:
    Mamasnest:Shit men vad bra att hon sov då iaf när det var kaos i övrigt. Men tråkigt att du inte fick sova såklart. Här sov de kasst i natt igen men de hade även sovit dåligt på dagen och ibland så verkar det faktiskt som om "sömn föder sömn" så det var kanske inte så konstigt då de var lite övertrötta när de la sig.Hoppas på en bättre dag idag och att det vänder vilken dag som helst nu För det gör det väl eller??????
    Ja, dagssömnen verkar ha stor betydelse för nattsömnen här med. Hoppas att dagen blir bra.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Tvillingmamma2007

Pasadena:
    Nej de verkar inte ta igen sömnen på dagarna! Jag har fullt sjå att få dem att sova på dagarna överhuvudtaget. De vaknar ju stup i kvarten här. De sover bättre ute dock så nu är det två promenader om dagen som gäller här! Vad jag förstått så bör 9 månaders sova ungefär 14 timmar per dygn så jag försöker få dem att sova ca 2 x 1 h till 1 1/2 h men de vaknar ju ofta flera ggr på den tiden och skulle jag inte söva om så sover de typ 20-30 min per gång. Har nyligen haft dem att sova 3 ggr och då brukade det funka hyfsat med 3 x 30 min men 2 x 30 min så blir de griniga på dagarna och det är inte kul!

• Pasadena
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-07 09:18:26 följande:
    Pasadena:Nej de verkar inte ta igen sömnen på dagarna! Jag har fullt sjå att få dem att sova på dagarna överhuvudtaget. De vaknar ju stup i kvarten här. De sover bättre ute dock så nu är det två promenader om dagen som gäller här! Vad jag förstått så bör 9 månaders sova ungefär 14 timmar per dygn så jag försöker få dem att sova ca 2 x 1 h till 1 1/2 h men de vaknar ju ofta flera ggr på den tiden och skulle jag inte söva om så sover de typ 20-30 min per gång. Har nyligen haft dem att sova 3 ggr och då brukade det funka hyfsat med 3 x 30 min men 2 x 30 min så blir de griniga på dagarna och det är inte kul!
    Ah det är som här då. Ca 2-3 halvtimmar/dag. I princip ingenting alltså. JAg har nog aldrig fått henne att somna om efter 30 min, hon ligger och jollrar och tjoar (men gäspar efter en stund igen)!!
  • Mamasnest

Min mellantjej var ju likadan på dagarna och det var superjobbigt. Man var ju alldeles hysterisk runt hennes dagslurar eftersom man visste hur jobbigt det skulle bli om hon inte sov de få minuterna hon brukade. Jag är så himla tacksam för att lillan sover bra på dagen. Nu sover hon ca 1-1½ timmepå morgonen, 2 timmar på lunch och 30-45 minuter på eftermiddagen.

Trebarnsmamma på heltid
  • Tvillingmamma2007
    Pasadena skrev 2008-01-07 09:21:55 följande:
    Ah det är som här då. Ca 2-3 halvtimmar/dag. I princip ingenting alltså. JAg har nog aldrig fått henne att somna om efter 30 min, hon ligger och jollrar och tjoar (men gäspar efter en stund igen)!!
    Jag brukar kunna få dem att somna om ibland men vilket slit det är för att de ska sova då man hinner ju inte göra nåt annat än att passa på dem då de ska sova för är man snabb så brukar de kunna somna om de har vaknat till riktigt så är det oftast kört. Nej nu är det dags för promenad! Bara att klä på dessa två små vildar nu då!
  • Fusion

Här vart det en natt som var jobbig...
    Han sov bra mellan 20 och till midnatt
    Sen vaknade han 2 gånger i timmen och låg och gnydde
    skrek inte så högt men tillräckligt så man skulle vakna
    Det räckte med att vända lite på han eller gunga på sängen så
    somnade han snart om igen ...
    jag är så lättväckt så det räcker med ett pip så vaknar jag fast jag har öronproppar, och sen har jag ett rent he***e att somna om igen så totalt sov jag väl 30 minuter ...
    Min sambo hon somnar om innan huvudet ligger på kudden..

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!